در نهایت قسمت ویژه و مورد انتظار سریال محبوب و کره‌ای «پادشاهی» تحت عنوان «Ashin of the North» در روز‌های گذشته از نتفلیکس به نمایش درآمد. این اپیزود ۹۳ دقیقه‌ای پس زمینه زنِ مرموزی را که در پایان فصل دوم مشاهده کرده بودیم پُر می‌کند و به بسیاری از سوالات مربوط به این شخصیت نیز پاسخ می‌دهد. برای مثال سوالاتی چون این شخصیت کیست؟ و چه ارتباطی با گیاه رستاخیز دارد؟! و همچنین چرا او این بوته گیاهی را می‌کارد و عمداً زامبی می‌سازد؛ در این قسمت پاسخ داده می‌شوند.

در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، دو فصل اول و دوم سریال پادشاهی، ماجراهای روابط سیاسی مربوط به تخت سلطنت در کره باستان و شیوع زامبی شدن در آن منطقه را واکاوی کرد. در روند همین داستان، پادشاه سرزمین جوسئون به یک انسان زامبی تبدیل شد و قدرت اداره پادشاهی به یک قبیله دارای نفوذ منتقل گردید که در رأس آن یک نجیب زاده بدخواه قرار داشت که دخترش همسر دوم پادشاه بود.

در این بین پسر پادشاه فقید نیز برای زنده ماندن از دست دشمنان خود و جستجوی پاسخ سوالات پیچیده اطرافش به حومه شهر رفت و در همه گیری زامبی شدن مناطق پادشاهی، درگیر نبردی سخت برای تاج و تخت و حفظ کشورش شد. اما در پایان آخرین قسمت از فصل دوم، ولیعهد و همراهانش با یک دهکده مرزی که در آن یک زن تنها دسته‌ای از زامبی‌ها را کنترل می‌کرد، برخورد کردند. حالا این اپیزود ویژه یا این اسپین آف به عنوان یک داستان پایه‌ای برای معرفی این زن مرموز عمل می‌کند.

لازم است این نکته مهم را تکرار کنیم که این سریال سیاسی در دو فصل اول خود، به شدت از زامبی‌ها برای بررسی شیوه‌ای که حکام مستبد باعث گرسنگی و محرومیت در بین مردم می‌شوند، استفاده کرد و آنها را به هیولا‌هایی مخوف تبدیل کرد. البته این سریال جدا از داستان گویی جذاب، از کیفیت فنی عالی، شخصیت‌های جالب، سکانس‌های اکشن دیدنی و تعداد بی شماری از زامبی‌های سریع و گرسنه نیز برخوردار بود. اما این اپیزود ویژه نیز جدا از تمرکز بر داستان دراماتیک و انتقام جویانه‌اش، دارای یک دیدگاه مشترک با دو فصل اول سریال است. وجه اشتراک این اپیزود با دو فصل اول سریال پادشاهی همان استفاده بی حد و مرز سیاسی از قدرت است.

اپیزود «آشین از شمال» با نمایش وقایعی پیش از اتفاقات فصل اول سریال پادشاهی شروع می‌شود. در واقع ما شاهد حوادثی در منطقه شمالی پادشاهی جوسئون می‌شویم که تمرکز اصلی آن بر صلح ناخوشایند میان پادگان محلی و مرزی جوسئون با مردم همسایه آنها یعنی پاجویی جورچن است. داستان این اپیزود از جایی شروع می‌شود که گروهی از شکارچیان توانای منطقه پاجویی جورچن به مرز جوسئون می‌آیند تا جنسینگ وحشی و نایابی را از آنجا استخراج کنند، اما طولی نمی‌کشد که جنازه‌های ذبح شده آنها در مرز جوسئون کشف می‌شود. با صورت پذیرفتن این اتفاق، مقامات محلی پادشاهی سعی می‌کنند هرچه سریعتر تنش‌ها را برطرف کنند. اما علت این تنش‌ها این نکته اعلام می‌شود که: هنگامی ۱۰ هزار مبارز جورچن دور هم جمع می‌شوند، هیچ ارتشی در جهان نمی‌تواند آنها را شکست دهد.

در این میان دختر جوانی به نام آشین و خانواده‌اش که جزئی از مردم منطقه مرزی جورچن‌ هستند نیز گرفتار پادشاهی جوسئون شده‌اند. در واقعیت مردم این دهکده جورچنی که خانه خود را در جوسئون ساخته‌اند، مجبور به وفاداری به پادشاه آنها هستند، اما حاکمان محلی پادشاهی که در مرز حضور دارند با آنها همچون برده و بیگانه رفتار می‌کنند. از همین رو پدر آشین به عنوان بزرگ دهکده مجبور است برای به رسمیت شناخته شدن مردمش، جاسوسی پاجویی را برای پادشاهی جوسئون انجام دهد. از طرف دیگر طبیعت این منطقه مرزی حاوی یک گیاه خاص است که گفته می‌شود انسان مرده را نیز زنده می‌کند، بنابراین در آنجا زنجیره غذایی و چرخه شکار باعث می‌شود یک ببر واقعی زامبی پدیدار شود که باید با آن مقابله کرد.

