هیچ دنباله‌ای از دزدان دریایی کارائیب به اندازه‌ی فیلم اصلی با عنوان نفرین مروارید سیاه (The Curse of the Black Pearl)، جذاب نبود اما چه شد که دنباله‌های بعدی بد پیش رفتند؟

دست اندرکاران صنعت فیلم‌سازی انتظار نداشتند اولین قسمت از سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب در سال ۲۰۰۳ در گیشه موفق شود، اما این اتفاق افتاد و همین امر موجب ساخت قسمت‌های بعدی شد.

با وجود حضور اورلاندو بلوم ستاره‌ی سه گانه ارباب حلقه‌ها، در نقش قهرمان ویل ترنر، نشانه‌های زیادی از شکست زودهنگام دزدان دریایی کارائیب وجود داشت. بسیاری از ستارگان، مانند کیرا نایتلی و جفری راش، تجربه‌ی کمی در بازی در نقش‌های اصلی فیلم‌های پرمخاطب داشتند. در عین حال کارگردان فیلم، گور وربینسکی هم بیشتر به خاطر فیلم ترسناک حلقه در آن زمان معروف شده، که خیلی هم جالب نبود. به طور کلی ژانر فرعی اکشن ماجراجویانه از زمان شکست جزیره کاتروت (Cutthroat Island) رنی هارلین، در گیشه مورد حمایت قرار نگرفت.

با وجود این گمانه‌زنی‌ها، خیلی زود ثابت شد که در نفرین مروارید سیاه فیلم خوبی است و با یک اثر بسیار جذاب و موفق روبه‌رو هستیم که منتقدان را هم به اندازه‌ی مخاطبان عام تحت تاثیر قرار داده‌ است. به لطف نقش آفرینی جانی دپ در نقش جک گنجشکه، مجموعه دزدان دریایی کارائیب یک شب به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینما تبدیل شد.

با این حال، علی‌رغم بازگشت دپ در هر چهار دنباله و حضور بلوم و نایتلی (و هم‌چنین هلمر وربینسکی) در دو فیلم اول، هیچ یک از فیلم‌های بعدی این مجموعه نتوانستند موفقیت فیلم اول را به دست آورند.

مجموعه‌ی دزدان دریایی کارائیب از نظر مالی به طرز خارق‌العاده‌ای موفقیت‌آمیز بود، اما از نظر منتقدان و طرفداران، اتفاق نظر بر این است که هیچ یک از چهار دنباله‌ی نفرین مروارید سیاه نتوانستند در حد و اندازه‌های فیلم اول ظاهر شوند.

با ساخت ریبوت دزدان دریایی کارائیب توسط مارگو رابی، اکنون زمان مناسبی برای بررسی اشتباه دنباله‌های این مجموعه است.

صندوقچه مرد مرده به اندازه کافی ترسناک نیست (Dead Man’s Chest)

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم، کیرا نایتلی
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاط راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰

اولین دنباله‌ی دزدان دریایی کارائیب محبوب‌ترین قسمت این مجموعه است. صندوقچه مرد مرده با وجود طرح داستان بسیار پیچیده، نسبت به دنباله‌های بعدی مورد انتقاد شدید قرار نگرفت. درحالی‌که این قسمت اقدامات سریع و خلاقانه‌ی زیادی دارد، اما تعقیب و گریزهای مسخره و بازی خنده‌دار لونی تونز، جذابیت و تاثیر فیلم اول را ندارد و این به دلیل کمبود شخصیت‌های منفی ترسناک و رعب‌آور است. البته نمی‌توان انکار کرد که دیوی جونز شرور لزج و نیمه انسان و خدمه نیمه مرجانی او، بسیار زشت و خشن هستند.

با این حال، این گروه خیلی ترسناک نیستند و به خوبی دزدان دریایی وحشتناک قسمت اول نمی‌شوند. این موضوع با نورپردازی فیلم تشدید شده‌ است، که باعث می‌شود شخصیت‌های منفی کمتر ترسناک جلوه کنند.

این‌که صندوقچه مرد مرده برای صحنه‌سازی سنگین نبرد نهایی خود در روز روشن بودجه کافی داشته، غیرقابل انکار است اما متاسفانه شخصیت‌های منفی حتی کمتر ترسناک هستند و هیچ چیز آن‌ها را ترسناک نمی‌کند.

