کمتر کسی پیدا می‌شود که فیلم پلیسی دوست نداشته باشد. خوشبختانه هالیوود هم در ساخت این فیلم‌های پر طرفدار کوتاهی نمی‌کند. در ادامه ۱۰ فیلم پلیسی برتر را نام می‌بریم.

فیلم‌های پلیسی همیشه محبوب بوده‌اند و به اشکال مختلف طنز و اکشن نحوه‌ی اجرای قانون را به تصویر می‌کشند. در حالی که بیشتر آن‌ها شامل درگیری‌های معمول همراه با اسلحه، دستگیری، تعقیب ماشین و افراد شرور هستند، برخی همچنین به زندگی شخصی افسران پلیس و درگیری‌های زندگی روزمره‌ی آن‌ها هم توجه می‌کنند.

نکته‌ی جالب دیگر درباره‌ی فیلم‌های پلیسی این است که توانایی پوشش دادن خیلی چیزها را دارند. برای مثال برخی از فیلم‌های پلیسی با شجاعت و از خود گذشتگی و صحنه‌های درام همراه هستند، در حالی که برخی دیگر نگاهی طنز به مجریان قانون دارند. ۱۰ فیلمی که در ادامه نام می‌بریم، شامل تمامی این ویژگی‌ها می‌شوند و می‌توان ادعا کرد که بهترین آثار این ژانر هستند.

۱۰. ارتباط فرانسوی (The French Connection)

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • بازیگران: جین هکمن، فرناندو ری، روی شایدر
  • محصول: ۱۹۷۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۷ از ۱۰

دنیای فیلم و سینما در دهه‌ی ۷۰ به صورت چشمگیری تغییر کرد، زیرا هالیوود شروع به خلق فیلم‌هایی با رئالیسم بیشتر کرد. اتصال فرانسوی مثال خوبی برای آن است. این فیلم به‌آرامی شروع می‌شود اما خیلی زود با اکشن و صحنه‌های مهیج باورنکردنی‌ به همان چیزی که مردم از فیلم‌های پلیسی توقع دارند تبدیل می‌شود. طراحی و مضمون فیلم هم به طرز شگفت‌انگیزی شهر نیویورک را به تصویر می‌کشد، به صورتی که اصالت توصیف‌ناپذیری به فیلم می‌دهد که نمایانگر واقعی این شهر در دهه‌ی ۷۰ است.

ارتباط فرانسوی توانست جوایز اسکار بسیاری از جمله بهترین فیلم (اولین فیلم با رتبه‌ی R که توانست اسکار ببرد)، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای جین هکمن و بهترین کارگردانی ویلیام فریدکین را به‌دست آورد. این فیلم هنوز هم یکی از بهترین‌های ژانر خود است. گرچه قدمت آنچنانی ندارد، اما مطمئنا به‌عنوان یک نمونه‌ی کلاسیک کاملا شایسته‌ی جایگاهی در این لیست است. این فیلم با وجود هزینه‌ی ساخت کمتر از ۲ میلیون دلار، در گیشه ده‌ها میلیون درآمد کسب کرد.

۹. سرپیکو (Serpico)

فسلم سرپیکو
  • کارگردان: سیدنی لومت
  • بازیگران: آل پاچینو، جان رندولف، جک کهو
  • محصول: ۱۹۷۳
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۷ از ۱۰

این فیلم در سیر تکاملی فیلم‌های پلیسی بسیار مؤثر بود، زیرا واقعا نحوه‌ی نمایش هالیوود از افسران پلیس و سایر اعضای مجری قانون را تغییر داد. این فیلم داستان زندگی واقعی یک پلیس خوب به نام فرانک سرپیکو را روایت می‌کند که در یک محیط بسیار فاسد کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد برای شناسایی همکاران فاسد خود در پوشش یک پلیس مخفی ظاهر شود.

