در نخستین آخر هفته‌ی اکران انیمیشن «بچه رییس ۲»، فیلم «سریع و خشمگین ۹» توانسته همچنان با اقتدار در صدر جدول باکس آفیس قرار بگیرد.

این هفته فیلم‌های تازه وارد عملکرد خوبی در گیشه داشته‌اند و بچه رییس ۲ و «پاکسازی ابدی» (The Forever Purge) به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند و فیلم کمدی سیاه «زولا» هم در رتبه‌ی نهم قرار گرفته است. اما جدیدترین نسخه‌ی سریع و خشمگین با فاصله‌ای ۶٫۸ میلیون دلاری نسبت به فیلم دوم کماکان حاکم سینماهای آمریکاست و بنا بر آمار باکس آفیس موجو میزان فروش آن در سراسر جهان پس از ۱۰ روز از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

فیلم سریع و خشمگین ۹ طی آخر هفته‌ی گذشته در آمریکا با نمایش در ۴۲۰۳ سالن ۲۲٫۸ میلیون دلار فروخته و صدر جدول باکس آفیس را از آن خود کرده است. باکس آفیس موجو رقم فروش بین‌المللی این فیلم را هم ۳۷۴ میلیون دلار اعلام کرده که با توجه به دنیاگیری کروناویروس بسیار چشمگیر است.

تا به این ساعت در پایگاه‌های متاکریتیک، راتن‌تومیتوز و IMDb برای این فیلم به ترتیب امتیاز ۵۸ از ۱۰۰ و ۶۰ از ۱۰۰ و ۵۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. در متاکریتیک در میان فیلم‌های این سری بالاترین و پایین امتیاز منتقدان را «سریع و خشمگین ۷» و «۲ سریع و ۲ خشمگین» در اختیار دارند. تیم گریسون منتقد اسکرین‌دیلی در بخشی از یادداشت خود برای سریع و خشمگین ۹ آورده است: «این فیلم دارای شکوهی مضحک و دقایقی احساسی است. سکانس‌های تعقیب و گریز عظیم و پرهزینه‌ای برای کسب رضایت طرفداران همیشگی این مجموعه در فیلم وجود دارد، اما در این دقایق هیچ مفهوم یا نکته‌ی جالب توجه‌ای به چشم نمی‌خورد.»

جان سینا در فیلم سریع و خشمگین ۹ نقش جیکوب تورتو، برادر دومنیک (وین دیزل) و میا تورتو (جوردانا بوروستر) را ایفا می‌کند. پس از اتفاقات «سرنوشت خشمگین»، اکنون دومنیک تورتو به همراه گروه‌اش باید با برادر کوچک‌تر لو که یک قاتل حرفه‌ای و در حال همکاری با سایفر است، رو‌به‌رو شوند. طی نسخه‌های اخیر سری سریع و خشمگین همواره شارلیز ترون شخصیت منفی بوده است، اما این‌طور که پیداست در دهمین قسمت از این مجموعه، سینا رهبری تیم آدم‌های شرور قصه را بر عهده خواهد داشت و چند ماه قبل در «برنامه‌ی امشب با اجرای جیمی فلن» بیان کرده بود: «فیلم سریع و خشمگین ۹ چیزی شبیه به یک جمع‌بندی برای فیلم‌های قبلی خواهد بود و داستان قسمت‌های پیشین را به یکدیگر پیوند و به برخی از سؤالات طرفداران پاسخ می‌دهد و در کنار آن پرسش‌های جدیدی هم ایجاد می‌کند.»

انیمیشن بچه رییس ۲ طی ۳ روز گذشته توانسته ۱۶ میلیون دلار بفروشد و به رتبه‌ی دوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا برسد. اکران جدیدترین ساخته‌ی دریم‌ورکس در اروپا هم به صورت محدود آغاز شده و این انیمیشن ۱٫۵ میلیون دلار هم از گیشه‌ی بین‌المللی کسب کرده است. اما انتظار داریم این رقم با آغاز اکران گسترده‌ی بچه رییس ۲ در آسیا و اروپا طی هفته‌ی آینده از مرز ۱۵ میلیون دلار عبور کند.

