در این مقاله درباره‌ی ۶ مجموعه‌فیلم پرطرفدار صحبت کرده‌ایم که موفق نشده‌اند دل منتقدان را به دست آورند و غالبا نمرات و امتیازهای پایینی گرفته‌اند، ولی به هر حال ادامه یافته‌اند و به گیشه‌ها رونق بخشیده‌اند.

وقتی صحبت از فیلم‌های هالیوودی می‌شود، باید بدانیم که عوامل متعددی در موفقیت پروژه‌ها نقش دارند. کلاسیک‌هایی در تاریخ سینما وجود دارند که زمان خودشان آثار مطرح و پرتماشاگری بودند و حتی فیلم‌هایی که زمان اکرانشان در گیشه شکست خوردند به مرور زمان آثار کالتی شدند که هواداران بیشتر و بیشتری را شیفته‌ی خودشان کردند.

معمولا این دست فیلم‌ها را ارج می‌نهیم و درباره‌اشان صحبت می‌کنیم، ولی کمتر پیش می‌آید به فرنچایزها و فیلم‌های دنباله‌دار پرخرجی توجه کنیم که نتوانسته‌اند نظر مثبت منتقدان را جلب کنند و نقدهای منفی زیادی گرفته‌اند، ولی با همه‌ی این‌ها ادامه یافته‌اند و دنباله‌هایشان یکی پس از دیگری ساخته شده است.

۱. ترنسفورمرز (Transformers)

فرنچایزهای زیادی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند،‌ ولی در این مقاله سراغ مطرح‌ترین و معروف‌ترینشان رفته‌ایم. احتمالا با شنیدن عنوان فرنچایزهای بدی که فروش بالا دارند، همه به یاد ترنسفورمرز می‌افتیم. تا الان کسی روی این قضیه دقیق نشده، ولی بین تمام فیلم‌های مجموعه ترنسفورمرز، «بامبل‌بی» (Bumblebee) تنها عنوان در تاریخ این فرنچایز است که هم تحسین منتقدان را برانگیخت و هم تماشاگران را.

در واقع به جز بامبل‌بی تنها فیلم از مجموعه ترنسفورمرز که در راتن تومیتوز امتیاز بد و پایین نگرفت، قسمت اولش بود که حداقل بین تماشاگران رضایت نسبی ایجاد کرد. باقی قسمت‌ها همگی امتیازات منفی زیادی گرفته‌اند.

ولی هر چقدر هم نقدها و امتیازات منفی علیه ترنسفورمرز زیاد باشد، عشق و علاقه‌ی هواداران به ربات‌های غول‌آسای مبارز کم نمی‌شود و ریشه‌ای عمیق دارد. فیلم‌های ترنسفورمرز پروژه‌های به‌شدت پولسازی هستند که سودهای کلان به جیب استودیوی سازنده‌اشان می‌ریزند. تمام قسمت‌های ترنسفورمرز به استثنای یکی در بین ۲۰۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارند.

حتما از خودتان می‌پرسید کدام قسمتش در فهرست پرفروش‌ها نبوده، بله بامبل‌بی. گویا نمی‌شود هر دو را با هم داشت. تا زمانی که این فرنچایز برای استودیوها پول در می‌آورد و رقم‌های درشت جمع می‌کند، فیلم‌های ترنسفورمرز ادامه خواهد داشت و به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید.

فیلم‌ها و امتیازات

ترنسفورمرز (۲۰۰۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۵۸% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

ترنسفورمرز: انتقام فالن (۲۰۰۹)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۰% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

ترنسفورمرز: نیمه تاریک ماه (۲۰۱۱)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۵% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰

ترنسفورمرز: عصر انقراض (۲۰۱۴)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۷% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۶ از ۱۰

ترنسفورمرز:آخرین شوالیه (۲۰۱۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۵% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۲ از ۱۰

بامبلبی (۲۰۱۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۸ از ۱۰

۲. دزدان دریایی کارائیب (Pirates Of The Caribbean)

فیلم دزدان دریایی کارائیب

احتمالا دیدن نام دزدان دریایی کارائیب در این فهرست برای خیلی‌ها تعجب‌برانگیز باشد و ناراحتشان کند. فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب همیشه بین مردم و منتقدان دودستگی ایجاد کرده و به جز قسمت اول (نفرین مروارید سیاه) هیچ‌کدام از قسمت‌هایش نتوانسته اجماعی نسبی بین این دو دسته ایجاد کند.