آل پاچینو نقش اصلی را به‌خوبی ایفا می‌کند و این فیلم داستانی بسیار جذاب از مردی را روایت می‌کند که با وجود اینکه همه در اطراف او کار اشتباهی انجام می‌دهند برای انجام کار درست تلاش می‌کند. این فیلم چهارچوب کاملا درستی دارد و چند نامزدی اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی دریافت کرد اما متأسفانه نتوانست برنده‌ی هیچ‌کدام شود. در حالی که در گیشه تنها ۳۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد، اما همچنان به نسبت هزینه‌ی ساختش سودآور بود. به علاوه، همچنان تحسین‌شده‌ی منتقدان به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی شناخته می‌شود.

۸. فارگو (Fargo)

فیلم فارگو
  • کارگردان: جوئل کوئن
  • بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند، ویلیام اچ میسی، استیو بوشمی
  • محصول: ۱۹۹۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۱ از ۱۰

وقتی صحبت از فیلم‌های پلیسی می‌شود، تعداد بسیار کمی از آن‌ها به جامعیت فارگو می‌رسند. کلاسیک برادران کوئن یک کمدی سیاه است که همه چیز را از طنز، خشونت، تعلیق و بسیاری ویژگی‌های دیگر را با هم ارائه می‌دهد. فارگو فیلم‌نامه‌ای استادانه دارد که به حق برنده‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اصلی هم شد و با گذشت حدود ۲۰ سال از اولین اکرانش، همچنان دیدنش لذت‌بخش است.

سطح علایق شما هرچه که باشد، محال است از دیدن فارگو لذت نبرید. این فیلم شاید بزرگ‌ترین اثر برادران کوئن باشد و چندین نامزدی اسکار دیگر از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن هم داشت در حالی که در گیشه هم موفقیت تجاری کسب کرد. اگر آن را ندیده‌اید، حتما فرصتی برای دیدنش به خود بدهید، ناامید نخواهید شد.

۷. هفت (Se7en)

فیلم 7
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی
  • محصول: ۱۹۹۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۶ از ۱۰

هفت فیلمی است که روی دو کارآگاه با بازی برد پیت و مورگان فریمن متمرکز است که برای ردیابی یک قاتل زنجیره‌ای با هم همکاری می‌کنند. قاتل از هفت گناه مرگبار به شکل یک اثر هنری و دلیل جنایات خود استفاده می‌کند و فیلم خیلی بیشتر در ذهن پیچیده‌ی او فرو می‌رود. در حالی که اکثر فیلم‌های پلیسی قبل از دستگیری کاراکتر شرور با ابهام و تعلیق داستان خود را پیش می‌برند، اما فیلم هفت راه متفاوتی را در پیش می‌گیرد و از نزدیک به ضعف‌ها و عادت‌های ناپسند انسانی می‌پردازد.

فیلم هفت نگاهی به کل جامعه می‌اندازد آن هم در حالی که فیلم‌های هیجان‌انگیز زیادی این کار را انجام نمی‌دهند، چه رسد به فیلم‌های پلیسی. فیلم هفت کوین اسپیسی را به‌عنوان یک قاتل بی‌روح دارد که سکانس نهایی نفس‌گیر و به یاد ماندنی را ارائه می‌دهد با دیالوگی که همچنان مو به تن آدم بلند می‌کند: «چی توی جعبه‌ست؟» (What’s in the box؟). این تاریک و بی‌رحمانه است، همان چیزی که شما از یک درام پلیسی و جنایی واقعی انتظار دارید.

۶. روز تعلیم (Training Day)

فیلم روز تعلیم
  • کارگردان: آنتونی فوکوآ
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، ایتن هاک، شارلوت آیانا
  • محصول: ۲۰۰۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۷ از ۱۰

فیلم روز تعلیم یکی دیگر از فیلم‌های پلیسی درست و حسابی است که به مضامین فساد و عدالت می‌پردازد. ما واقعا لایه‌های هر شخصیت را در فیلم فوکوآ به صورت مجزا می‌بینیم که به ما کمک می‌کند در طول داستان با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. تعداد کمی از فیلم‌های پلیسی با این جزئیات به شخصیت‌هایشان می‌پردازند.

