فیلم Space Jam: A New Legacy چیزی نبود که منتقدان انتظار داشتند، اما نمرات بد باعث نشده این اثر عملکرد فاجعه‌باری در باکس آفیس داشته باشد. برعکس، این فیلم توانسته به یک موفقیت تجاری برای سازندگان تبدیل شود که در ادامه دلیل آن را باهم بررسی خواهیم کرد.

شخصیت‌های لونی تونز از زمان معرفی‌شان (سال ۱۹۳۰) انواع و اقسام ماجراجویی‌ها را داشته‌اند. اما این ماجراها با فیلم Space Jam 1996 رنگ و بوی کاملا متفاوتی به خود گرفت. این فیلم لایو اکشن و انیمیشن را باهم ترکیب کرد و دو دنیای مختلف را کنار هم قرار داد: لونی تونز و بسکتبال حرفه‌ای.

Space Jam یک نسخه تخیلی از آنچه برای مایکل جردن حین بازنشستگی‌ اولیه‌اش در ۱۹۹۳ و سپس بازگشتش در سال ۱۹۹۵ رخ داد را روایت می‌کرد، جایی که او به لونی تونز کمک می‌کند برنده یک بازی بسکتبال در مقابل بیگانگان (Monstars) باشند.

اکنون دو دهه بعد، دنباله آن فیلم با نام Space Jam: A New Legacy از راه رسیده و دقیقا همان ایده کلی را تکرار می‌کند؛ بسکتبال، حضور یک بازیکن حرفه‌ای و واقعی، حضور لونی تونز، و نهایتا مسابقه‌ای با بیگانگان. تفاوت تنها آن است که اکنون لبران جیمز از تیم لس آنجلس لیکرز در فیلم حضور دارد و ماجرا کمی شخصی‌تر از گذشته است.

با اینکه خیلی از هواداران اسپیس جم سال‌ها منتظر این فیلم جدید بودند اما منتقدان اصلا آن را مورد استقبال قرار ندادند و با نمراتی فاجعه‌بار رو به رو بودیم. با تمام این اوصاف، A New Legacy همچنان محبوب و پرفروش است. چرا؟

در فیلم Space Jam: A New Legacy لبران جیمز باید با شخصیت‌های لونی تونز متحد شود و پسرش را از دست سرور ورس برادران وارنر (یک مولتی‌ورس فضایی و مجازی که در آن تمامی دارایی‌های معنوی برادران وارنر زندگی می‌کنند) به ریاست Al-G Rhythm (با بازی دان چیدل) نجات دهد.

جیمز و لونی تونز باید تیم مخصوص Rhythm را شکست دهند؛ تیمی که متشکل از نسخه مجازی و بهبود یافته دیگر ستاره‌های NBA است. در نتیجه، Space Jam 2 بیشتر جنبه خانوادگی و شخصی دارد و این همان چیزی است که منتقدان فراموش کرده‌اند.

خانواده (لطفا یاد وین دیزل و میم‌هایش نیوفتید) مضمون اصلی فیلم جدید Space Jam است و روی رابطه لبران جیمز با پسرش تمرکز دارد. در داستان فیلم، جیمز پسرش را مجبور به دنبال کردن بسکتبال کرده، در حالی که او به توسعه بازی‌های ویدیویی علاقه دارد. به همین دلیل، Space Jam: A New Legacy با حضور برخی از کاراکترهای محبوب برادران وارنر در بازی پایانی مخصوص والدین و فرزندانشان است.

این همان فیلمی است که خانواده‌ها پس از پشت سر گذاشتن دوران ترسناک پاندمی نیاز دارند. در ضمن، لبران جیمز هم یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های ایالت متحده است و حضورش می‌تواند میلیون‌ها مخاطب را به سینماها بکشاند.

در سوی مقابل، منتقدان به مسائلی چون «عدم وجود حس شوخ‌طبعی خودارجاعانه» که در فیلم اول بود، معترض هستند. آن‌ها همچنین مدام مشغول مقایسه فیلم‌های اول و دوم هستند، در حالی که این دو اصولا اهداف متمایزی دارند.

مشخصا فیلم Space Jam: A New Legacy نخستین اثری نیست که مورد سرزنش منتقدان قرار می‌گیرد اما نزد مخاطبان محبوب است. در هر حال، نهایتا این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند یک فیلم موفق باشد یا با صورت زمین بخورد! و اکنون به نظر می‌رسد ماجراجویی جدید تونی لونز حسابی بر دل هواداران نشسته است و کسی به نمرات ضعیف آن کاری ندارد.

منبع