فیلم روزی روزگاری در هالیوود اثر تارانتینو، داستان بازیگر پا به سن گذاشته، ریک دالتون (لئوناردو دی‌کاپریو) در پایان دوران طلایی هالیوود در سال ۱۹۶۹ را دنبال می‌کند که بهترین و وفادارترین دوست و بدلکارش، کلیف بوث (برد پیت) به او کمک می‌کند. اگرچه این فیلم ادای احترامی به هالیوود دهه ۶۰ میلادی است اما روزی روزگاری در هالیوود روایتی ناخوشایند را در خود جای داده است. زیرا داستان  منسون‌ها و قتل شوم تیت را بیان می‌کند.

نسخه‌ی کتابی که از روی فیلم نوشته شده، رویای یک فیلم‌باز است که در آن تارانتینو در مورد فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، اهمیت آن‌ها و نظرات خود در مورد آن‌ها می‌نویسد. در اقدامی جالب، او کلیف بوث را به یک خوره فیلم تبدیل می‌کند که در کتاب می‌تواند تفسیرهای خود را از اواخر سینمای دهه ۶۰ بیان کند و ریک دالتون نیز نام بازیگران اصلی، کارگردان‌ها و فیلم‌های آن را دوره می‌کند که آن‌ها را یا تحسین می‌نماید یا به آن‌ها حسادت می‌کند. علاوه بر این، رمان، فعالیت‌های ریک و کلیف را عمیق‌تر بررسی می‌کند و به برخی از وقایع مبهم فیلم، پاسخ‌های قاطع می‌دهد.

کتاب روزی روزگاری در هالیوود شامل ده‌ها مورد اشاره به وسترن و سینمای کلاسیک است که دوران کاری تارانتینو از آن‌ها الهام گرفته شده و هم‌چنین چندین ارتباط جدید با دنیای سینمایی تارانتینو در آن وجود دارد. فیلم اصلی، اشاره به فیلم‌های گذشته تارانتینو به همراه شخصیت‌ها و خطوط داستانی داشت و المان‌های معمول تارانتینو مانند سیگارهای رد اپل نیز در آن وجود داشتند و کتاب نیز از این لحاظ، هیچ تفاوتی با فیلم ندارد.

۱. داستان عامه پسند (Pulp Fiction)

روزی روزگاری در هالیوود
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، بروس ویلیس
  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۹ از ۱۰

اولین اشاره تارانتینو به فیلم‌های دیگرش جایی اتفاق می‌افتد که ریک به جلسه‌ای نزد مامور، ماروین شوارتز (آل پاچینو در فیلم) می‌رود، اگرچه این جلسه در کتاب، در دفتر شوارتز برگزار می‌شود و در فیلم، در رستوران اتفاق می‌افتد. قبل از این‌که این دو در مورد دوران کاری ریک و این‌که وی چگونه باید یک فیلم وسترن بسازد، به یک گفتگوی جدی بپردازند، ماروین یک فنجان قهوه به ریک پیشنهاد می‌کند. سپس این دو در مورد قهوه خوب و بد گپ می‌زنند که به سختی یادآور یک صحنه معروف از فیلم داستان عامه پسند است.

کتاب روزی روزگاری در هالیوود در بخشی به داستان عامه پسند اشاره دارد که در آن جولز و وینسنت به خانه جیمی، دوست ژول (با بازی کوئنتین تارانتینو) می‌روند تا اتومبیلی را که به طور تصادفی در آن ماروین را کشته‌اند، پنهان کنند. جیمی آن‌ها را به داخل دعوت می‌کند و به آن‌ها قهوه می‌دهد و ژول به طور مداوم از جیمی، به دلیل خوشمزه بودن قهوه‌اش، تعریف می‌کند. جیمی سپس شروع به توضیح چگونگی خرید قهوه گران‌قیمت می‌کند، زیرا او دوست دارد طعم متفاوت و خوبی را بچشد، در حالی که همسرش قهوه ارزان‌قیمت و درجه پایین می‌خرد. گفتگوی ریک و ماروین نیز تقریبا مشابه این گفتگو است. ماروین در مورد این صحبت می‌کند که همکارش از قهوه درجه یک مکسول استفاده می‌کند و بعد در مورد کیفیت خوب قهوه‌ای که آن را می‌نوشند، حرف می‌زند.

۲. حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds)

روزی روزگاری در هالیوود
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: برد پیت، کریستوف والتز، ملانی لورن
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

تارانتینو پیش از این، فیلم چهارده مشت مک کلاسکی به کارگردانی ریک دالتون را به عنوان یک پیام پنهان در فیلم روزی روزگاری در هالیوود گنجانده بود، اگرچه کتاب آن را بیشتر بسط داده. در روزی روزگاری در هالیوود، ریک دالتون در فیلمی بازی می‌کند که شخصیت وی با آتش زدن یک گروه ۱۵۰ نفری نازی، آن‌ها را می‌کشد. این اشاره آشکاری به فیلم حرامزاده‌های لعنتی است که در آن فیلم، صدها نازی توسط شوشانا و گروه حرامزاده‌ها در یک  سینما کشته می‌شوند.