گرچه یک سوم پایانی فیلم کمی ساده به نظر می‌رسد و از واقعیتی که تا آن زمان ایجاد شده بود دور می‌شود، اما هیچ شکی نیست که این بهترین همکاری دنزل واشنگتن و ایتن هاک است. آن‌ها هر دو نامزد اسکار شدند و واشنگتن برنده شد و هاک ناکام ماند و خود فیلم هم با تحسین منتقدان مواجه شد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه درآمد کسب کرد.

۵. پلیس بورلی‌هیلز (Beverly Hills Cop)

فیلم پلیس بورلی هیلز
  • کارگردان: مارتین برست
  • بازیگران: ادی مورفی، جاج رینهولد، جان اشتون
  • محصول: ۱۹۸۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۷ از ۱۰

فیلمی که تقریبا ادی مورفی را به سوپراستار تبدیل کرد، چیزی جز پلیس بورلی هیلز نبود. مورفی در این فیلم به‌عنوان یک پلیس باهوش ظاهر شد که برای حل راز قتل بهترین دوست خود از دیترویت به کالیفرنیا سفر می‌کند. مورفی و بازیگران نقش مکمل او مسلما در کل فیلم عالی هستند و کاراکترهای مشابه کمی به‌خوبی مورفی در نقش اکسل فولی در یک فیلم پلیسی وجود دارد.

در حالی که برخی از فیلم‌های پلیسی برای دستیابی به موفقیت به بازیگران متعددی اعتماد می‌کنند، این فیلم تنها ادی را داشت. گرچه این فیلم در اصل یک کمدی است، اما در بخش اکشن هم نامش ثبت شد و الهام‌بخش فیلم‌های بعد از خود مانند ساعت شلوغی (Rush Hour) بود. پلیس بورلی‌هیلز هرگز به‌عنوان فیلم کاملا جدی طبقه‌بندی نمی‌شود، اما لازم نیست که هر فیلم پلیسی حتما جدی باشد. این فیلم بیش از ۳۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد، نامزد دریافت یک جایزه حتی نامزد بهترین نویسندگی در اسکار شد! اغلب به‌عنوان یکی از فیلم‌های کمدی برتر در تمام دوران‌ دیده می‌شود. پلیس بورلی هیلز سه دنباله داشت که اصلا به‌خوبی و موفقیت قسمت اصلی نبودند و در این لیست جایی ندارند.

۴. آخرین گشت (End of Watch)

فیلم آخرین گشت
  • کارگردان: دیوید آیر
  • بازیگران: جیک جیلنهال، مایکل پنا، آنا کندریک
  • محصول: ۲۰۱۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۶ از ۱۰

این فیلم با اختلاف یکی از قدرنادیده‌ترین فیلم‌ها و بدون شک یکی از بهترین‌های ژانر پلیسی چند سال اخیر است. نه تنها بازیگران یعنی جیک جیلنهال و مایکل پنا فوق‌العاده هستند، بلکه یکی از واقعی‌ترین درام‌های پلیس در تمام دوران است. دو عضو LAPD را در طول زندگی روزمره‌ی آن‌ها دنبال می‌کند و در کل بسیار هیجان انگیز است.

فیلم آخرین گشت همچنین در بررسی دقیق‌تر موضوعاتی مانند خشونت در بخش مواد مخدر و عضویت در باند به‌خوبی ظاهر می‌شود. منتقدان به دلیل واقع‌گرایی و دقت بالا فیلم را ستایش کردند و در عین حال با بیش از ۵۵ میلیون دلار درآمد هم در گیشه موفق بود. کارگردان دیوید آیر گفت که او می‌خواهد یک فیلم پلیسی بسازد که به جای داستان‌های معمولی درباره‌ی فساد، بر دوستی بین همکاران و کارهای صادقانه‌ی پلیس متمرکز باشد. او به زیبایی از پس ساخت چنین ایده‌ای برآمد.

