فیلم سریع و خشمگین ۹، امتیاز خود را در سایت راتن تومیتوز از دست داد. در طول سال گذشته، چندین فیلم مهم دیگر نیز شاهد این بودند که امتیازات بالایشان شروع به افت کرد. علی‌رغم خشنودی اکثر منتقدان در زمان انتشار اولیه، روش راتن تومیتوز برای انتشار امتیازهای منتقدان، منجر به از دست رفتن جایگاه خوب فیلم‌های تازه و معتبر می‌شود.

فیلم زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ (Wonder Woman 1984) پس از انتشار در اواخر سال ۲۰۲۰، توانست امتیاز قابل توجه ۸۸ را در تومیتومتر کسب کند. همین کافی بود تا این فیلم جزو آثار برتر از نظر منتقدان رده‌بندی شود و افراد بیشتری را ترغیب کند تا از اکران همزمان آن در سینما و اچ بی او مکس استقبال کنند. با این حال، در کمتر از یک ماه از زمان انتشار، امتیاز فیلم به طرز چشم‌گیری تغییر کرد و به عدد ۶۳ سقوط کرد و لقب تازه گواهی شده را از دست داد. همین اتفاق برای فیلم جوکر نیز در سال ۲۰۱۹ افتاد. این فیلم با امتیاز تازه ۸۶ کار خود را آغاز کرد و پس از چند ماه بارها و بارها با نوسان روبرو شد و در نهایت به عدد ۶۹ رسید.

آخرین قربانی سیستم خراب راتن تومیتوز، فیلم سریع و خشمگین در اواخر ژوئن ۲۰۲۱ است که قبل از شیرجه زدن تا عدد ۵۹، به امتیاز ابتدایی ۶۷ رسیده بود. گرچه بعید به نظر می‌رسد که این امتیازات منتقدان باعث شود که مخاطبان از تماشای این فیلم محبوب پرهیز کنند اما امتیاز پایین آن، نشان دهنده مشکلات سیستم امتیازدهی سایت راتن تومیتوز است.

جوکر

یکی از بزرگ‌ترین مواردی که باعث کاهش امتیازات این فیلم‌های محبوب در راتن تومیتوز شده است، فرآیندی است که در آن، نظرات منتقدین به دو گزینه موافق یا مخالف یک فیلم خلاصه می‌شود. برای تازه بودن، یک فیلم باید حداقل ۶۰ امتیاز را کسب کند و تازه گواهی شده بودن به معنای داشتن امتیاز ۷۰ یا بالاتر بر اساس ۸۰ نقد موجود در سایت است که از این تعداد، ۵ نقد باید توسط منتقدین برتر سایت نوشته شده باشد. در نهایت نحوه سیستم امتیاز دهی سایت، از یک بررسی دقیق به یک بررسی ساده در قالب خوب یا بد محدود می‌شود که اغلب منجر به انحراف نتایج به سمت منفی بودن فیلم می‌گردد.

مسئله مهم دیگر مربوط به این است که سایت، امتیاز یک فیلم را قبل از تعیین امتیاز کلی و دقیق، منتشر می‌کند. ممکن است امتیاز اولیه راتن تومیتوز عدد نسبتا بالایی باشد اما هرچه نظرات بیشتری از منتقدین در می‌آید، احتمال افت امتیاز افزایش می‌یابد. این امر منجر به این می‌شود که بسیاری از فیلم‌های بزرگ شاهد امتیازات ابتدایی بالایی باشند که پس از مدتی شروع به پایین آمدن می‌کنند. در پایان، مواردی از این دست اثبات می‌کند که هیچ فیلمی، حتی فیلمی مانند جوکر که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، از کاهش شدید امتیاز در امان نیست. نکته مسلم این است که سریع و خشمگین ۹ قطعا آخرین فیلم پرفروش بزرگ نخواهد بود که درجه تازه گواهی شده خود را در سایت راتن تومیتوز از دست می‌دهد.

منبع: Screenrant

منبع