اولین گام در یک کسب و کار ایجاد یک برند است. تمامی افراد مشغول به یک کسب و کار برای خود یک برند یا نام تجاری ثبت کرده‌اند. ثبت یک برند آن چنان هم کار دشواری به نظر نمی‌رسد و مسئله‌ی مهم این است که در ماندگاری یک برند تا چه اندازه موفق عمل می‌کنیم. در ادامه به معرفی چند روش برای ماندگار شدن یک برند در تبلیغات می‌پردازیم.

برند چیست؟

برای شروع ابتدا باید یک تعریف جامع و مشخص از برند داشته باشیم. برند یک اسم یا عبارت و یا یک طرح است. نقش برند تعیین نمودن نوع محصولات یا خدماتی است که یک شرکت یا مجموعه‌ای از افراد، که صاحب آن برند هستند، می‌خواهند به مشتریان خود عرضه کنند. در محتوای یک برند باید تمامی حرف‌ها و تبلیغات یک شرکت یا مجموعه گنجانده شوند تا مخاطب بتواند تمامی این تبلیغات را در قالب یک نام تجاری یا یک برند به ذهن خود بسپارد. اگر این نام تجاری به خوبی در ذهن‌ها بماند و نهادینه شود انتظار می‌رود که شرکتتان با انبوهی از حس وفاداری و اعتماد مواجه شود و اگر نه، شاید به سرعت از یادها بروید و فراموش شوید.

تکرار کنید

تکرار یک روش مؤثر، در مدیریت برندسازی و ماندگاری یک برند به شمار می‌آید هنگامی که برای اولین بار یک تبلیغ را از تلویزیون می‌بینید یا آن را از رادیو می‌شنوید یا در روزنامه‌ها با آن برخورد می‌کنید، احتمال زیاد نسبت به آن بی تفاوت خواهید بود. ولی اگر همین تبلیغ را برای دومین بار بشنوید نا خودآگاه، ذهنتان یک ارتباط ظریف و کمرنگی با آنچه که مورد تبلیغ بوده پیدا می‌کند. البته این ارتباط آن‌قدر ضعیف است که بعد از چند ساعت، به کلی نام آن برند از ذهنتان پاک می‌شود. حال، در نظر بگیرید برای سومین بار تبلیغ این برند برای شما پخش می‌شود، در این مرحله احساس می‌کنید که چقدر نام این برند برایتان آشنا است،!! که گویی جایی آن را دیده‌اید ولی به یاد نمی‌آورد کی یا چه زمانی بوده است. در چهارمین مرتبه که نام آن برند را می‌شنوید سعی می‌کنید به طور کامل روی آن تمرکز کنید و همین تمرکز و تأمل باعث می‌شود نام این برند در گوشه‌ی از ذهنتان حک بشود و تمایل داشته باشید نام آن را باز هم در موقعیت یا فرصتی دیگر بشنوید.

به افراد مشهور و تأثیر گذار هدیه بدهید

هیچ چیز افراد را به یک محصول فیزیکی «مانند لوازم آرایش یا اکستنشن مو» علاقه‌مند نمی‌کند جز آنکه بتوانند آن را امتحان کرده و آن را حس نمایند. پس کافیست محصول شما را فرد مشهور مورد علاقه‌تان امتحان کند! اما سؤال اینجاست چگونه می‌توان افراد مشهور و تاثیرگذار را برای تبلیغات خود به خدمت گرفت؟ معمولاً برای ایجاد یک تبلیغ تلویزیونی با حضور افراد مشهور، متحمل هزینه‌ی بالایی می‌شوید. اما فقط کافیست یکبار، محصول خود را، به عنوان هدیه، به فرد مشهور و یا تاثیرگذاری درمیان مخاطبتان بدهید. تاثیرگذاری این کار چند برابر است و همچنین باعث می‌شود که این شخص در جایی و به نحوی حرفی از شما و محصولات شما به میان بیاورد که همین برایتان کافیست تا در ذهن‌ها ماندگار شوید.

به برند خود شخصیت بدهید!

