فیلمسازان مولف تمایل دارند نقش‌های مختلفی داشته باشند. آنها علاوه بر نویسندگی و کارگردانی فیلم های خود، گهگاه به عنوان فیلمبردار، تدوینگر، و/یا آهنگساز خود عمل می کنند و گاهی اوقات در نقش های بازیگری در فیلم های خود ظاهر می شوند. کارگردانانی که از این نوع آزادی لذت می برند، در مقطعی از حرفه خود به نوشتن کتاب روی می آورند. دنیای ادبیات به‌عنوان رسانه‌ای به مراتب کم‌هزینه‌تر، نسبت به دنیای فیلم‌سازی، تشریفات اداری بسیار کمتر و مدیران مداخله‌گر کمتری دارد.

کوئنتین تارانتینو آخرین کارگردانی است که با انتشار رمان «روزی روزگاری در هالیوود» و کتاب نقد فیلم در آینده، آخرین کارگردانی است که این کار را انجام داده است. از اتان کوئن گرفته تا گیلرمو دل تورو، بسیاری از فیلمسازان نمادین به نوشتن کتاب پرداخته اند.

Quentin Tarantino

فیلمنامه‌های کوئنتین تارانتینو همیشه از کیفیت رمانتیکی برخوردار بوده‌اند. او به خاطر روایت‌های غیرخطی و صحنه‌های دیالوگ طولانی‌اش شهرت دارد و بسیاری از فیلم‌های او به فصل‌هایی تقسیم می‌شوند. بنابراین، زمانی که تارانتینو خودش یک رمان‌نویس شد، چندان تعجب‌آور نبود.
اولین کتاب منتشر شده او، رمانی از روزی روزگاری در هالیوود، بسیاری از نکات اصلی فیلم را تغییر داد و تمام پیشینه های نادیده را پر کرد. اولین کتاب غیرداستانی تارانتینو، حدس و گمان سینما – اثری با الهام از پائولین کائل در نقد فیلم در مورد جنبش جدید هالیوود – قرار است در ۲۵ اکتبر منتشر شود.

Oliver Stone

الیور استون، شاید سیاسی‌ترین فیلمساز جریان اصلی در هالیوود، در فیلم پلاتون که یکی از دلخراش‌ترین تصویرهای سینمایی از جنگ است، به تجارب ویتنام پرداخت.

نویسنده و کارگردان در رمان «رویای شب کودکی» خود به موضوعی مشابه پرداخته است، اودیسه ای تاریک و روانگردان از طریق وحشت جنگ ناعادلانه.

Guillermo Del Toro

گیلرمو دل تورو یکی از لذت بخش ترین ذهن های سینمای ترسناک است. فیلم‌های او با نمایش دلسوزانه‌شان از هیولاهای فیلم سنتی، از پسر جهنمی گرفته تا مرد دوزیستان و استن کارلایل، تعریف می‌شوند.
در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، دل تورو سه‌گانه‌ای از رمان‌های خون‌آشام را به همراه چاک هوگان نوشت که در مجموع به عنوان سه‌گانه «استرین» شناخته می‌شود. این کتاب‌ها بعداً به یک سریال ترسناک FX تبدیل شدند که چهار فصل ادامه داشت.

James Gunn

جیمز گان قبل از اینکه اولین کارگردانی خود را با ادای احترام فوق العاده فیلم B Slither انجام دهد، حدود یک دهه به عنوان فیلمنامه نویس اجاره ای کار کرد. در طول این مدت، او دو فیلم لایو اکشن اسکوبی دو، بازسازی طلوع مردگان را نوشت و اولین رمان خود را با نام The Toy Collector منتشر کرد.

«کلکسیونر اسباب‌بازی» که قطعاً تیره‌تر از فیلم‌های گان است، داستان یک مسئول بیمارستانی را روایت می‌کند که داروهایی را که از محل کار دزدیده بود می‌فروشد تا هزینه اعتیادش به اسباب‌بازی‌ها و یادگاری‌ها را تامین کند.

