بسیاری از مخاطبان پروپاقرص فیلم‌های سینمایی دوست دارند شخصیت‌های موردعلاقه‌شان را در دنیاهای موازی و اتمسفر سایر فیلم‌ها ببینند و شاهد ماجراجویی تازه‌ی آن‌ها باشند. این داستان‌های هیجان‌انگیز معمولا هیچ وقت رنگ واقعیت را نمی‌بینند اما خوبی قوه‌ی تخیل این است که هیچ اتفاقی در آن ناممکن نیست و می‌توانید قیمه‌ها را در ماست‌ها بریزید و از نتیجه لذت ببرید! در این مقاله دو جهان سینمایی پرطرفدار یعنی دنیای سینمایی مارول (MCU) و یک مکان ساکت (A Quiet Place) را با هم ترکیب می‌کنیم تا ببینیم نتیجه چه از آب درمی‌آید.

شخصیت‌های مارول توانایی‌های فرا انسانی زیادی دارند و می‌توانند با انواع و اقسام بلایای طبیعی و غیرطبیعی کنار بیایند و علاوه بر زنده ماندن، جماعتی را هم از شر هیولاها و ابر شرورها خلاص کنند اما دنیا یک مکان ساکت تفاوت‌هایی دارد که حتی برای آن‌ها هم چالش‌برانگیز است؛ تنها کسانی می‌توانند زنده بمانند که مثل خانواده‌ی ابوت توانایی سازگاری و زندگی در شرایط سخت، کار گروهی، راه رفتن روی انگشتان پا و صد البته ساکت ماندن را داشته باشند.

اما کدام شخصیت‌های مارول از پس این چالش برمی‌آیند؟ در ادامه ۵ شخصیت که از این چالش سربلند بیرون می‌آیند و ۵ تای دیگر که احتمالا دار فانی را وداع خواهند گفت، با هم بررسی می‌کنیم.

۱۰- بیوه‌ی سیاه: زنده می‌ماند

بیوه‌ی سیاه

بیوه‌ی سیاه یکی از ابرقهرمان‌های صبور، آرام و چالاک مارول است و صد البته به خوبی می‌داند که در شرایط پیچیده باید چه کاری انجام دهد. او بسیار سریع و زبده است و ثابت کرده از پس هیولاهای بزرگ‌تر از خودش به خوبی برمی‌آید.

بیوه‌ی سیاه به‌اندازه‌ای باهوش است که خطر را تشخیص دهد و راه جایگزینی برای فرار پیدا کند. همچنین احتمالا مثل لی آبوت توانایی پیدا کردن یک پناهگاه امن را دارد و البته برای تار و مار کردن هیولاها و نجات دنیا یک نقشه‌ی بی‌نقص طراحی خواهد کرد. با این اوصاف یکی از بهترین گزینه‌های مارول برای ورود به دنیای یک مکان ساکت است.

۹- هالک: از بین می‌رود

هالک

بروس بنر احتمالا می‌تواند در دنیای یک مکان ساکت زنده بماند؛ چون آن‌قدر باهوش هست که با ایده‌های درجه یکش اوضاع را برای خودش و دیگران بهتر کند اما متاسفانه هالک بخش جدانشدنی از او است و بروس هم معمولا روی ظهورش کنترلی ندارد.

از آنجایی که هالک در هنگام عصبانیت با سر و صدای زیادی ظاهر می‌شود، توجه بیگانگان یک مکان ساکت را در کسری از ثانیه به خود جلب خواهد کرد. البته جثه‌ی بزرگ، او را به گزینه‌ی مناسبی برای تار و مار کردن چند هیولای چندش‌آور تبدیل می‌کند اما اگر با یک لشکر رو به رو شود، در معرض نابودی کامل قرار دارد.

۸- کوئیک سیلور: زنده می‌ماند

کوئیک سیلور

حضور کوئیک سیلور در دنیای سینمایی مارول زیاد نیست اما ابرقهرمانی است که توانایی سکونت در دنیای یک مکان ساکت را دارد. او به صورت طبیعی فردی خجالتی و کم حرف است؛ بنابراین با سکوت کردن مشکلی ندارد و دچار افسردگی و انزوا نمی‌شود.