به برند خود شخصیت بدهید. مطالعات نشان داده است افراد به موجودی اعتماد می‌کنند که از خود شخصیت مستقل و تعریف شده‌ای نشان بدهد برندتان را مثل یک دوست به مخاطبتان معرفی کنید. در مورد ویژگی‌هایش با مخاطبتان صحبت کنید. اگردر تبلیغات خود به دنبال جذب جوانان هستید برندتان را یک جوان دوست داشتنی، پر انرژی، خونگرم و صمیمی نشان بدهید. اگر به دنبال جذب افراد میان‌سال هستید برندتان را یک شخصیت جدی، مصمم و وقت شناس معرفی کنید.

خلاق باشید

یک برند برای آنکه دیده شود باید با برندهای زیادی رقابت کند. دنیای تبلیغات دنیای جدیدی نیست و تا به حال ایده‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و امروزه شاهد تبلیغاتی هستیم که عناصر و سبک یکسانی را در پیش گرفته‌اند و خلاقیت زیادی در کار خود ندارند این می‌تواند حیات یک برند را به خطر بیاندازد!! اگر می‌خواهیم دیده شویم و ماندگار بمانیم باید از تبلیغات کلیشه‌ای و متعارف فاصله بگیریم و سنت شکنی کنیم و به تبلیغاتی روی بیاوریم که خلاقانه، هنرمندانه و غیرمتعارف باشد.

یک لوگو خوب طراحی کنید

شاید وقتی صحبت از یک لوگوی خوب به میان می‌آید، بسیاری از افرادی این تصور را دارند که منظورمان طراحی‌های خوش رنگ و نگاری است که معمولاً متعلق به شرکت‌های بزرگ و برندهای گران قیمت است. ولی اشتباه نکنید!! شاید بر خلاف آنچه که بسیاری از افراد فکر می‌کنند یک برند ساده و خوش طرح و مفهومی بسیار بیشتر از سایر برندها در ذهن می‌مانند و به سادگی به خاطر آورده می‌شوند. برای مثال برند نایک، که بسیار ساده و مفهومی طراحی شده است، به راحتی می‌تواند با مخاطبانش ارتباط برقرار کند.

با مشتریان خود در ارتباط باشید

در هنگام خرید از مشتری بخواهید که یک حساب کاربری نزد شما داشته باشد. چندان کار دشواری نیست،می‌توانید برای ساخت این حساب کاربری از او بپرسید که شماره‌ی تلفن همراه اش چست یا در چه روزی متولد شده است؟ یا علاقه‌مند به چه رنگی است؟ به او بگویید که اگر در باشگاه مشتریان ما عضو شوی مثلاً می‌توانی با اعلام شماره‌ی کاربری‌ات در خریدهای بعدی از ما تخفیف بگیری. حال از طریق این شماره‌ی تلفن و ایمیل می‌توانید با مشتری‌هایتان در ارتباط بمانید. روز تولدش را به او تبریک بگویید،روزهایی را به عنوان روزهای حراج برتر در نظر بگیرید و از طریق ایمیل، دوستانه و صمیمانه یک دعوت نامه برایش بفرستید و از او بخواهید که در حراجی‌تان شرکت کند و تخفیف ویژه بگیرد. آنها را به کانال‌ها یا صفحات مجازی خود دعوت کنید و برای آنها مطالب ویژه و سرگرم کننده تدارک ببینید.

شوخ طبع باشید

در تبلیغات برند خود از حس شوخ طبیعی استفاده کنید تا نام برند خود را در ذهن مخاطبتان ماندگار کنید اما این را بدانید که شوخ طبیعی در مواردی هم می‌تواند نتیجه کاملاً عکس داشته باشد و این قضیه کاملاً به شخصیت برند شما بر می‌گردد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد باید به برند خود شخصیت بدهیم تا حس اعتماد بیشتری در افراد به وجود بیاوریم اگر در این شخصیت پردازی، ماهیت برند کاملاً در تضاد با شوخ طبیعی بود، این روش تأثیر منفی بر اذهان عمومی دارد.