لازم به ذکر است که اکثر ما قبل از تماشای این اپیزود هیچ ایده خاصی پیرامون آن نداشتیم؛ زیرا نمی‌دانستیم باید چه انتظاری از آن داشته باشیم. البته ما می‌دانستیم که این یک داستان فرعی است اما تصور ما بر این بود که آشین از شمال احتمالاً یک داستان ریشه‌ای برای یکی از قهرمانان مرموز دو فصل اول سریال اصلی است؛ اما به طور کلی اشتباه می‌کردیم. زیرا حالا با دیدن این اپیزود ویژه و نسبتاً طولانی دریافتیم که «Ashin of the North» یک شخصیت شرور یا ضد قهرمان کاملاً جذاب را ایجاد کرده و به او دلایل قابل درکی برای این جنس شرارتش داده است. در واقع مخاطب پس از دیدن این اپیزود جذاب درک خواهد کرد که چرا شخصیت آشین برای ساختن زامبی‌ها تلاش می‌کند نه برای از بین بردن آنها.

این قسمت ۹۰ دقیقه‌ای به کارگردانی کیم سئونگ هون، که هدایت هر دو فصل این مجموعه را نیز بر عهده داشت، به منشا گیاه رستاخیز گونه بنفش، که ظاهراً علت شیوع ویروس زامبی است و چگونگی نقش شخصیت آشین در ادامه سریال می‌پردازد. بنابراین، اگر شما به دنبال دیدن یک اثر زامبی محور پُر تحرک هستید، باید بدانید اپیزود «Ashin of the North» یک درام انتقام محور است که در زیر لایه داستان پایه‌اش به زامبی‌ها نیز می‌پردازد.

اما آنچه که این قسمت ویژه را جذاب می‌کند، تمرکز آن بر روایت یک داستان درام با رگه‌های سیاسی است که با صحنه‌های اکشن نیز تلفیق شده است. از طرف دیگر، بدون تردید نقطه قوت اصلی این اپیزود طراحی یک شخصیت جذاب چون آشین با بازی خوب جون جی هیون است. این بازیگر توانا عملکرد خود را به عنوان شخصیت اصلی عالی به نمایش می‌گذارد، زیرا ما آرام آرام و در طول اپیزود مشاهده می‌کنیم که ایمان او به انسانیت با هر ناامیدی تدریجی که برایش رُخ می‌دهد، محو می‌شود.

در مورد بازی جون جی هیون میتوان گفت که او اساساً با اجرای شخصیت آشین کُل سریال را روی دوش خود حمل می‌کند و هر عنصری را که می‌توانید از یک لیدر اکشن انتظار داشته باشید را به نمایش می‌گذارد. در حقیقت، عملکرد او حتی از شخصیت‌های اصلی سریال نیز بهتر است. آشین بی رحم و سرد است اما در عین حال آسیب پذیر و در حال پردازش حوادث است. علاوه بر این، فیزیک جسمی او نیز کاملاً عالی است. او کمانداری است که توانایی استفاده از پرتاب چاقو را نیز دارد. او این کار را به سرعت انجام می دهد و شدت و عصبانیت شخصیت آشین با بازی عالی جون نیز در این صحنه‌ها بیشتر محسوس است. به طور کلی اجرای جون نه تنها در سکانس‌های اکشن، بلکه در لحظات سکوتش در جلوی دوربین نیز عالی است.

اما دو فصل اول سریال پادشاهی یکی از گران قیمت‌ترین آثار تلویزیونی نتفلیکس بودند که مخاطب هیچ کمبودی را در شرایط فنی آنها احساس نمی‌کرد. از این رو اپیزود ویژه آن نیز دارای بودجه مناسبی است. بنابراین، هیچ هزینه‌ای در این اثر هدر نرفته است و «آشین از شمال» همان وفاداری بصری بالا نسبت به نسخه اصلی را حفظ می‌کند و تماشای آن نوعی لذت محسوب می‌شود.

در واقع این اپیزود، دست کمی از یک فیلم زامبی محور اکشن خوش ساخت ندارد. بدون شک اپیزود «Ashin of the North» با گسترش دنیای پادشاهی، نگاهی به مناطق دیگر، شخصیت‌های جدید و نگاهی اجمالی به پیدایش آخرالزمان زامبی‌ها جایی بین اپیزود ویژه و فیلم بلند است. به طور کلی هیچ چیزی سرگرم‌ کننده‌تر از یک دنیای داستانی غنی نیست که فرصت‌های بی پایان برای داستان فراهم می‌کند، و حالا این اپیزود ویژه مصداقی برای همین سبک داستان گویی است.

