اقتباس های سینمایی از سری هری پاتر توسط جی.کی. رولینگ تا حد زیادی به منبع وفادار بوده است. با این حال، انتقال داستان به قالب فیلم نیازمند تغییراتی است تا با رسانه مطابقت داشته باشد.
در حالی که برخی تغییرات طرفداران متعهد کتاب ها را عصبانی کرده است، تغییراتی وجود دارد که سازندگان فیلم انجام دادند که باعث بهبود داستان اصلی شد. اقتباس‌ها فرصتی دوباره برای توسعه شخصیت‌ها و نکات داستانی که در کتاب‌ها توسعه نیافته بودند فراهم کرد. موفقیت فرانچایز فیلم نشان‌دهنده موفقیت فیلمسازان در تغییر مؤثر منبع در فرآیند اقتباس است.

۱۰/ هرماینی خاطرات والدینش را از او حذف کرد

هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۱ با هری، ران و هرماینی شروع می شود که آماده می شوند تا در شکار هورکراکس خود به راه بیفتند. در لحظه ای دلخراش، هرماینی طلسم Obliviate را روی پدر و مادرش می اندازد و به این ترتیب تمام خاطراتی را که با دخترشان داشتند پاک می کند.

این یکی از تغییرات از کتاب است که به طرز ماهرانه ای لحن سفر پرتنشی را که سه نفر قرار است آغاز کنند تعیین می کند. این نشان دهنده قدرت بسیار زیاد هرماینی است که رابطه خود را با والدینش قربانی می کند تا امنیت آنها را حفظ کند.

۹/ نویل و لونا یک جفت عاشقانه فوق العاده غیرمنتظره هستند

در هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۲، لحظه ای شیرین بین نویل لانگ باتم و لونا لاوگود طرفداران را به جنون هیجان انگیزی کشاند. در میان هرج و مرج نبرد هاگوارتز، نویل با هیجان از اطرافیانش درخواست لونا می‌کند و اعلام می‌کند که «دیوانه‌ او» است و فکر می‌کند با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن نبرد، وقت آن رسیده است که باید به او بگوید.
پس از پایان نبرد، لونا می آید تا در کنار نویل بنشیند، که لبخند شیرینی می دهد. این زوج در کتاب‌ها فقط با هم دوست بودند و طبق پایان کتاب، هر کدام با دیگری ازدواج می‌کنند. با این وجود، شیمی غیرمنتظره بین این زوج در فیلم‌ها باعث می‌شود که تغییری ارزشمند نسبت به کتاب‌ها داشته باشد.

۸/ به مرگ هدویگ معنای بیشتری داده می شود

مرگ هدویگ جغد هری پاتر در هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول لحظه ای دلخراش است که نماد پایان واقعی کودکی هری است. فیلم تغییری جزئی در مرگ هدویگ ایجاد کرد که به آن لحظه معنای بیشتری بخشید.

هدویگ در جریان نبرد هفت پاتر هم در کتاب و هم در فیلم اقتباسی به طرز غم انگیزی کشته می شود. با این حال، در کتاب، او در حالی که در قفس خود است، ضربه خورده است. فیلم صحنه را تغییر داد به طوری که هدویگ خود را فدا کرد تا از هری در برابر حمله مرگ‌خوار محافظت کند و مرگ او را تلخ‌تر کرد.

۷/ هری و هرماینی به عنوان خودشان از گودریک هالو بازدید می کنند

هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول صحنه ای را نشان می دهد که در آن هری و هرماینی از قبر لیلی و جیمز پاتر در گودریک هالو بازدید می کنند. در این کتاب ها، هری و هرماینی از Polyjuice Potion برای پنهان کردن هویت واقعی خود استفاده می کنند.

این سری فیلم یک تغییر اساسی ایجاد کرد که برخلاف کتاب‌ها، Polyjuice Potion صدای کاربر را پنهان نمی‌کند. با این حال، استفاده از معجون در این صحنه، حتی با صدای آنها، باز هم از نظر بصری غم لحظه را منحرف می کرد. اگرچه استفاده از معجون در کتاب ها برای پنهان کردن هویت آنها منطقی است، اما این تغییر، تغییر مهمی برای استفاده مؤثر از فیلم است.

