اگر در معرض ژرفای ناملایم فضا قرار بگیرید در ۱۵ ثانیه هوشیاری خود را از دست می‌دهید و در ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه خواهید مرد! اما چه می‌شود اگر یک لباس قدرتمند و پیشرفته فضایی پوشیده باشید؟ خب با این لباس ۶ ساعت فرصت دارید تا قبل از اینکه اکسیژن شما تمام شود و سپس باز هم خواهید مرد! چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟ آیا کسی برای بازپس‌گیری آن خواهد آمد؟ یا برای همیشه در فضا شناور خواهد بود؟ در ادامه با ویوین و داستان مرگ در فضا همراه باشید.

نژاد بشر تنها ۱۸ انسان را در بیش از پنجاه سال اکتشاف فضا از دست داده است، اما با طرح‌های آینده برای سفرهای فضایی غیرنظامی و سفر به مریخ احتمال اینکه شاهد مرگ‌های بیشتری در فضا باشیم هست! چگونه می‌توانیم در جاذبه صفر مراسم تدفین بگیریم؟ و چه عوارض جانبی دخیل خواهند بود؟ هر بار که فضانوردی به فضا پرتاب می‌شود، مرگ حقیقتی محتمل است. اساسا آن‌ها خودشان را به یک موشک بزرگ بسته‌اند. اما از آنجایی که فضانوردان باید در بالاترین سطح سلامت برای یک ماموریت باشند احتمال مردن آن‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار کم است. آن‌قدر کم که ناسا حتی سیاست رسمی خاصی برای چنین موقعیتی ندارد.

بر طبق گفته‌های کریس هدفیلد، فضانورد پیشین، همه چیز به تصمیم فرمانده ایستگاه بستگی دارد. اولین مشکل این است که جایی برای نگه‌داری جسد نیست. سردخانه‌ای در ایستگاه فضایی وجود ندارد. یک راه‌حل می‌تواند نگه‌داری جسد در لباس‌های تحت فشار باشد و انتقال آن به جایی سرد. بدن مرده دارای خطرات زیستی است بنابراین باید باکتری‌ها را دور و در محفظه‌ای نگه‌داری کنید.

اما چه می‌شود اگر ایده‌ی زندگی کردن در کنار یک جسد را دوست نداشته باشید؟ خب، راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد. در سال ۲۰۰۵ یک شرکت سوئدی سیستمی را پیشنهاد داد که اساسا بدن را خشک و منجمد می‌کرد و آن را به تکه‌های کوچک بافت یخ زده تقسیم می‌کرد، تقریبا شبیه سوزاندن جسد! این کار فضای کمتری می‌گرفت و تمامی تهدیدات زیستی را از بین می‌برد و باعث بازگشت آسان‌تری به زمین می‌شد. اگر بطور اتفاقی نیتروژن مایع برای منجمد کردن نداشتید دمای سرد فضا این کار را برای شما انجام می‌دهد.

سقوط و مرگ در فضا

در واقع، اکنون که حرف آن شد آیا بدیهی‌ترین راه‌حل می‌تواند واضح‌ترین راهکار باشد؟ دریانوردان اجساد را در دریا دفن می‌کردند. پس فضانوردان نمی‌توانند همین کار را با اجسادشان کنند و آن‌ها را به اعماق فضا بفرستند؟ به‌طور فرضی بله، اما فضا پیچیده‌تر از دریا است. مگر اینکه مردگان را به موشک‌های کوچک متصل کنید تا در مسیر فضاپیمایی قرار بگیرند که از آن خارج شده‌اند و اگر اینکار را با بیش از یک نفر انجام دهید سفری ناخوشایند را زمانی که تصمیم به بازگشت به خانه بگیرید ایجاد می‌کند. خب شاید این بهترین گزینه نباشد!

خب چه می‌شود اگر صبر کنیم تا به مقصد برسیم؟ ما اجساد را بر روی زمین دفن می‌کنیم، پس قطعا می‌توانیم همین کار را بر روی دیگر سیارات انجام دهید، درسته؟ خب، کندن زمین کمی متفاوت خواهد بود، اما این بزرگترین مشکل ما نیست بدن انسان، مخصوصا نوع غیر زنده پر از میکروب و باکتری‌های زمینی است. این کار باعث آلوده کردن هر نوع زندگی محلی بالقوه‌ای می‌شود. حتی فضاپیماهایی که در حال کاوش مریخ هستند باید مکررا پاک‌سازی شوند تا سیاره بیگانه از حشرات زمینی در امان بماند.

بنابراین تنها راه‌حل نتیجه بخش برای دفن امن جسد در آن‌جا از طریق سوزاندن خواهد بود. امیدواریم عظمت سفر فضایی برای شما خراب نشده باشد، اما این واقعیتی‌ست که باید با رفتن به سمت عصر کاوش‌های فضایی در نظر داشته باشیم.