تمام قسمت‌هایی که بعد از نفرین مروارید سیاه اکران شد امتیازهای نسبتا پایینی از منتقدان گرفتند، ولی با این حال مردم آن‌ها را دوست داشته‌اند و تنها از «سوار بر امواج ناشناخته» (On Stranger Tides) خوششان نیامده. چه عاملی باعث شده این فرنچایز ادامه پیدا کند و چرا حتی با وجود کنار گذاشتن جانی دپ که اصل و اساس محبوبیت آن است، اصرار دارند دنباله‌ای برایش ساخته شود؟

گفتنش سخت است، چون اگر سراغ دریایی از نقد و نظرهایی که درباره‌ی فیلم نوشته شده است بروید، متوجه می‌شوید که هر کسی متر و معیار شخصی خودش را برای سنجش خوب و بد بودن فیلم‌ها دارد. تنها عنصر ثابت و مشخص تمام نظرها این است که مردم عاشق جانی دپ در نقش جک اسپارو هستند و برای همین جمع زیادی از هواداران مشغول امضا کردن درخواست بازگشت او به دنیای فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب‌اند.

دزدان دریایی کارائیب به نسبت بقیه‌ی فیلم‌های این فهرست وضعیت‌ به‌شدت بهتری دارد و به کیفیت هنری و سینمایی بالاتری دست یافته. ولی با همه‌ی این‌ها تا رسیدن به یک فرنچایز قابل احترام که امتیازهای مثبت زیادی دریافت کند فاصله دارد.

فیلم‌ها و امتیازات

دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه (۲۰۰۳)

امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه‌ی مرد مُرده (۲۰۰۶)

امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰

دزدان دریایی کارائیب: در نقطه‌ی پایانی جهان (۲۰۰۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۴% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷٫۱ از ۱۰

دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (۲۰۱۱)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۳% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۶ از ۱۰

دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند (۲۰۱۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۵ از ۱۰

۳. رزیدنت اویل (Resident Evil)

فیلم رزیدنت اویل

تا الان شش فیلم لایو اکشن رزیدنت اویل ساخته شده و تک‌تک آن‌ها امتیازهای فاجعه‌باری از منتقدان گرفته‌اند. نقدهایی که درباره‌ی فیلم‌های رزیدنت اویل مطرح می‌شوند غالبا همان نکاتی است که راجع به هر فیلم زامبی‌محوری می‌توان گفت؛ اینکه در خلق صحنه‌های اکشن خوب عمل می‌کنند ولی عمق خاصی ندارند.

مشکل اصلی فیلم‌های رزیدنت اویل شاید فاصله گرفتنشان از منبع اقتباس باشد، یعنی بازی‌های کامپیوتری اویل. هیچ‌ کدام از این ۶ فیلم نماینده‌ی مناسبی برای بازی‌های رزیدنت اویل نبود و هواداران بی‌شمار این بازی‌ها هر بار با دیدن فیلم‌ها سرخورده می‌شدند. امیدواریم سازندگان سریال انیمیشنی که نتفلیکس قرار است تولید کند از این فیلم‌ها عبرت گرفته باشند و به منبع داستان‌هایشان وفادار بمانند. همچنین منتظر فیلم «رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش آمدید» (Resident Evil: Welcome To Raccoon City) هستیم که به نظر می‌رسد قرار است با استفاده از ملات داستانی بازی‌ها، هوادارانش را خوشحال و ذوق‌زده کند.

فیلم‌های رزیدنت اویل شاید زیاد به منبع اقتباسشان وفادار نبودند، ولی این باعث نشد که خیل هواداران برای دیدنش صف نکشند. شش فیلم رزیدنت اویل مجموعا ۱٫۲ میلیارد دلار در گیشه‌های جهانی فروش داشته‌اند در حالی که بودجه‌ی ساخت هر قسمت تقریبا ۶۰ میلیون دلار بود. با یک دو دو تا چهارتای ساده می‌تواند رمز ادامه‌ی این فیلم‌ها را فهمید. دست کشیدن از چنین سودی کار راحتی نیست، حتی اگر منتقدان و هواداران عصبانی مدام به آن اعتراض کنند و امتیازهای پایین بدهند و از کیفیت نازل داستان‌هایش بنالند.