۶/ اسنیپ و هری درگیری شدیدی دارند

هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۲ یک رویارویی فوق العاده پرتنش بین هری و سوروس اسنیپ را اضافه می کند که در کتاب ها وجود ندارد. این صحنه زمانی اتفاق می افتد که هری برای اولین بار قبل از نبرد با ولدمورت به هاگوارتز می رسد.
هری با سوروس روبه‌رو می‌شود و از او می‌خواهد که حقیقت اتفاقی که در شب کشته شدن دامبلدور رخ داد را بپذیرد. سخنان هری به اسنیپ بازتاب سردرگمی بینندگان پس از قتل دامبلدور است. صحنه اضافه شده پیچیدگی رابطه هری و اسنیپ را افزایش می دهد و قبل از آشکار شدن احساسات واقعی اسنیپ، تنش را تشدید می کند.

۵/ طرح‌های فرعی حذف شدند

کتاب‌های هری پاتر شامل جزئیات بسیار بیشتری در مورد زندگی شخصیت‌ها در هاگوارتز نسبت به فیلم‌ها هستند. اگرچه ممکن است برخی حذفیات به نفع فیلم‌ها باشد، اکثریت قریب به اتفاق داستان‌های فرعی حذف شده بهتر است از فیلم‌ها کنار گذاشته شوند.

در مجموعه کتاب، هرماینی انجمنی برای Elvish Welfare یا S.P.E.W را تأسیس می کند. خط داستانی برای برجسته کردن همدلی هرماینی و جلب توجه به نابرابری عمیق در جامعه در دنیای جادوگران است. با این حال، گنجاندن خط داستانی فیلم را به طور قابل توجهی کند می کرد، و همدلی هرماینی در اقدامات او در تمام فیلم ها حتی بدون این مورد تأکید می شود.

۴/ بلاتریکس «Mudblood» را روی بازوی هرماینی حک می کند

در اواخر هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۱، بلاتریکس لسترنج و دیگر مرگ خواران هرماینی و دوستانش را در مالفوی مانور شکنجه می دهند. در کتاب‌ها، بلاتریکس گردن هرماینیرا می‌برد، اما در فیلم اقتباسی، بلاتریکس کلمه «mudblood» را روی بازوی هرماینی حک می‌کند.

با این تغییر تکان دهنده نسبت به کتاب ها، اقتباس فیلم با برجسته کردن بی عدالتی که هرماینی به عنوان دختر والدین ماگل در طول سریال با آن روبرو شده است، لحظه را تقویت می کند. این تغییر علاوه بر تاکید بر مصیبت های هرماینی، ظلم بلاتریکس را به عنوان یک شرور تشدید می کند.

۳/ به دوستی هرماینی و هری عمق بیشتری داده شده است

اگرچه دوستی هری و هرماینی بخش برجسته ای از کتاب ها بود، فیلم ها تغییرات بیشتری ایجاد کردند که عمق بیشتری به رابطه می دهد. به عنوان مثال، در هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۱، هری و هرماینیدر میان شکار هورکراکس ها با هم در حال رقصیدن هستند.

این لحظه کوچک تغییر قابل توجهی نسبت به کتاب است که پیوند بین این زوج را نشان می دهد. گنجاندن رقص در کنار شکار پرمخاطره هورکراکس، سن کم شخصیت‌ها را نشان می‌دهد که در میان عدم قطعیت عمیق داستان فیلم، حس عادی بودن را درک می‌کنند.

۲/ مبارزه Yule Ball رون و هرماینی تمدید شد

مبارزه Yule Ball در هری پاتر و جام آتش به نمایش درآمد، تنش عاشقانه بین رون و هرماینی را به سطح می آورد. در کتاب‌ها، دیدگاه محدود هری مانع از عمقی است که خوانندگان در رابطه بین رون و هرماینی تجربه می‌کنند.
مشاجره بین این زوج در رقص یک لحظه مهم در رابطه آنها است. اقتباس‌های فیلم این فرصت را برای کاوش عمیق‌تر در این لحظه فراهم می‌کند. دعوای آن‌ها احساسات ناگفته‌ای را که برای یکدیگر به اشتراک می‌گذارند برجسته می‌کند، زیرا هر دو در تلاش برای اعتراف به آنچه واقعاً می‌خواهند، تلاش می‌کنند.

۱/ اسنیپ جسد لیلی را در گودریک هالو پیدا کرد

دیدگاه محدود هری پاتر در رمان ها در طول اقتباس های فیلم بهبود یافته است. یک تغییر قابل توجه نسبت به منبع، اضافه شدن اسنیپ به یافتن بدن بی جان لیلی پاتر پس از کشته شدن او و جیمز پاتر توسط ولدمورت در گودریکز هالو است.

افشای احساسات واقعی اسنیپ نسبت به لیلی یکی از به یاد ماندنی ترین بخش های کتاب ها و فیلم های هری پاتر است. با افزودن این جزئیات دلخراش، فیلم با بازی ویرانگر آلن ریکمن، ظرافت مکاشفه را افزایش می‌دهد.