از طرف دیگر توانایی‌های فرا انسانی کوئیک سیلور او را به موجودی سازگار با این دنیای عجیب و غریب تبدیل می‌کند؛ کوئیک سیلور با سرعت صوت در فضا حرکت می‌کند و از طرف دیگر قدرت بینایی خارق‌العاده‌ای دارد. پس می‌تواند هیولاهای یک مکان ساکت را به سرعت تشخیص دهد و با یک فرار برق‌آسا خودش را به منطقه‌ی امن برساند.

۷- گروت: از بین می‌رود

گروت

مهم نیست کدام نسخه‌ی گروت در دنیای یک مکان ساکت سکونت داشته باشد، در هر صورت این شخصیت برای بقا تلاش می‌کند اما به این معنی نیست که زنده می‌ماند. نسخه‌ی کوچک گروت به تنهایی نمی‌تواند از پس خودش بر آید و برای مراقبت به شخص دیگری نیاز دارد. نسخه‌ی نوجوان او تنبل و بدخلق است و نمی‌تواند در شرایط حساس با دیگران همکاری و همفکری کند.

اما برسیم به نسخه‌ی بزرگ گروت؛ به‌اندازه‌ای قدرتمند است که از پس هیولاها برآید اما آن‌قدر بزرگ و حجیم است که بعید است در هیچ پناهگاهی جا شود و سریعا شناسایی می‌شود.

۶- هاکای: زنده می‌ماند

هاکای

هاکای به عنوان یکی از قهرمان‌های مارول استاد پنهان‌کاری و سکوت است. او توانایی فرا انسانی ندارد اما در استفاده از سلاح‌های مختلف کاملا ماهر است و این دقیقا همان چیزی است که او را به گزینه‌ی مناسبی برای سکونت در دنیای یک مکان ساکت تبدیل می‌کند. هاکای در جاهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید پنهان می‌شود و در زمان مناسب با تیر و کمانش هر هیولایی را از پا درمی‌آورد. از طرف دیگر مهارت‌های رزمی کارآمدی را از کاپیتان آمریکا یاد گرفته که در شرایط بحرانی و نبردهای تن به تن به کارش می‌آید.

هاکای یک مرد خانواده‌ی تمام‌عیار است و برای محافظت از خانواده و فرزندانش هر کاری می‌کند؛ پس حامی خوبی برای بقیه‌ی سکنه‌ی این دنیای عجیب و غریب است.

۵- لوکی: از بین می‌رود

لوکی

لوکی یکی از ابرشرورهای جذاب مارول است اما تکبر بیش از حد، کار دستش خواهد داد. او مشکلی برای مقابله با دشمنان ندارد و درباره‌ی راه‌حل‌هایش برای برون‌رفت از بحران به راحتی صحبت می‌کند و دوست دارد به همه بگوید که از همه قدرتمندتر است اما به نظر می‌رسد هیولاهای یک مکان ساکت هم مثل هالک حال و حوصله‌ی شنیدن حرف‌های او را ندارند و در کسری از ثانیه دخلش را می‌آورند!

لوکی معمولا برای خودش دردسر درست می‌کند و دنیای یک مکان ساکت هم از این قاعده مستثنا نیست. از طرف دیگر آرام نشستن و ساکت ماندن واقعا در قاموس شخصیت خودنمای او نیست و دوست دارد در مقابل جمعیت زیادی بایستد و سخنرانی کند که البته در این دنیا اصلا جواب نمی‌دهد.

۴- دکتر استرنج: زنده می‌ماند

دکتر استرنج

دکتر استرنج هم مثل هاکای مشکلی با در سایه ماندن، سکوت و مشاهده‌ی دقیق موقعیت ندارد. این چیزی است که بعد از تصادف رانندگی به خوبی یاد گرفت و به کمک آن توانایی‌هایش را پرورش داد؛ با این اوصاف گزینه‌ی مناسبی برای زندگی در این محیط است.