یونیورسال پیکچرز پیش از این قصد داشت در شهریورماه انیمشین بچه رییس ۲ با اسم کامل «بچه رییس: کسب‌وکار خانوادگی» را تنها در سینماها نمایش دهد، اما این‌طور که پیداست میزان فروش و عملکرد پویانمایی‌های در حال اکران این کمپانی را از تصمیم خود منصرف کرده است. داستان بچه رییس ۲ درباره‌ی بچه کوچک تیمی، برادر بچه رییس است که از شرکت بچه‌ها آمده و مأمور است تا نابغه‌ی شرور را متوقف کند. او تیمی و تدی (بچه رییس) را دوباره به دوران بچگی بازمی‌گرداند و با کمک همدیگر به جنگ دکتر آرترمستانگ می‌روند تا از بی‌ادب شدن بچه‌ها جلوگیری کنند.

آخرین و جدیدترین نسخه از سری فیلم‌های اکشن و ترسناک «پاکسازی» با اسم پاکسازی ابدی از ۳ روز قبل در آمریکا و چند کشور دیگر روی پرده رفته که توانسته با کسب ۱۲٫۴ میلیون دلار از گیشه‌ی آمریکا در جایگاه سوم باکس آفیس این هفته قرار بگیرد. در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده: «عده‌ای از غارتگران غیرقانونی تصمیم می‌گیرند که پاکسازی سالانه با طلوع آفتاب متوقف نشود و افراد مسلح تا ابد به پاکسازی ادامه دهند و تمام قوانین مدنی را زیر پا بگذارند.»

پاکسازی ابدی و انیمیشن بچه رئیس 2

تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز، متاکریتیک و IMDb برای پاکسازی ابدی به ترتیب امتیاز ۴۶ از ۱۰۰، ۵۴ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد قسمت آخر این مجموعه‌ی محبوب با بازی آنا د لا رگه‌را، راجاش لوکاس و کسیدی فریمن در نظر سینمادوستان و منتقدان چندان جالب توجه نبوده است. جانی اولکسینسکی منتقد نیویورک پست در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: «ایده‌ی محوری سری فیلم‌های پاکسازی برای یک فیلم یا نهایتا دو فیلم جذاب بود، اما در پنجمین نسخه از این مجموعه با فرمولی کلیشه‌ای و روایتی قابل پیش‌بینی مواجه هستیم»

فیلم «یک مکان ساکت ۲» در آخر هفته‌ی منتهی به ۴ جولای (۱۴ خرداد) توانسته با نمایش در ۲۸۲۶ سالن ۴٫۰۷ میلیون دلار بفروشد و با دو پله تنزل در قیاس با هفته‌ی گذشته در جایگاه چهارم جدول باکس آفیس قرار بگیرد. باکس آفیس موجو رقم فروش فیلم یک مکان ساکت ۲ در بازارهای بین‌المللی و آمریکا را پس از ۳۸ روز نمایش ۱۱۲ و ۱۴۵ میلیون دلار اعلام کرده است.

داستان فیلم یک مکان ساکت ۲ کمی پس از اتفاقات فیلم نخست رقم می‌خورد و طی آن اِوِلین و لی به همراه فرزندانشان باید با وحشت دنیای بیرون روبه‌رو شوند و در سکوت برای بقا بجنگند. آن‌ها پا به دنیای ناشناخته‌ها می‌گذارند و خیلی زود می‌فهمند موجوداتی که با صوت شکار خود را می‌یابند، تنها تهدید پیش رویشان نیستند. همچنین در بخش‌هایی از فیلم هم نگاهی به روزهای آغازین تسخیر کره‌ی زمین توسط هیولاهای وحشتناک حاضر در اثر و چگونگی نخستین برخورد انسان‌ها با این موجودات ترسناک انداخته می‌شود.

تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۷۱ و ۲۸ بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۷۳ از ۱۰۰ برای این فیلم ثبت شده است که نشان می‌دهد با فیلم ترسناک قابل تأملی مواجه هستیم. ریچارد اسکات لارسون منتقد اسلنت در بخشی از نقد خود برای یک مکان ساکت ۲ آورده است: «وقتی اهمیت خانواده و میراث باعث ایجاد تنش در فیلم می‌شود، کرازینسکی در منطقه امن خود قرار می‌گیرد. در فیلم توجه ویژه‌ای به کودکان خانواده شده است و در چند صحنه با گرفتار شدن آن‌ها با پویایی و هوشمندی تعلیق و هیجان ایجاد می‌شود. برخلاف بسیاری از فیلم‌های ترسناک که در اغلب دقایق به طور آشکار دشمن اصلی و پلید داستان را به ما نشان می‌دهند، در یک مکان ساکت ۲ در برخی سکانس‌ها نشانه‌ی واضحی از هیولاهای فیلم به چشم نمی‌خورد و همین باعث می‌شود بیننده مدام به دنبال نشانه بصری یا صوتی از آن‌ها بگردد و ترسی عمیق وجود او را فرا بگیرد.»