.

Nora Ephron

در همان سالی که نورا افرون جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال را برای فیلمنامه اولین فیلمش Silkwood دریافت کرد، اولین رمان خود را به نام Heartburn منتشر کرد.

Heartburn روایتی نیمه اتوبیوگرافیک از ازدواج افرون با روزنامه نگار محقق کارل برنشتاین است. او این کتاب را در دومین فیلمنامه تولیدی خود اقتباس کرد که با استقبال بسیار کمتری از سوی منتقدان مواجه شد.

John Boorman

جان بورمن آثار کلاسیک سینمایی بسیار تاثیرگذاری مانند Point Blank و Deliverance را هدایت کرده است. بورمن در طول دوران فیلمسازی خود پنج نامزدی اسکار از جمله دو نامزدی بهترین کارگردانی را به دست آورده است. او در اوایل سال جاری نیز لقب شوالیه را دریافت کرد.

اولین رمان «جنایت شور» بورمن که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، بر گروهی از فیلمسازان تمرکز دارد که تلاش می‌کنند کار نه چندان عالی خود را نجات دهند. این کتاب که ظاهری کوتاه توسط خود بورمن داشت، با نقدهای متفاوتی روبرو شد.

Tobe Hooper

توبی هوپر یکی از مورد احترام ترین کارگردانان ترسناک در تمام دوران است، که نقش مهمی در ساخت فیلم های ترسناکی مانند کشتار اره زنجیری تگزاس و چیلرهای ماوراء الطبیعه مانند Poltergeist دارد.

اولین رمان او Midnight Movie که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، خودآگاهی حیله گرانه ای از فیلم سازی هوپر دارد. داستان در مورد «فیلم گمشده» ساختگی خود هوپر است که سرانجام در یک جشنواره فیلم مدرن به نمایش درآمد، اما متوجه شد که فیلم بینندگان را به زامبی‌های درنده تبدیل می‌کند.

Albert Brooks

اگرچه آلبرت بروکس بیشتر به عنوان یک بازیگر و کمدین شناخته می شود، اما یک فیلمساز محترم است که کمدی های استادانه ای مانند Modern Romance و Lost in America را کارگردانی کرده است. او در سال ۲۰۱۰ اولین رمان خود را با عنوان ۲۰۳۰ منتشر کرد: داستان واقعی آنچه برای آمریکا اتفاق می افتد.

یک اثر طنز درباره آینده گمانه زنی ایالات متحده، ۲۰۳۰ مانند یک داستان خبری است که هنوز نوشته نشده است. بروکس قصد داشت تصویری که از آینده داشت تا حد امکان قابل قبول باشد.

Gus Van Sant

گاس ون سنت که از پیشگامان جنبش New Queer Cinema بود، شاهکارهایی چون شیر، فیل، کابوی داروخانه، ویل هانتینگ خوب و آیداهو خصوصی من را کارگردانی کرد.

او رمان پوچ و فلسفی خود را صورتی در سال ۱۹۹۷ منتشر کرد. داستان درباره یک کارگردان میانسال اطلاعات تجاری است که آرزو دارد کارگردان علمی تخیلی هالیوود شود.

Ethan Coen

برادران کوئن معمولاً با هم کار می کنند، اما گهگاه برای انجام پروژه های انفرادی از هم جدا می شوند. جوئل کوئن اخیراً اقتباسی از مکبث را بدون مشارکت برادرش نوشته و کارگردانی کرده است. اتان کوئن در سال ۱۹۹۸ مجموعه داستان کوتاهی به نام دروازه های عدن منتشر کرد.

Gates of Eden ترکیبی از داستان‌های تخیلی و داستان‌های استاندارد دارد که ساختار و قالب‌بندی آن‌ها مانند فیلم‌نامه است. کتاب صوتی توسط همکاران کوئن از جان گودمن گرفته تا استیو بوشمی و جان تورتورو خوانده شد.