۳. مخمصه (Heat)

فیلم مخمصه
  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، وال کیلمر
  • محصول: ۱۹۹۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۲ از ۱۰

با وجود بازیگرانی مانند آل پاچینو، رابرت دنیرو و وال کیلمر، معلوم است که این فیلم یک شاهکار است. وقتی به یک فیلم پلیسی کامل فکر می‌کنید، تنها گزینه فیلم مخمصه است. بازیگران با اجراهای عالی، کارگردانی درجه یک و برخوردهای جذاب و زیادی که در فیلم رخ می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین نکات در فیلم‌ها پلیسی است، همگی به یک اثر درخور تحسین ختم شدند.

با وجود سه ساعته بودن، سراسر اکشن و هیجان است. یک پایان عالی دارد که بیننده را راضی می‌کند و هرگز از شور و حال نمی‌افتد، و این مسأله‌ای است که در برخی از درام‌های جنایی کمتر به آن توجه می‌شود. در گیشه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد و با ستایش منتقدان سینما و طرفداران مواجه شد.

۲. پلیس خفن (Hot Fuzz)

فیلم پلیس خفن
  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست، الیس لو
  • محصول: ۲۰۰۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۸ از ۱۰

پلیس خفن داستان دو افسر پلیس انگلیسی است که قصد برداشتن پرده از راز یک سری قتل‌های عجیب در یک دهکده‌ی انگلیسی دارند. یکی از پلیس‌ها از اهالی روستا است، در حالی که دیگری به‌تازگی از شهری بزرگ به این روستا منتقل شده است. این فیلم از ابتدا تا انتها خنده‌دار است و تعامل شخصیت‌ها یعنی سیمون پگ و نیک فراست با یکدیگر عالی است.

این فیلم علاوه بر کمدی بودن، هیجان‌انگیز و اکشن هم هست تا همیشه از آن به‌عنوان یک کمدی واقعی یاد شود. ترکیبی از اکشن، کمدی و داستان رازآلود آن باعث می‌شود حتما ارزش دیدن داشته باشد. ادگار رایت کارگردان این فیلم، با فیلم‌هایی مانند مرد مورچه‌ای (Ant-Man) و بیبی راننده (Baby Driver) مهارت خود را در پشت دوربین به‌خوبی اثبات کرده است. این فیلم همچنین در گیشه بیش از ۸۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد که موفقیت مهمی محسوب می‌شد.

۱. رفتگان (The Departed)

فیلم رفتگان
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: لیوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون
  • محصول: ۲۰۰۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۵ از ۱۰

حالا به بهترین فیلم پلیسی تمام دوران می‌رسیم. شاهکار مارتین اسکورسیزی با نام رفتگان. این فیلم در بوستون اتفاق می‌افتد، جایی که یک افسر پلیس مجبور می‌شود به‌عنوان پلیس مخفی با خلافکارها همکاری کند. هم‌زمان، خلافکارها هم یکی از اعضای خود را به آکادمی پلیس می‌فرستند تا برایشان جاسوسی کند. بازیگران این فیلم فوق‌العاده هستند. لیوناردو دی‌کاپریو، مارک والبرگ، مت دیمون، الک بالدوین، مارتین شین و جک نیکلسون همه در تولید یک فیلم محشر همکاری می‌کنند.

بازیگران شگفت‌انگیز، بازی‌های دیدنی و جذاب، کارگردانی درجه یک و موسیقی متن درخشان همه باعث شدند در گیشه نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند و برنده‌ی چهار جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی و بهترین تدوین شود. این فیلمی بود که سرانجام پس از ناکامی در شش نامزدی قبلی، اسکار بهترین کارگردانی را برای اسکورسیزی به ارمغان آورد.

منبع: goliath

منبع