اپیزود ویژه سریال پادشاهی یعنی آشین از شمال، برای روایت قصه خودش از تصاویر و فیلمبرداری درخشانی استفاده می‌کند. در واقع کارگردان اثر سعی کرده از طریق فریم‌های به ظاهر تاریک، به عملکرد شخصیت‌ها عمق و جدیت خاصی بدهد. پالت رنگی این اثر نیز بیشتر در سایه‌های سیاه، قرمز و خاکستری با سایه‌های متناوب نارنجی و زرد تلفیق شده است. از طرف دیگر سکانس‌های اکشن هم به طور یکسان با جزئیات عالی گرفته شده‌اند. اپیزود آشین از شمال به کارگردانی کیم سئونگ هون، از نورپردازی فوق العاده‌ای استفاده می‌کند. خواه یک تیرگی آبی نازک در سپیده دم باشد و یا درخشش قرمز ایجاد شده در اثر آتش سوزی در محیط داخلی، انتخاب نورپردازی کارگردان باعث می‌شود که هر صحنه شوم به نظر برسد. کارگردان این حالت را طوری تنظیم می‌کند که حتی دیدن یک منطقه آرام در زیر نور آفتاب هم بیننده را دچار تنش می‌‌کند.

همچنین رشد شخصیت آشین از کودکی غمگین، به یک بزرگسال تشنه انتقام نیز به زیبایی هر چه تمام شکل گرفته است. برای مثال از تمرین او با تیر و کمان در جنگل تا تلاش برای شکار، همه نشان دهنده عصبانیت و عزم او برای انتقام از مرگ پدرش است. صحنه‌ای که آشین جوان از گراز وحشی فرار می‌کند و بالای یک تنه درخت می‌رود و با یک چرخش به آشین بزرگسال تبدیل می‌شود، گویای همین عزم او برای انتقام است. این اپیزود یک سفر ضد قهرمانانه جذاب هیجانی است که احساس عصبانیت شخصیت اصلی آن را در شما ایجاد می‌کند. اما هنگامی که مقیاس کامل انتقام او روشن شود، حتی دلسوزترین بیننده نیز از خوفناکی طرح آشین وحشت خواهد کرد. با این اوصاف اپیزود آشین از شمال با ۹۳ دقیقه زمان اجرا، به اندازه یک فیلم سینمایی طولانی است و به اندازه یک فیلم حماسی و تراژیک نیز کارکرد دارد.

اما با نمایش این اپیزود و بذرهای کاشته شده در اینجا هزاران دستورالعمل داستانی هیجان انگیز برای فصل سوم آتی پادشاهی و حتی اسپین آف‌های بالقوه باز می‌شود که دیدن آنها از هم اکنون یک خواسته ضروری است. از طرف دیگر در آشین از شمال یک پیام اجتماعی وجود دارد، همانطور که در بقیه فصل‌های پادشاهی هم وجود داشت. آن پیام گویای این است که نباید صاحبان قدرت از کسانی که بر آنها حکومت می‌کنند سوء استفاده کنند. 

پادشاهی‌ها تغییر می‌کنند، مرزها حرکت می‌کنند، دشمنان متحد می‌شوند و دوباره دشمن می‌شوند. و همین رویه غیرانسانی گاهاً انسانیت بیشتری ایجاد می‌کند، فقط در آشین از شمال، برخورد غیرانسانی یک زن ممکن است باعث آفت گسترده‌ای شود که می‌تواند یک پادشاهی را نابود کند؛ واین نتیجه همین استفاده نادرست از قدرت است. بنابراین، اپیزود Ashin of the North برای کسانی که قصه‌های زامبی را در قالب مثالی انتقام جویانه و سیاسی دوست دارند، تماشایی و جذاب است.

در پایان باید گفت: کسانی که هنوز تماشای اپیزود ویژه سریال Kingdom را تجربه نکرده‌اند، باید تصور کنند که Game Of Thrones بعد از اولین فصلش، به جای اینکه سابقه داستانی شخصیت‌های اصلی‌اش را بیشتر معرفی کند، یک اپیزود ویژه در مورد Night King (پادشاه شب) ایجاد کرده است. در واقع سریال پادشاهی با آشین از شمال دقیقاً همین کار را انجام داده است.

بنابراین، اگر شما به عنوان مخاطب از همان ابتدا انتظار ضرب وشتم زامبی‌ها را دارید، کمی ناامید می‌شوید؛ چرا که نیمه اول این اثر بیشتر بر روی سیاست ورزی، توطئه‌ها و درام‌های تاریخی متمرکز است. البته نیمه دوم اپیزود بر روی فرود آمدن آشین به سمت تاریکی متمرکز است اما وقتی زامبی‌ها در اثر ظاهر می‌شوند، آشین از شمال می‌تواند چیزی کاملاً غیرمنتظره ارائه دهد. ببر زامبی موجود در این قسمت نیز به نظر بسیار موثرتر و بهتر از چیزی است که در ارتش مردگان زک اسنایدر مورد استفاده قرار گرفته بود. در نتیجه من عز هم اکنون بی صبرانه مشتاق دیدن ادامه این سریال هستم.

منبع