فیلم‌ها و امتیازات

رزیدنت اویل (۲۰۰۲)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۶% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۷ از ۱۰

رزیدنت اویل: آخرالزمان (۲۰۰۴)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰

رزیدنت اویل: انقراض (۲۰۰۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۵% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰

رزیدنت اویل: زندگی پس از مرگ (۲۰۱۰)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۱% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۸ از ۱۰

رزیدنت اویل: قصاص (۲۰۱۲)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۸% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۴ از ۱۰

رزیدنت اویل: قسمت پایانی (۲۰۱۶)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۷% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۵ از ۱۰

۴. هالووین (Halloween)

فیلم هالووین

اگر کوهی مثل کوه راشمور برای شخصیت‌های معروف فیلم‌های ترسناک وجود داشت، چهره‌ی سنگ‌تراشی شده‌ی مایکل مایرز قطعا روی آن جای داشت. کمتر شخصیتی مثل مایکل مایرز پیدا می‌شود که این‌چنین بین مخاطبان سینما شناخته‌شده باشد، به‌ویژه که نام او و فیلم‌هایش با ترسناک‌ترین جشن سال یعنی هالووین گره خورده است و خواه‌‌ناخواه با شنیدن اسمش تصویر او با آن ماسک سرد و خوفناک و چاقوی در دستش در ذهنمان شکل می‌گیرد.

ولی برخلاف موقعیت و جایگاه مایکل مایرز و مجموعه‌فیلم هالووین، این فرنچایز هالیوودی هرگز نتوانسته امتیازهای خیلی بالایی از منتقدان بگیرد و در بین تماشاگران هم وضعیتش فقط کمی بهتر است. اولین قسمت فیلم و ریبوتی که سال ۲۰۱۸ ساخته شد در بین فیلم‌های این مجموعه بیشترین موفقیت را کسب کرده‌اند و باقی فیلم‌ها امتیازهای متوسط یا زیر متوسط گرفته‌اند. احتمالا به همین دلیل تصمیم گرفتند سال ۲۰۱۸ همه‌ی دنباله‌ها را نادیده بگیرند و یک ریبوت و بازسازی تمام‌عیار بسازند و مجموعه را از اول آغاز کنند.

البته هواداران وفادار و پروپاقرصی هم وجود دارند که در طول این سال‌ها علاقه‌اشان را به تمام فیلم‌های هالووین حفظ کرده‌اند. مخاطبان آثار اسلشر توقع زیاد بالایی ندارند، همه می‌دانند که قرار است با چه چیزی طرف باشند و بیشتر از اینکه دغدغه‌ی داستان عمیق و شخصیت‌پردازی‌های پیچیده داشته باشند، می‌خواهند خون‌وخون‌ریزی و هیجان و تعلیق ببینند. برای همین با وجود عملکرد سینوسی در گیشه و بازخوردهای نه‌چندان مثبت منتقدان، فیلم‌های هالووین همچنان ساخته می‌شوند و تازه‌ترین قسمتش هم در راه است. تا زمانی که در این فیلم‌ها گلوی قربانیان بی‌نوا جر بخورد و خرد شدن استخوان‌هایشان را ببینیم، چراغ این آثار روشن خواهند ماند و هوادارانشان هم برای دیدنشان پول خرج می‌کنند.

فیلم‌ها و امتیازات

هالووین (۱۹۷۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷٫۷ از ۱۰

هالووین ۲ (۱۹۸۱)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۲% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۵ از ۱۰

هالووین ۳ (۱۹۸۲)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵ از ۱۰

هالووین ۴: بازگشت مایکل مایرز (۱۹۸۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۹ از ۱۰

هالووین ۵: انتقام مایکل مایرز (۱۹۸۹)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۲% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۱ از ۱۰

هالووین: نفرین مایکل مایرز (۱۹۹۵)

امتیاز راتن تومیتوز: ۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴٫۸ از ۱۰

هالووین: ۲۰ سال بعد (۱۹۹۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۵۲% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۸ از ۱۰

هالووین: رستاخیز (۲۰۰۲)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۲% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴ از ۱۰

هالووین (۲۰۰۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۷% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۱ از ۱۰