فیلم «محافظ همسر هیتمن» این هفته فقط ۳ میلیون دلار فروخته و به جایگاه پنجم رضایت داده است. داستان این فیلم چهار سال بعد از اتفاقات فیلم قبلی رقم می‌خورد و در آن مایکل برایس هنوز با داریوس کینکید دوست است و حالا همراه با هم برای نجات سونیا، همسر داریوس، تلاش می‌کنند. تا به این ساعت در IMDB، راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۶۵ از ۱۰۰، ۲۵ از ۱۰۰ و ۴۷ از ۱۰۰ برای محافظ همسر هیتمن به ثبت رسیده است. برایان ترویت، منتقد یواس‌ای تودی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: «رابطه‌ی دو شخصیت اصلی فیلم دوست‌داشتنی است و با بازی‌های خوبی مواجه هستیم، اما محافظ همسر هیتمن روایت و فیلم‌نامه‌ای فرمولی دارد و اغلب اتفاقات و کنش‌های داستانی آن را در سایر فیلم‌های اکشن هم دیده‌ایم.»

فیلم اکشن کمدی محافظ همسر هیتمن با بازی رایان رینولدز، ساموئل ال. جکسون، سلما هایک و مورگان فریمن دنباله‌ی فیلم موفق «محافظ مزدور» است که با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری توانست به فروشی بالغ بر ۱۷۶ میلیون دلار در سراسر جهان دست پیدا کند.

فیلم ماجراجویی و جنایی «کروئلا» به کارگردانی کریگ گیلسپی که بر اساس انیمیشن محبوب «۱۰۱ سگ خالدار» ساخته شده طی آخر هفته‌ی گذشته ۲٫۴ میلیون دلار فروخته تا جایگاه پنجم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا را به دست بیاورد. شایان ذکر است کروئلا علاوه‌ بر سالن‌های سینما از طریق سرویس آنلاین دیزنی پلاس هم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و اگر این‌چنین نمی‌شد احتمالا فیلم جدید اما استون فروش بهتری را تجربه می‌کرد.

«مالیفیسنت» ثابت کرد پرداختن از سویه‌ای جدید به انیمیشن‌های قدیمی و به‌خصوص شخصیت‌های منفی آن‌ها جذابیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای اکثر فیلم‌بین‌ها جالب توجه باشد؛ زیرا واکاوی ذات و زندگی شخصیت‌های شرور دنیای دیزنی به سینمادوستان فرصت می‌دهد که ضمن مرور خاطرات خوش دوران کودکی خود، از دریچه‌ای تازه به اتفاقات داستان نگاه کرده و شخصیت‌ها برایشان عمق بیشتری پیدا کنند. به همین خاطر در کروئلا هم شاهد چنین رویه‌ای هستیم و دیزنی به سراغ زندگی کروئلا دِویل، دشمن اصلی ۱۰۱ سگ خالدار رفته است. این شخصیت خبیث توله سگ‌ها را می‌دزد تا از پوست آن‌ها برای خز لباس‌هایش استفاده کند!

انیمیشن بچه رئیس 2 و کروئلا

تا به این ساعت برای کروئلا در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۸۸ و ۴۶ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. پیتر دبروژ از ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: «کریگ گیلسپی که چند سال قبل با فیلم «من تونیا هستم» خوش درخشید، شخصیت کروئلا را از آن حالت قابل پیش‌بینی در داستان ۱۰۱ سگ خالدار نجات داده و با خلق اثری متمایز یکی از شرورترین شخصیت‌های دنیای دیزنی را با الگویی دور از انتظار و بدیع دوباره متولد کرده است.»