یک ارزش هنری خلق کنید

تبلیغات خود را با جلوه‌های بصری و شنیداری همراه کنید. کیفیت تولید محتوای تبلیغاتی را بالا ببرید، از دیالوگ‌های تأثیر گذار استفاده کنید یا موسیقی خاطره انگیز را به محتوای خودبیافزایید. در طراحی تبلیغات خود از عناصر هنری و جلوه‌های نمایشی ویژه و بدیع استفاده کنید و ترکیب رنگ‌های جذاب و چشم نواز که بر تأثیر گذاری پیام شما می‌افزاید را فراموش نکنید. برای هنری‌تر کردن تبلیغات خود تایپو گرافی را فراموش نکنید. تایپوگرافی در هر زبانی که از آن برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کنیم امری لازم ضروری و بدون شک یکی از تکنیک‌های زیباسازی و هنرمندانه سازی یک تبلیغ است. تایپوسازی یک مهارت گرافیکی برای عرضه‌ی محتوای نوشتاری یک تبیلغ به شکلی کاملاً مؤثر بر احساسات مخاطبتان است. تایپوگرافی هنر به کار گیری انواع فونت‌های نوشتاری در یک تبلیغ و شیوه‌ی جانمایی آن ها در کنار یکدیگر است.

یک راهکار ارائه بدهید

یکی از مهم‌ترین و شاید تأثیر گذارترین روش‌های ماندگاری برند ارائه یک راهکار منطقی و مشتری پسند در تبلیغات است. یادمان باشد که مشتری تنها زمانی نام یک برند را به خاطر می‌سپارد که در جواب این سؤال که چرا این برند را دوست داری بتواند به خود یک پاسخ منطقی و عاقلانه بدهد. در تبلیغات خود مشکلات موجود را صریحاً بیان کنید. و به مخاطب تان در تبلیغات، با دلایل علمی و استدلال‌های منطقی بفهمانید که محصول شما چقدر می تواند در برابر حل این مشکل موفق عمل کند و ازسایر برندها متمایز باشد.

برندسازی اینترنتی

تا اینجا روش‌هایی را ارائه کردیم که کلی و عمومی بودند اما در ادامه کمی هم به جزئیات تکنیک‌های یک برند ماندگار اشاره می‌نماییم. در حوزه‌ی تبلیغات، شاید از یکی از کارآمدترین روش‌ها، تبلیغات در حوزه‌ی اینترنت باشد. برند سازی اینترنتی گامی بلند و مؤثر در ماندگار سازی یک برند است. اگر به خوبی در این حوزه وارد شویم و با دیدگاهی تخصصی آن را دنبال کنیم شاهد یک برند همیشگی و محبوب خواهیم بود.

الف) وبسایت: داشتن یک وبسایت خوب و پر بازدید با طراحی جذاب و چشم نواز و با پشتیبانی آنلاین که در تمامی ساعات شبانه روز به سؤالات، چالش‌ها، ابهام‌ها و مسائل گوناگون مخاطبان خود در حوزه ی فروش محصولات،ارائه‌ی خدمات پس از فروش و… پاسخ می‌دهد اولین گام در حوزه‌ی برندسازی آنلاین یا همان اینترنتی است.

ب) سئو: یک روش برای بهینه سازی و بهبود بخشی به وضیعت وب سایت شما در فضای اینترنت است. سئو می‌تواند به شما بگوید که عیب کارتان کجاست. چرا با وجود اینکه یک وب سایت خوب، کارآمد و فعال طراحی کرده‌اید باز هم دیده نمی‌شوید. یادمان باشد دیده شدن در فضای مجازی شرط ماندگاری برند ماست.

یکی از خدماتی که مشاوره‌ی سئو می‌تواند به ما ارائه کند بالابردن نام وب سایت ما در موتور جست و جو گر گوگل است که از به عنوان ارتقای سطح رنکینگ یاد می‌شود که باعث می‌شود مخاطبتان با جست‌وجو نام یک محصول یا خدمات اول نام وب سایت شما در صفحه‌ی مرورگر خود بیابد و نام برند شما در ذهنش ماندگار شود. در واقع این یک ترفند تبلیغاتی با استفاده از جست‌وجوگر های اینترنتی است. امید است با به کار گیری تکنیک‌های یاد شده گامی مهم و ویژه در حوزه‌ی ماندگارسازی برند خود برداریم و برای همیشه مخاطبمان را حفط کنیم،مشتری‌هایمان را به خود وفادار کنیم و در رقابت با برندهای مشابه قدرتمندتر عمل کنیم.

این مطلب اولین بار در ماهنامه دانش تبلیغات به قلم علیرضا کرمی منتشر شده است.