هالووین ۲ (۲۰۰۹)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۱% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴٫۸ از ۱۰

هالووین (۲۰۱۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۵ از ۱۰

۵. پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

مجموعه‌فیلم پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک فرنچایزی به‌شدت شناخته‌شده و معروف است که طی سالیان دراز هوادارانش را حفظ کرده است و دنباله‌هایش بی‌وقفه ساخته می‌شوند، برای همین شکست‌هایش زیر سایه‌ی حجم عظیمی از تبلیغات گم شده. اگر کمی دقیق شویم می‌بینیم به جز قسمت اولش، باقی فیلم‌های پارک ژوراسیک اصلا موفق عمل نکرده‌اند و نتوانسته‌اند نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را جلب کنند. البته که فروش دو قسمت آخری که این سال‌ها اکران شد فوق‌العاده و دور از انتظار بود، ولی اگر قسمت‌های دوم و سوم و و دنیای ژوراسیک را با قسمت اولیه و اصلی مقایسه کنیم، متوجه شکاف بسیار عمیقی می‌شویم که با هیچ رقم فروشی پر نخواهد شد.

پارک ژوراسیک با متر و معیارهای گیشه فرنچایز موفقی به حساب می‌آید و هر دنباله‌ی جدیدی که برایش می‌سازند، این امید را در تماشاگران زنده می‌کند که شاید جادوی قسمت اول بازگردد و دوباره با فیلم ماندگاری طرف شوند، ولی هر بار سرخورده‌تر از قبل سالن را ترک می‌کنند. متأسفانه با وجود اینکه جلوه‌های کامپیوتری پیشرفت‌های شگرفی کرده و حالا دایناسورها را با جزئیات بیشتر و جذابیت‌های چشم‌گیرتر به تصویر می‌کشند، هنوز هم تماشای قسمت اول فیلم هیجان‌انگیزتر و دلچسب‌تر از این تجربیات اخیر است.

فیلم‌ها و امتیازات

پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸٫۱ از ۱۰

پارک ژوراسیک: دنیای گمشده (۱۹۹۷)

امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۶ از ۱۰

پارک ژوراسیک ۳ (۲۰۰۱)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۹ از ۱۰

دنیای ژوراسیک (۲۰۱۵)

امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی (۲۰۱۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۷% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰

۶. گرگ‌ومیش (Twilight)

مجموعه‌فیلم گرگ‌ومیش

با اینکه منتقدان مجموعه‌فیلم گرگ‌ومیش را تقریبا با خاک یکسان کردند، هواداران پرشماری که با خواندن رمان‌های گرگ‌ومیش شیفته‌ی قصه‌ی عاشقانه‌ و خون‌آشامی آن شده بودند نگذاشتند هیجان اکران این فیلم‌ها بخوابد و فروش‌های خوبی برای آن رقم زدند. حتی هنوز هم این فیلم‌ها طرفداران خودش را دارد.

بخش زیادی از موفقیت فیلم‌های گرگ‌ومیش در بین هواداران به بازیگران محبوبش برمی‌گردد. کریستن استوارت، رابرت پتینسون و حتی آنا کندریک بازیگران جوانی بودند که همگی بعد از حضور در مجموعه‌فیلم‌های گرگ‌ومیش به جایگاهی رفیع در سینما رسیدند و از آن به بعد با انتخاب‌های درست و جذاب، به‌عنوان بازیگران سطح بالای هالیوودی شناخته شدند که با بهترین کارگردان‌ها کار می‌کنند. علاوه بر این، خط اصلی داستان و روایت دختری گوشه‌گیر که عاشق پسری خون‌آشام می‌شد خیلی‌ها را مسحور خودش کرده بود.

فیلم‌ها و امتیازات

گرگ‌ومیش (۲۰۰۸)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۲ از ۱۰

گرگ‌ومیش: ماه نو (۲۰۰۹)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۲ از ۱۰

گرگ‌ومیش: خسوف (۲۰۱۰)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۸% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵ از ۱۰

گرگ‌ومیش: سپیده‌دم – قسمت اول (۲۰۱۱)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۵% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴٫۹ از ۱۰

گرگ‌ومیش: سپیده‌دم – قسمت دوم (۲۰۱۲)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۹% / امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵٫۵ از ۱۰

منبع: cinemablend

منبع