«پیتر خرگوشه ۲: فراری» (Peter Rabbit 2: The Runaway) در چهارمین هفته‌ی نمایش‌اش ۲٫۱ میلیون دلار فروخته و در جایگاه ششم قرار گرفته است. این فیلم دنباله‌ای برای «پیتر خرگوشه» به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار دست یافت. اکران پیتر خرگوشه ۲: فراری در کشورهای اروپایی و آسیایی از چند هفته‌ی قبل آغاز شده و این فیلم کمدی و ماجراجویی به کارگردانی ویل گلوک تا به این ساعت در بازارهای بین‌المللی ۹۲ میلیون دلار فروخته که بیش از نیمی از آن مربوط به چین، استرالیا و انگلستان است.

در دنباله‌ی پیتر خرگوشه توماس و بیا ازدواج کرده‌اند و همراه با پیتر و خانواده‌ی خرگوشی‌اش زندگی می‌کنند. پیتر که از زندگی در باغ خسته شده، به یک شهر بزرگ می‌رود تا تجربه‌های جدیدی کسب کند، اما در این راه او با شخصیت‌های شرور داستان برخورد می‌کند و تمام خانواده را به میان یک ماجرای نفسگیر باز می‌کشاند.

تا به این ساعت برای پیتر خرگوشه ۲: فراری در متاکریتیک، IMDB و راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۴۴ از ۱۰۰، ۶۳ از ۱۰۰ و ۶۶ از ۱۰۰ ثبت شده که نشان می‌دهد فیلم جدید ویل گلوک در نظر سینمادوستان و منتقدان از کیفیتی نزدیک به فیلم قبلی برخوردار است. ایان فریر از مجله‌ی امپایر در یادداشت خود برای این فیلم آورده: «اثر جدید ویل گلوک به‌ خوبی پدینگتون ۲ نیست، اما پیتر خرگوشه ۲ به لطف شوخ طبعی‌هایش در نیمه‌ی دومش قابل قبول ظاهر می‌شود. یک بار دیگر شاهد تصویرگری داستان محبوب بیترکس پاتر در سینما هستیم.»

فروش فیلم احضار ۳ با اسم کامل «احضار: شیطان مرا وادار کرد» نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده و این فیلم ترسناک با فروشی ۱٫۲ میلیون دلاری در جایگاه هشتم باکس آفیس قرار گرفته است. ادامه‌ی ماجراجویی‌های شیطانی اد و لورین وارن در اروپا و برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی هم تا به امروز ۱۱۲ میلیون دلار فروخته تا بتوانیم عملکرد فیلم جدید مایکل چاوز در باکس آفیس را با توجه به دنیاگیری کروناویروس موفق ارزیابی کنیم.

فیلم‌های احضار ۱ و ۲ توانستند علاوه ‌بر موفقیت تجاری رضایت عموم منتقدان و سینمادوستان را هم به دست بیاورند و به همین خاطر از نسخه‌های اصلی این مجموعه همواره به‌عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر یاد می‌شود. فیلم‌های «احضار ۱» و «احضار ۲» در راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ و ۸۰ از ۱۰۰ را کسب کرده‌اند و در پایگاه متاکریتیک هم امتیاز ۶۸ از ۱۰۰ و ۶۵ از ۱۰۰ برای آن‌ها به ثبت رسیده است. عملکرد نسخه‌ی سوم در نظر منتقدان کمی ضعیف‌تر از دو فیلم قبلی بوده، اما برای یک فیلم ترسناک همچنان قابل قبول به نظر می‌رسد. امتیاز فیلم احضار ۳ در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک تا به این ساعت به ترتیب بر اساس ۵۳ و ۱۸۱ بررسی ۵۹ از ۱۰۰ و ۵۳ از ۱۰۰ است.

داستان این فیلم بر اساس پرونده‌ی جنایی معروف «شیطان مرا وادار کرد» ساخته شده و به زندگی خانواده‌ای به اسم گِلاتزِل و جوانی با نام آرن جانسون با بازی روآری اوکانر می‌پردازد که پس از ارتکاب قتل ادعا می‌کند تحت سلطه‌ی شیطان و بدون اراده دست به انجام جنایت زده است. در تاریخ دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا این نخستین باری بود که یک مظنون به قتل برای دفاع از خود ادعای دخالت موجودی شیطانی را مطرح کرد.

