اولین قسمت سریال لوکی مشخص کرد که سازمان مغایرت زمان (Time Variance Authority – یا به اختصار TVA) چندین سنگ ابدیت را در اختیار دارد؛ که البته در بین آن‌ها سنگ ذهن دیده نمی‌شود. شاید این پرسش نیز برای شما مطرح شده باشد چرا سنگ ذهن در سریال لوکی در اختیار TVA نبود؟ در این جا نگاهی به دلایل احتمالی آن می‌اندازیم.

سومین سریال دیزنی پلاس مارول استودیوز با فرار لوکی، خدای شرارت، بعد از نبرد نیویورک به علت سفر در زمان اونجرز در فیلم Avengers: Endgame آغاز می‌شود. او که توانسته بود با تسرکت/سنگ فضا غیب شود اما متأسفانه خیلی دور نشد؛ چرا که هانتر بی – ۱۵ (Hunter B-15) و جوخه TVAاش خیلی سریع لوکی را به علت ایجاد یک انشعاب در خط زمانی مقدس دستگیر کردند. از این جا به بعد، خدای شرارت به ماجراجوییِ جدیدیِ جدا از برادرش، ثور، فرستاده شد. به لوکی این فرصت داده می‌شود تا مسیر خودش را طی کند و در عین حال با درک نحوه کار سازمانی که دستگیرش کرده، با چندین نسخه متفاوت از خودش نیز ملاقات کند.

اما قبل از این که سریال لوکی به سراغ این ماجراها برود، نیاز دارد تا توضیح دهد تا چرا این پرنس ازگاردی با وجود کشته شدنش به دست تانوس در فیلم Avengers: Infinity War، هنوز زنده است. به همین دلیل، قسمت اول این سریال بیش‌تر به توضیحاتی پایه‌ای اختصاص داده شده است. از آن جایی که این نسخه از خدای شرارت ازگاردی هنوز جایگاه مشخصی در خط زمانی دنیای سینمایی مارول ندارد، برای همین هر کار ممکن را انجام می‌دهد تا از مخمصه‌ای که گرفتارش شده رها شود. در بخشی از سریال، لوکی می‌تواند از دست مأمور موبیوس (Mobius) فرار و یکی از کارمندان پشت میز نشین TVA با نام کسی (Casey) را تهدید کند تا تسرکت که هنگام دستگیر شدنش از او گرفته شده بود را بازگرداند. سپس در اینجاست که لوکی متوجه می‌شود سنگ‌های قدرتمندی که تایتان دیوانه برای به دست آوردن آن‌ها دنیا را به هم ریخته بود در TVA مثل یک تکه تکه آشغال (یا به طور دقیق‌تر کاغذ نگه‌دار) استفاده می‌شوند.

لوکی یک کشو را باز می‌کند که پر شده از این کریستال‌های رنگارنک. در بین این سنگ‌ها می‌توان چندین سنگ واقعیت (قرمز)، سنگ قدرت (بنفش) و سنگ زمان (سبز) را دید. یک سنگ فضا (آبی)، سنگ روح (نارنجی) در کنار چندین خرده سنگ دیگر نیز وجود دارد. اما به طرز جالبی خبری از سنگ ذهن نیست؛ هر چند می‌توان در تیتراژ سریال یک سنگ ذهن را نیز دید که به عنوان کاغذ نگه‌دار استفاده می‌شود. تا به حال توضیح دقیقی به خاطر عدم حضور هیچ سنگ ذهنی در سکانس کشو داده نشده تا طرفداران تئوری‌هایی در این مورد مطرح کنند.

در ادامه به سراغ چند تئوری درباره عدم حضور سنگ ذهن در سریال لوکی می‌رویم.


در سریال لوکی صرفاً شکار آن روز TVA از سنگ‌های ابدیت را دیدیم

احتمالاً منطقی‌ترین توضیح در مورد عدم حضور سنگ ذهن در سریال لوکی در اختیار TVA این است که صرفاً در کشو شکار آن روز این سازمان را دیدیم. ممکن است که پس از دستگیری تعدادی از ورینت‌ها، این سنگ‌ها تنها سنگ‌های به دست آمده از آن‌ها بودند. به جز لوکی‌ها، در سریال Loki ورینت‌های شخصیت‌های دیگر را ندیدیم. در اولین قسمت Loki، قبل از این که خدای شرارت در برابر قاضی روونا رن‌اسلیر (Ravonna Renslayer) قرار بگیرد، چند ورینت مثل یک اسکرال (Skrull) حضور داشتند. اما تقریباً محوطه قضاوت TVA تقریباً خالی بود. شاید در آن روز ورینت‌های زیادی گیر شکارچی‌های TVA نیفتاده بودند و بین آن‌ها که دستگیر شده بودند نیز کسی سنگ ذهن را در اختیار نداشته است.

