کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (सगरमाथा به معنی سر آسمان) و نام تبتی چومولونگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۸ پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌است. در این چشم‌اندازِ کوهستان و آسمان شب بلندترین کوه سیاره‌ی زمین را می‌بینیم.

این تصویر از پیوند ۲۴۰ نوردهی پی‌درپی درست شده که در شب ۳۰ سپتامبر، به کمک یک سه‌پایه از درون اردوگاه اصلی (کمپ اصلی) اورست گرفته شده بودند. چشم‌انداز، رویه‌ی شمالی و دیواره‌ای رشته کوه هیمالیا را نشان می‌دهد و پیش‌زمینه‌اش هم از نور مهتاب روشن شده. این رشته نماها در مدت ۱.۵ ساعت گرفته شدند و رد رنگین ستارگان را هم ثبت کرده‌اند.

قله اورست توجه بسیاری از کوه‌نوردان در تمام رده‌ها را جلب کرده‌است. از کوه‌نوردان حرفه‌ای و مجرب تا کوه‌نوردان مبتدی که مایل به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند تا توسط کوه‌نوردان حرفه‌ای راهنمایی شوند و صعودی کامل و موفقیت‌آمیز را رقم بزنند. با وجودی که مسیر استاندارد صعود این کوه، حاکی از عدم احتیاج به تجهیزات و حربه‌های حرفه‌ای و دشوار است (صعود به قله‌های هشت هزار متری دیگر از قبیل کی۲ و نانگا پاربات بسیار دشوارتر است)، عوامل خطر آفرین طبیعی از قبیل بیماری ارتفاع، بادهای شدید و آب و هوای نامطلوب نیز وجود دارند. تا انتهای فصل کوه‌نوردی سال ۲۰۰۷، ۳٬۶۷۹ صعود به قله از سوی ۲٬۴۳۶ نفر انجام گرفت. بر طبق آمار ثبت شده، اورست جان ۲۱۰ نفر را گرفته‌است که علاوه بر آن هشت نفر نیز بر اثر طوفانی شدید در سال ۱۹۹۶ جان خود را از دست دادند. همچنین شرایط نا به سامان ناحیه مرگ باعث می‌شود سقوط افراد باعث از بین رفتن آن‌ها شود.

جابجایی ستارگان در آسمان زمین در اثر چرخش روزانه‌ی این سیاره به گرد محورش رخ می‌دهد. در این تصویر، مسیر جابجایی آنها در آسمان همگی کمان‌های ملایم هم‌‌مرکزی به گرد قطب جنوب آسمانی که بسیار زیر این افق ناهموارست ساخته‌اند. رنگ هر یک از این ردها در حقیقت دمای ستاره‌ای که آن را پدید آورده را نشان می‌دهد. ردهای آبی از آنِ ستارگان داغ‌تر از خورشید است و ردهای زرد تا سرخ را هم ستارگان خنک‌تر از خورشید پدید آورده‌اند.

این تصویر را در اندازه اصلی و با حجم ۴.۴ مگابایت ببنید.

منبع: apod.nasa برگرفته از یک ستاره در هفت آسمان