در پایان جهان بسیار غم‌انگیز است (At World’s End)

دزدان دریایی کارائیب
  • کارگردان: گور وربینسکی
  • بازیگران: جانی دپ، جفری راش، اورلاندو بلوم
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۴ از ۱۰۰

تا زمان پایان قسمت آخر دزدان دریایی کارائیب توسط گور وربینسکی، ویل ترنر ده سال از عمر خود را فدای آزادی روح پدرش کرد. هم‌چنین او و الیزابت پس از یک دهه رابطه عاشقانه از هم جدا شدند.

معلوم می‌شود که دیوی جونز و تیا دالما عاشقان نگون بختی هستند و داستان آن‌ها با غم و اندوه فراوان پایان می‌یابد و جک دوباره تنها می‌ماند و اتحاد کوتاهش با گروه‌های مختلف از بین می‌رود. هر یک از این اتفاقات غم‌انگیز به تنهایی کافی بود تا هوای ترحم و دلسوزی را به فیلم ببخشد. با این حال، افزودن همه این لحظات غم‌انگیز کنار هم، فضای یک فیلم مفرح تابستانی را بسیار تاریک و غم‌انگیز کرد.

مانند هر مجموعه‌ای، این مجموعه هم در داستان‌های خود به احساسات عمیق نیاز داشت. اما کشته شدن یا از بین رفتن بیشتر شخصیت‌های اصلی، پلی برای دنباله دزدان دریایی کارائیب بود که بسیاری از بینندگان انتظار داشتند یک مهیج پر سروصدا در دریاهای آزاد باشد.

سوار بر امواج ناشناخته بسیار احمقانه است (On Stranger Tides)

دزدان دریایی کارائیب
  • کارگردان: راب مارشال
  • بازیگران: جانی دپ، جفری راش، ایان مک‌شین
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۳ از ۱۰۰

سوار بر امواج ناشناخته در سال ۲۰۱۱ با کنار گذاشتن الیزابت و ویل و جایگزین کردن آن‌ها با کسی که ارزش تماشا ندارد، با مشکلی مانند در پایان جهان روبرو شد. هیچ یک از درگیری‌های این فیلم در مورد جک اسپارو نیست، چون مخاطبان می‌دانند قهرمان اصلی هرگز در معرض خطر واقعی قرار نمی‌گیرد. زندگی جک به لطف زیرکی و تیزهوشی او هرگز در معرض خطر جدی نیست (او حتی از مرگ در سه گانه‌ی اصلی زنده می‌ماند). این موضوع به خودی خود مشکلی نیست، اما با صرف زمان کمی برای شخصیت‌پردازی کاراکتر‌های جدید فیلم، هیچ دلیلی برای اهمیت دادن به آن‌ها یا نگرانی در مورد بقایشان وجود ندارد.

در کل، سوار بر امواج ناشناخته هیچ درام جذابی برای تحریک داستان خود نداشت و در نهایت بسیار احمقانه به پایان رسید. این مسئله با این واقعیت که شخصیت‌های منفی اصلا ترسناک نبودند، تشدید شد.

مرده‌ها قصه نمی‌گویند خیلی سخت تلاش کرده‌ است (Dead Men Tell No Tales)

دزدان دریایی کارائیب
  • کارگردان: اسپین سندبرگ
  • بازیگران: جانی دپ، جفری راش، خاویر باردم
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹ از ۱۰۰

خاویر باردم در نقش کاپیتان سالازار تا الان بهترین شخصیت شرور دزدان دریایی کارائیب است. اگر او تنها عنصر برتر این دنباله بود، احتمال موفقیت وجود داشت، اما وقتی فیلم سعی می‌کند بیش از حد خوب باشد، این مسئله تبدیل به مشکل می‌شود. افشای این‌که تنها شخصیت جدید فیلم، کارینا، در واقع دختر باربوسا است، حفره‌ی داستانی بوده که با عقل جور در نمی‌آید و (به معنای واقعی کلمه) آخرین لحظه‌ی حضور ویل و الیزابت برای طرفداران است.

فیلم مرده‌ها قصه نمی‌گویند با وجود شخصیت‌های شرور شیطانی‌تر، داستان بهتر و ارتباط با سه گانه اصلی، سعی کرد برای همه‌ی جذاب باشد، اما در نهایت نتوانست جذابیت فیلم اصلی را پیدا کند. مجموعه‌ی دزدان دریایی کارائیب با وجود پیچیدگی، به سادگی رشد می‌کند و این نکته‌ای است که این فیلم آن را اشتباه درک کرد.

منبع: Screenrant

منبع