در فصل اول رمان وقتی ریک برای ملاقات نزد ماروین شوارتز می‌رود، ماروین شروع می‌کند به صحبت در مورد این‌که فیلم‌های ریک چقدر در بین مخاطبان اروپایی، محبوب ظاهر شده‌اند. او توضیح می‌دهد که بیشتر فیلم‌های دیگر او مانند قانون بانتی معمولی بوده‌اند اما چهارده مشت مک کلاسکی ریک کاملا در فرانسه موفق بوده. تاکید تارانتینو بر لذت بردن تماشاچیان فرانسوی از فیلم، اشاره‌ای واضح به فیلم حرامزاده‌های لعنتی است که در آن نازی‌ها همه در یک سالن سینمای فرانسوی کشته می‌شوند و بیشتر فیلم در جنگ جهانی دوم در فرانسه اتفاق می‌افتد.

۳. سگ‌های انباری (Reservoir Dogs)

روزی روزگاری در هالیوود
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: مایکل مدسن، استیو بوشمی، تیم راث
  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

کلیف و دختر منسون (با بازی مارگارت کوالی در فیلم) در مسیر خود داخل اتومبیل گفتگویی مقدماتی انجام می‌دهند، البته در رمان مشخص می‌شود که نام اصلی دختر، دبرا جو است. یکی از بارزترین ارجاعات فیلم، زمانی است که دختر از کلیف می‌پرسد که نام شما چیست آقای بلوند؟ تارانتینو این پیام را  به عمد داخل فیلم جا داده بود، زیرا آقای بلوند مشهورترین نام مستعار فیلم سگ‌های انباری است. آقای بلوند (مایکل مدسن) بخشی از تیمی است که اقدام به یک دزدی احمقانه می‌کنند. او دمدمی‌ مزاج‌ترین فرد گروه است و می‌بینیم که با شکنجه وحشیانه یک پلیس، گوش او را می‌برد.

۴. هشت نفرت‌انگیز (The Hateful Eight)

روزی روزگاری در هالیوود
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: کرت راسل، تیم راث، ساموئل ال جکسون
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

پس از این که ریک و کلیف، منسون‌ها را به قتل رساندند، شهرت ریک دوباره احیا می‌شود و توسط بسیاری از کارگردانان قدیمی، پروژه‌هایی جدید به او پیشنهاد می‌شود. یکی از این پیشنهادات بازی در دنباله‌ای برای فیلم هفت دلاور است که اتفاقا یکی از مشهورترین سریال‌های وسترن در تمام دوران‌هاست. این اسم با نام فیلم هشت نفرت‌انگیز تارانتینو مرتبط است.

۵. جنگوی زنجیر گسسته (Django Unchained)

روزی روزگاری در هالیوود
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: جیمی فاکس، لئوناردو دی‌کاپریو، کریستوف والتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰

در اوایل رمان، هنگام مکالمه ریک و ماروین صحبت از سرجیو کوربوچی، کارگردان مطرح، می‌شود. کوربوچی یک کارگردان ایتالیایی است که به خاطر ساخت چندین فیلم وسترن معروف بود که ارتباط نزدیکی با حرفه شغلی ریک در روزی روزگاری در هالیوود دارند. اولین موفقیت بزرگ این کارگردان، فیلم وسترن جنگو در سال ۱۹۶۶ بود که ماجراجویی یک سرباز سابق اتحادیه به نام جنگو و همراه وی به نام ماریا را به تصویر می‌کشد که در جنگ با برتری طلبان سفیدپوست و انقلابیون مکزیک هستند.

جنگو ساخته کوربوچی الهام بخش اصلی فیلم جنگوی زنجیر گسسته به کارگردانی تارانتینو بود. جایی که دکتر شولتز، یک دندانپزشک و شکارچی سخاوتمند، جنگو را که به بردگی گرفته شده، آزاد می‌کند و هر دو به دنبال یافتن و آزاد نمودن همسر جنگو می‌روند. فرانکو نرو که نقش جنگو را در فیلم کوربوچی بازی می‌کند، یک حضور کوتاه و افتخاری در فیلم تارانتینو دارد.

۶. دیوید کارادین و مایکل پارکس

روزی روزگاری در هالیوود

رمان روزی روزگاری در هالیوود به نوعی به این دو نفر اختصاص داده شده است. مایکل پارکس به خاطر شخصیت تکرار شونده ارل مک گرا که یک رنجر تگزاس بود، معروف شد. مک گرا در فیلم‌های از گرگ و میش تا سحر، ضد مرگ و بیل را بکش به عنوان یک پلیس ظاهر شد. او هم‌چنین نقش یک کارمند شرکت معدن را در جنگوی زنجیر گسسته ایفا می‌کند. دیوید کارادین نیز به خاطر بازی در نقش شخصیت اصلی منفی در هر دو فیلم بیل را بکش شناخته می‌شود.

منبع: Screenrant

منبع