شاید هم حتی یکی از مأمورهای TVA از قبل سنگ ذهن (یا سنگ‌های ذهن) موجود در کشو را برای نگه‌داشتن کاغذهایش برداشته بود. تصویری از استفاده از سنگ ذهن در تیتراژ Loki به عنوان کاغذ نگه‌دار نیز چنین تئوری‌ای را پشتیبانی می‌کند. از آن جایی که ظاهراً سنگ‌های ابدیت قدرتی در TVA ندارند، و همچنین کارکنان این سازمان فکر می‌کنند که هدف از خلقشان فقط کمک به حفظ خط زمانی مقدس است، احتمالاً کسی هم جرئت دزدیدن آن‌ها را ندارد. با توجه به این تئوری، هیچ مفهوم مخفی و زاویه نادیده به خاطر عدم حضور سنگ ذهن در سریال لوکی وجود ندارد.



سنگ ذهن مرتبط به اسکارلت ویچ است که خود او یک موجود نکسوس محسوب می‌شود

با این که مارول استودیوز آماده گذر از خط داستانی Infinity Saga است و سریال Loki نیز به این اشاره می‌کند که سنگ‌های ابدیت دیگر اهمیت خاصی ندارند اما سنگ ذهن تنها الماسی است که هنوز در دنیای سینمایی مارول وزنی دارد. در سریال وانداویژن، آگاتا هارکنس (Agatha Harkness) ادعا می‌کند که این سنگ توانایی‌های ذاتی واندا را تقویت کرده است. این مورد از تصورات قبلی که ادعا می‌شد دوقلوهای ماکسیموف به دلیل تحت آزمایش قرار گرفتن توسط عصایی که در نبرد نیویورک توسط لوکی مورد استفاده قرار گرفت، توانایی‌های خود را به دست آورده بودند کاملاً متفاوت است.

با این حال، در انتهای وانداویژن، اسکارلت ویچ در نهایت توضیح واضحی از ارتباط خود را سنگ ذهن دریافت کرد. در خداحافظی پایانی واندا با ویژن، او توضیح داد که چگونه توانسته بود این سنتیزوید (Synthezoid) را به وجود بیاورد. به گفته اسکارلت ویچ، این ویژن در واقع بخشی از سنگ ذهن است که درون او هنوز زنده است. چنین چیزی به این معنی است که سنگ ذهن در واقع بخشی از قدرت‌هایش را به واندا منتقل کرده تا اسکارلت ویچ بتواند ویژن را دوباره به وجود آورد. از آن جایی که اسکارلت ویچ یک موجود نکسوس (Nexus) محسوب می‌شود، شاید TVA نتواند به راحتی سنگ ذهن را به دست بیاورد؛ چرا که به این معنی خواهد بود آن‌ها مستقیماً باید سراغ واندا بروند، واندا با تمام قدرت‌ها و توانایی‌هایش.

نه سنگ ذهن، بلکه سنگ روح در اختیار TVA نیست

اگر دوباره به این سکانس نگاه کنیم، ممکن است این تصور که سنگ ذهن در سریال لوکی در اختیار TVA نیست اشتباه باشد. به جایش، شاید در واقع این سنگ روح است که در این کشو وجود ندارد. در این مجموعه یک سنگ زرد – نارنجی رنگ وجود دارد که در نگاه اول شبیه به سنگ روح در دنیای سینمایی مارول است اما نسبت به نسخه‌های دیده شده از این سنگ بسیار بزرگ‌تر محسوب می‌شود. دستکش تانوس پنج جایگاه هم‌اندازه در هر بخش منتهی به انگشت‌ها داشت. در طی Avengers: Infinity War، او آن‌ها را با سنگ قدرت، سنگ فضا، سنگ واقعیت، سنگ روح و سنگ زمان پر کرد. در همین حال نیز سنگ ذهن که آخرین سنگ به دست آمده بود، در مرکز دستکش و حفره‌ای بزرگ‌تر قرار داده شد. شاید، کریستال بزرگ‌تر در کشوی TVA نه سنگ ذهن، بلکه یک نسخه متفاوت از سنگ روح است که به خاطر نورپردازی، بیش‌تر شبیه به سنگ ذهن دیده می‌شود.

منطقی هم به نظر می‌رسد؛ چرا که به دست آوردن سنگ روح بسیار سخت است. اولاً، این سنگ به راحتی بقیه سنگ‌های ابدیت در دسترس قرار ندارد و توسط ورمیر (Vormir) از آن نگه‌داری می‌شود. دوماً، به دست آوردن آن نیاز به یک قربانی دارد. تانوس آن قدر نسبت به هدفش متعهد بود که دختر مورد علاقه‌اش، گامورا (Gamora) را کشت تا بتواند تمام سنگ‌های ابدیت را به دست آورد. در همین حال نیز بلک ویدو هم آن قدر در عزمش در بازگرداندن کسانی که توسط تانوس محو شده بودند راسخ بود که خودش را برای به دست آوردن سنگ روح فدا کرد.

منبع