انیمیشن بچه رئیس 2 و احضار 3

اصل ماجرای شیطان مرا وادار کرد به سال ۱۹۸۱ میلادی و کشته شدن آلن بونو، صاحب‌خانه‌ی آرن چاین جانسون به دست وی بازمی‌گردد. پیش از این اتفاق خانواده‌ی گلاتزل که در همسایگی جانسون زندگی می‌کردند، ادعا کرده بودند پسر ۱۱ ساله‌ا‌شان، دیوید گلاتزل توسط شیطان تسخیر شده است. جانسون هم پس از کشتن صاحب‌خانه‌اش مدعی شده تحت تأثیر شیطان بوده و حتی خاطره‌ای از ارتکاب قتل در ذهن ندارد! در جریان این پرونده همسر جانسون در تلاش بود تا قاضی را متقاعد کند که نقش شیطان در انجام جنایت را بپذیرد، اما این توجیهات برای دادگاه غیرقابل پذیرش و در نظر برخی مضحک بود و سرانجام آرن چاین جانسون به ۱۰ تا ۲۰ سال زندان محکوم شد.

کمپانی A24 کمدی سیاه زولا را از چند روز قبل در آمریکا اکران کرده که با استقبال مناسبی از سوی سینمادوستان مواجه شده است. این فیلم درباره‌ی استریپری به نام زولاست که سفر جاده‌ای عجیب و غریبی را به سمت ایالت فلوریدا آغاز می‌کند.

اغلب منتقدان از تماشای زولا راضی بوده‌اند و در متاکریتیک بر اساس ۳۵ بررسی امتیاز قابل قبول ۷۵ از ۱۰۰ برای آن به ثبت رسیده است. زولا با بازی رایلی کیو، نیکولاس براون و کولمن دومینگو تا به امروز تنها در آمریکا روی پرده رفته و توانسته طی ۳ روز ۱٫۲ میلیون دلار بفروشد و انتظار داریم طی هفته‌ی آینده هم این فروش خوب ادامه پیدا کند.

این هفته فیلم «در هایتس» به کارگردانی جان ام. چو با بازی کوری هاکینز، لسلی گریس و دافنه رابین-وگا با نمایش در ۱۴۰۵ سالن در آمریکا فقط ۱٫۱ میلیون دلار فروخته و در مکان دهم ایستاده است. داستان این فیلم طی سه روز در محله‌ی لاتین واشینگتن هایتس در نیویورک رخ می‌دهد و به زندگی صاحب یک خواربارفروشی می‌پردازد که درباره‌ی بستن مغازه‌اش و بازنشسته‌شدن در جمهوری دومینیکن بعد از به ارث رسیدن مبلغ قابل توجهی به او، احساسات متناقضی دارد.

تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۲۳۱ و ۵۰ بررسی امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ و ۸۵ از ۱۰۰ برای در هایتس به ثبت رسیده است. برایان لوری منتقد CNN در بخشی از نوشته‌ی خود درباره‌ی این فیلم آورده است: «بزرگ و پرجنب‌وجوش، در هایتس تمام ویژگی‌های یک فیلم مفرح تابستانی را دارد و در آن حساسیت‌های لین-منوئل میرندا و صحنه‌های پرزرق و برق کارگردان آسیایی‌های خرپول به چشم می‌خورد.»

نام فیلمهفته اکرانفروش آخر هفتهفروش کلی
سریع و خشمگین ۹
F9: The Fast Saga
۱۲۲٫۸۱۱۵٫۹
بچه‌ رییس ۲: کسب‌وکار خانوادگی
The Boss Baby: Family Business
۱۱۶۱۶
پاکسازی ابدی
The Forever Purge
۱۱۲٫۴۱۲٫۴
یک مکان ساکت ۲
A Quiet Place Part II
۶۴۱۴۱
محافظ همسر هیتمن
The Hitman’s Wife’s Bodyguard
۳۳۳۱٫۳
کروئلا
Cruella
۶۲٫۴۷۶٫۴
پیتر خرگوشه ۲: فراری
Peter Rabbit 2: The Runaway
۴۲٫۱۳۴٫۲
احضار: شیطان مرا وادار کرد
The Conjuring: The Devil Made Me Do It
۵۱٫۲۶۲٫۱
زولا
Zola
۱۱٫۲۱٫۳
در هایتس
In the Heights
۴۱٫۱۲۶٫۷

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: Box Office Mojo

منبع