علاوه بر این توانایی‌های پزشکی دکتر استرنج در شرایطی که پیدا کردن پزشک و بیمارستان مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، به کار خودش و سایر سکنه‌ی دنیای یک مکان ساکت می‌آید. همچنین با هوش بالا تک‌تک سناریوهای احتمالی را پیش‌بینی می‌کند و شاید برای سازمان‌دهی اندک انسان‌های باقی‌مانده مثل یک رهبر تمام‌عیار عمل کرد.

۳- مرد عنکبوتی: از بین می‌رود

مرد عنکبوتی

پیتر پارکر و مرد عنکبوتی در واقع دو شخصیت جداگانه هستند و وقتی این پسر پرانرژی لباس مخصوصش را می‌پوشد به یک ابرقهرمان عاقل تبدیل می‌شود که علاوه بر اینکه توانایی بالا رفتن از هر مانعی را دارد می‌تواند در مواقع ضروری ساکت بماند اما مشکل اصلی این است اگر به تنظیمات کارخانه برگردد حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند ساکت باشد!

پیتر پارکر یک پسر جوانِ پر شروشور، پرحرف و البته دست‌وپا چلفتی است و چند ثانیه حضورش در دنیای یک مکان ساکت برای به بار آوردن یک فاجعه‌ی بزرگ کافی است.

۲- مرد آهنی: زنده می‌ماند

مرد آهنی

تونی استارک برای رویارویی با شرایط بحرانی یکی از مناسب‌ترین ابرقهرمان‌های مارول است. هرچند او هم می‌تواند به اندازه‌ی پیتر پارکر پرحرف باشد اما آن‌قدر بالغ هست که بتواند خودش را کنترل و سکوت را کاملا رعایت کند. او از هوش و تجربه‌ی بالایی برخوردار است و این دقیقا همان چیزی است که در شرایط پسا رستاخیزی یک مکان ساکت به کارش می‌آید.

تونی استارک در دنیای مارول ثابت کرده که فقط به ایده‌های بزرگ فکر نمی‌کند بلکه آن‌ها را اجرا هم می‌کند؛ بنابراین می‌تواند وسایل جدیدی طراحی کند که به خودش و سایر سکنه‌ی این دنیای ساکت و عجیب کمک کند. به طور کلی  اگر از پوشیدن لباس حجیم و پر سر و صدای مرد آهنی صرف نظر کند، برای بقا گزینه بسیار مناسبی است.

۱- ثور: از بین می‌رود

ثور

خدای آذرخش توانایی‌هایی دارد که برای بقا در دنیای یک مکان ساکت به کارش می‌آید؛ از جمله تشخیص صدای اشیا از فاصله‌ی دور و تشخیص مسیر حرکت اجسام با سرعتی بالاتر از نور. پس می‌تواند هیولاها را سریع‌تر از بقیه‌ی دوستانش تشخیص دهد و به سرعت فرار کند. از طرف دیگر به اندازه‌ی کافی قوی است و دخل هر بیگانه‌ای را به سرعت می‌آورد. همچنین یک خود درمانگر فوق‌العاده است و معمولا آسیب چندانی به بدنش وارد نمی‌شود.

اما بدترین ویژگی ثور پر سر و صدا بودن است. او به صورت طبیعی صدای بلندی دارد و نمی‌تواند جنگ را در سکوت به پایان برساند و حتما باید داد و بیداد راه بیندازد. با این همه احتمالا خودش از دست هیولاها جان سالم به در ببرد اما از آنجایی که همه‌ی اطرافیانش را به کشتن خواهد داد احتمالا ساکنان دنیای یک مکان ساکت بالاخره صبرشان را از دست می‌دهند و سر به نیستش می‌کنند!

متاسفانه در این فهرست نتوانستیم همه‌ی ابرقهرمان‌ها و ابرشرورهای دنیای مارول را بررسی کنیم. اگر گزینه‌ی دیگری به ذهنتان می‌رسد، خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع