از آنجا که رنگ در واقع مهم‌ترین عامل برای بیشتر مردم در هنگام خرید سنگ‌های قیمتی است، پیدا کردن سنگ‌ها توسط رنگ اغلب می‌تواند مشکل باشد؛ بنابراین برای کسانی که می‌خواهند بدانند که گزینه‌های آنها در رنگ‌های خاص چیست، در اینجا فهرستی از انواع جواهر که توسط رنگ تنظیم شده‌اند، را به شما معرفی می‌کنیم. از آنجایی که صدها تن از رنگ‌های موجود در سنگ‌های رنگی وجود دارد، ما این فهرست را در اطراف رنگ‌های پایه یا خانواده‌های رنگی سازماندهی کرده‌ایم.

سنگ‌های قیمتی آبی رنگ

احساس آبی چیز خوبی نیست، اما پوشیدن آبی می‌تواند خیلی خوب باشد به ویژه اگر آن به شکل جواهرات و سنگ‌های قیمتی رنگ پر زرق و برق باشد. برای کسانی که آبی را به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب می‌کنند، نگاه به این سنگ‌های قیمتی، برای آنها یک حس خوب به ارمغان می‌آورد.

آکوامارین Aquamarine

چند منظوره و محبوب در بسیاری از تنظیمات و طرح‌ها، آکوامارین یک انتخاب مقرون به صرفه از گوهر آبی نسبت به یاقوت کبود است. این سنگ گران‌بها در سایه‌های آبی با نکات سبز و فیروزهای رنگ ظاهر می‌شود و به اندازه کافی برای هر طرح رنگی که شما در ذهن دارید مطابقت دارد. اگر شما به دنبال سنگ نوزدهمین سالگرد ازدواج هستید، آکوامارین سنگ سالگرد ازدواج برای شما است.

آکوامارین Aquamarine
آکوامارین Aquamarine

سنگ لاجورد Lapis lazuli

همیشه به‌عنوان یک سنگ قیمتی طلا و جواهر در نظر گرفته منی شود. lapis lazuli جذابیت بسیاری برای دوستداران رنگ آبی دارد. این نیز “به طور رسمی” سنگ برای نهمین سالگرد ازدواج است. به سنگ لاجورد در طلا و جواهر هنر و صنایع دستی نگاه کنید، که خود را به خوبی به ویژگی‌های سنگ آبی عمیق می‌دهد.

سنگ لاجورد Lapis lazuli
سنگ لاجورد Lapis lazuli

یاقوت کبود Sapphire

اکثر مردم وقتی در مورد یک جواهر آبی فکر می‌کنند آنها به یاد یاقوت کبود میافتند. یاقوت کبود انتخابی بی‌انتها که به نظر می‌رسد در خانه تقریباً در هر زمینه، چه در الماس زنجیر شده در یک حلقه ازدواج یا در یک گردنبند طلای پر زرق و برق در طرح‌های مدرن به سنتی. این نیز سنگ‌های قیمتی پیشنهاد شده برای جشن سالگرد پنجمین عید و یا متولدین سپتامبر است.

یاقوت کبود Sapphire
یاقوت کبود Sapphire

تانزانیت Tanzanite

به سختی از یاقوت کبود تشخیص داده می‌شود. برای اولین بار که کشف شد با یاقوت کبود اشتباه گرفته شده بود. تانزانیت معمولا برای گرم کردن بیشتر از رنگ آبی روشن و آبی رنگ است و یک قطعه واقعاً جذاب برای کاربردهای جواهرات است که می‌خواهند چیزی فوق‌العاده ویژه داشته باشند.

تانزانیت Tanzanite
تانزانیت Tanzanite

توپاز Topaz

یکی از انواع پرطرفدار توپاز در واقع رنگ نارنجی است، با این حال توپاز آبی محبوب‌ترین، آن شناخته شده که از توپاز بی‌رنگ تحت یک فرایند انتشار است. نتایج حاصل از رنگ آبی از آسمان آبی تا سایه‌های عمیق‌تر است. همچنین شما ممکن است شرایطی نظیر آبی انگلیسی را که یک توپاز پرانرژی آبی را شرح می‌دهد، مشاهده کنید. در حالی که Topaz به طور سنتی منادی از عشق و عاشقانه است و انتخاب کلاسیک برای چهارمین سالگرد عروسی، نشانه‌گذاری می‌شود. شما می‌توانید آن را به هر مناسبت که می‌خواهید انتخاب و از آن لذت ببرید!

توپاز Topaz
توپاز Topaz

فیروزه Turquoise

فیروزه رزق و برق یک یاقوت کبود را ندارد این سنگ ترکیبی از زرق و برق و جذابیت را داراست با این حال با اطمینان به دوستداران آبی با نمونه‌هایی از رنگ آبی کمرنگ و یا حتی کمی مایل به سبز خوش آمدید. بسیاری از ما فیروزه را از قطعات تزئینی سنتی نقره‌ای مانند دستبند، کاف کوچک یا گوشواره آویزان می‌کنیم. همچنین می‌توانید فیروزهای را در طراحان جواهرات نوآورانه پیدا کنید، یا می‌توانید فیروزه آبی خود را روی کمربند یا شانه مو نشان دهید.

فیروزه Turquoise
فیروزه Turquoise

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و دوست‌داشتنی سنگ‌های قیمتی این است که رنگ آنها می‌تواند با تغییر نور تغییر کند. به عنوان نمونه، اکلاندریت به رنگ آبی در روز روشن ظاهر می‌شود، اما زمانی که خورشید می‌رود، رنگ آن قرمز رنگ می‌شود. اپالها در سایه‌های گوناگون ظاهر می‌شوند، برخی از آنها آبی هستند و برخی آبی نیستند. در حالی که شما در شکار این جواهر کامل هستید، این سرود مرزی را نادیده نگیرید.

در نهایت، اگر پولی که برای خرید جواهر در اختیار دارید، برای شما حد و مرزی ندارد و به دنبال جواهری به معنای واقعی کلمه هستید، بزرگ‌ترین الماس آبی جهان، “الماس امید”، که انتظار می‌رود تا مبلغ ۲۵ میلیون دلار در حراج به فروش برسد.

سنگ‌های قیمتی قرمز

یا شما همیشه رنگ قرمز را انتخاب می‌کنید؟ اگر به دنبال جواهرات سنگ‌های قیمتی هستید که گرما، شور و انرژی را منتشر می‌کنند، گزینه‌های زیادی وجود دارد. سنگ‌های قیمتی قرمز از رنگ پریده و زیبا تا آتشین قرمز نارنجی چیزی برای هر سلیقه و بودجه دارند.

یاقوت Ruby

سنگ‌های قیمتی سنگین قرمز رنگارنگ هستند. تصاویر از رنگ قرمز قابل توجه و ژرف همراه با شور و شوق، علاقه و عشق، یاقوت یاد عمیق قرمز سنگ قیمتی است. اما یاقوت در محدوده رنگی قرمز تیره تا صورتی، با رنگ‌های عمیق‌تر داشتن ارزش بالاتر است. حقیقت جالب: سنگ‌های یاقوت از لحاظ علمی همان سنگ معدن یاقوت کبود هستند؛ تنها رنگ آنها متفاوت است روبی نیز سنگ تولد ماه جوالی است.

یاقوت Ruby
یاقوت Ruby

لعل سرخ Red spinel

در حالی که اسپینل یا لعل در رنگهای مختلف می‌آید، اسپینل قرمز مشهور است زیرا تقریباً غیر قابل تشخیص از یک یاقوت به چشم غیرمسلح است. از لحاظ تاریخی، اسپینل سرخ گاهی اوقات به نام اسپینل-روبی یا باله روبی شناخته می‌شود، و تا به امروز آن معمولا به جای یک روبی استفاده می‌شود، اما می‌تواند یک قطعه به همان اندازه نفیس و گران بها باشد.

لعل سرخ Red spinel
لعل سرخ Red spinel

گارنت Garnet

گارنتها در واقع یک گروه از شش گونه با ترکیب شیمیایی مشابه است. شما گارنت را در قرمزها و همچنین سبزها و صورتی تیره پیدا خواهید کرد. اما گارنت قرمز معمولا به عنوان محبوبترین نوع آن شناخته شده است: گارنت سنگ تولد ماه ژانویه است.

گارنت Garnet
گارنت Garnet

اوپال آتش opal Fire

اوپال آتش یک سنگ با طیف رنگ پرتقالی قرمز است که انرژی گرمایی و انرژی آتشین را از خود نشان می‌دهد. برخلاف قدرت و مثبت بودن آن نمایش می‌دهد، اپال خود تا حدودی نرم است، بدان معنا که شما باید جواهرات اپال را به دقت نگهداری کنید. اپال قرمز رنگ سنگ ماه تولد اکتبر است.

اوپال آتش opal Fire
اوپال آتش opal Fire

این که آیا شما به دنبال یک سنگ قرمز، قرمز نرم و یا قطعه‌ای به رنگ آتشین، باشید، شما باید جواهراتی با طیف رنگی زیادی را انتخاب کنید.

سنگ‌های صورتی و زرد

سنگ‌های قیمتی نقشه‌ای گوناگونی در اسطوره‌ها و افسانه‌های فرهنگ‌های انسانی در طول تاریخ بازی کرده‌اند. برخی از آنها دارای داستانها و یا باورهایی هستند و قدرت خاصی دارند، با این حال همه آنها یک زیبایی مشترک دارند. هر سنگ قیمتی منحصر به فرد با رنگ خاص، محل تولد و داستان مخصوص به خود است. برخی از سنگهای قیمتی پیش از تاریخ آغاز شده و برخی دیگر به تازگی کشف شده‌اند. برای کشف دایره جواهرات رنگی به ما بپیوندید.

تعدادی از انواع مختلف جواهرات در یک یا چند سایه صورتی، از جمله روبی، یاقوت کبود، اسپینل، تورمالین، گوردن رودولیت، kunzite، مورگانیت و pezzottaite وجود دارد. شما می‌توانید رنگارنگ‌ترین بنفش را در سنگ‌های اسپینل، به ویژه در سنگهای نادر تانزانیا شناخته و به عنوان Mahenge Spinel پیدا کنید. همچنین شما طیف گسترده‌ای از صورتی را در تورمالین پیدا خواهید کرد. برای سنگ‌های صورتی در ابعاد بزرگ، کونزیت و مورگانیت بهترین انتخاب شما هستند. در اینجا یک تور تصویری کوتاه در سراسر جهان از جواهرات صورتی، ازجمله برخی از سنگهای صورتی کمتر شناخته شده که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اسپینل [لعل] Spinel

اسپینل مدت طولانی است که برای Pinks ست نقاشی با مداد رنگی و بنفشه شناخته شده است، اما در سال ۲۰۰۷ یک سپرده نادر از نئون صورتی قرمز اسپینل در منطقه Mahenge تانزانیا کشف شد. اینها از جمله سنگ‌های اشباع صورتی شناخته شده است و تقاضا فوق‌العاده‌ای برای این سنگ نادر وجود دارد.

اسپینل [لعل] Spinel
اسپینل [لعل] Spinel

تورمالین tourmaline

تورمالین: اگر شما به دنبال یک سایه خاص از صورتی هستید، احتمالا آن را در تورمالین صورتی پیدا خواهید کرد، زیرا هیچ نوع دیگر از جواهرات موجود نیست. شما هر سایه‌ای از صورتی و هر سطح اشباع را در tourramline پیدا خواهید کرد، از جمله سنگهای دو رنگ و سه رنگ جالب. شما همچنین طیف خوبی از اشکال و اندازه در تورمالین پیدا کنید.

تورمالین tourmaline
تورمالین tourmaline

کانزایت Kunzite

Kunzite: اگر شما به دنبال سنگهای صورتی بسیار بزرگ هستید، Kunzite بهترین انتخاب شماست. Kunzite معمولا در نور صورتی به بنش کمرنگ یافت می‌شود، هر چند گاهی رنگهای اشباع بیشتری پیدا می‌شود. شکل اسپودومن [نوعی سنگ قیمتی]، Kunzite اغلب می‌تواند در اندازه‌های بیش از ۱۰ قیراط یافت، و سنگها در اندازه‌های ۲۰-۴۰ قیراط با وضوح خوب شناخته شده است.

کانزایت Kunzite
کانزایت Kunzite

مورگانیت Morganite

مورگانیت: شکل صورتی از به ریل معدنی در نور صورتی به صورتی صورتی و نارنجی صورتی رخ می‌دهد. مثل کونزیت، مورگانیت اغلب می‌تواند با وضوح بسیار خوبی در اندازه‌های بزرگ یافت شود. اما مورگانیت گوهر سخت‌تر است، و درجه سختی ۵.۷ تا ۸ در مقیاس Mohs [ در مقایسه با ۵.۶ تا ۷ برای kunzite. ] درباره مورگانیت بیشتر بدانید.

مورگانیت Morganite
مورگانیت Morganite

تمشک بریلی Pezzottaite

پزوتایته: اگر شما مایل به داشتن یکی از عجیب‌ترین سنگ‌های قیمتی صورتی، pezzottaite یک انتخاب خوب است. در سپتامبر [۲۰۰۳] به عنوان یک معدن متمایز شناخته شده، pezzottaite در ماداگاسکار کشف شد و به نام یک معدن شناس ایتالیایی نام‌گذاری شد. بیشتر پوزوتاییت ها در اندازه‌های کوچک زیر ۱ قیراط یافت می‌شوند و بیشتر نمونه ها دارای جذب قابل توجهی هستند، گاهی مانند چشم‌های گربه هستند.

تمشک بریلی Pezzottaite
تمشک بریلی Pezzottaite

رودوکروزیت Rhodochrosite

Rhodochrosite: یک کریستال متشکل از کربنات منگنز است که در معادن نقره در سراسر جهان یافت می‌شود. از بهترین مواد از معدن اصلی زیرزمینی در کلرادو یافت شده، رنگ از قرمز روشن به صورتی و مرجانی، نمونه tranlucent نیمه شفاف آن ارزشمند است.

رودوکروزیت Rhodochrosite
رودوکروزیت Rhodochrosite

سنگ‌های قیمتی زرد

عقیق زرد Yellow Agate

آگات یا عقیق نامی برای کلدئونی کوارتز است که در رنگهای مختلف ظاهر می‌شود، از جمله زرد. بسیاری از سنگهای قیمتی آهک با استفاده از نام تجاری مانند: اونیکس، Plume Agate و Laguna Agate فروخته می‌شوند. سنگ‌های قیمتی آگات اغلب به صورت کابوسون به نمایش گذاشته می‌شوند تا آنها رنگ‌های و درخشندگی مومی شکل خود را نشان دهند.

عقیق زرد Yellow Agate
عقیق زرد Yellow Agate

آندزین-البرادوریت زرد Yellow Andesine-Labradorite

آندزین-البرادوریت را در سال ۲۰۰۳ پدید آمده است و آن را یک نوع سنگ قیمتی کمابیش جدید می‌دانند. همچنین به عنوان “آندزین”، “سنگ خورشید کنگو”، “فلدسپار قرمز” و “البرادوریت قرمز” نیز نامیده می‌شود. انواع رنگ بهبود یافته از البرادوریت است که ترکیبی از البرادوریت و آندزین [آلبیت و آنورتیت] است. سنگ‌های آندزین-البرادوریت محدوده رنگ از رنگ زرد روشن به رنگ قرمز و معمولا گنجانده شده است. جواهرات آندزین-البرادوریت زرد ممکن است، زرد یا زرد طلایی باشد و نیز می‌تواند یک درخشش جذاب متالیک داشته باشد.

آندزین-البرادوریت زرد Yellow Andesine-Labradorite
آندزین-البرادوریت زرد Yellow Andesine-Labradorite

آپاتیت زرد Yellow Apatite

آپاتیت یک سنگ جواهر فلئور- و کلرو کلسیم است که در رنگهای مختلف، از جمله سبز-آبی آپاتیت ‘پارائیبا مانند، آپاتیت سبز، که به عنوان “سنگ مارچوبه و زرد طلایی شناخته شده است. با توجه به رنگ‌ها و انواع مختلف آن، آپاتیت به آسانی برای چندین انواع جواهر دیگر اشتباه گرفته می‌شود و بدین ترتیب نام آن از واژه یونانی به معنی » تقلب«است. آپاتیت، مهم‌ترین منبع برای فسفات صنعتی درجه است و با وجود آن مواد معدنی تعریف برای ۵ در مقیاس موس سختی است، آن را یک سنگ جواهر کمتر شناخته شده است که به ندرت در طراحی طا و جواهر پیدا شده است باقی مانده است. اما اخیراً در میامنار [برمه]، برزیل، سریلانکا [سیلان] و ماداگاسکار محبوبیت آپاتیت را افزایش می‌دهد.

آپاتیت زرد Yellow Apatite
آپاتیت زرد Yellow Apatite

آپاتیت چشم گربه Yellow Cat’s Eye Apatite

آپاتیت چشم گربه، یک شکل نادر از آپاتیت است که در آن ترکیبات موازی هم‌سطح شده باعث می‌شود که نور به صورت یک چشم گربه نشان داده شود. این پدیده نوری به عنوان ”chatoyancy ”شناخته می‌شود و در انواع مختلف سنگ‌های قیمتی رخ می‌دهد. رنگ‌های مختلف آپاتیت چشم گربه، از جمله صورتی، سبز، بنفش، آبی، قهوه‌ای و زرد وجود دارد. برخی از سنگ‌های آپاتیت یک طرف رنگ عسلی است و دیگری رنگ کرمی است. ارزش سنگ‌های قیمتی آپاتیت چشم گربه به وضوح چشم آن است.

آپاتیت چشم گربه Yellow Cat's Eye Apatite
آپاتیت چشم گربه Yellow Cat’s Eye Apatite

کریسبریل زرد Yellow Chrysoberyl

Chrysoberyl یک گروه از سنگ‌های قیمتی نادر است که شامل اکساندریت رنگ، چشم گربه کریستروبریل و کریسبریل شفاف است که از سنگ‌های کریستئوبریل زرد تا سبز رنگ است که از طریق آثار آهن رنگ می‌گیرد. Chrysoberyl سختی عالی دارد؛ در مقیاس ۵.۸ موس، خوب است، و یک درخشش شیشه‌ای چشمگیری دارد. Chrysoberyl با کیفیت سنگ‌های قیمتی در برزیل، میانمار، سریلانکا و چندین مکان مختلف در سراسر جهان یافت می‌شود.

کریسبریل زرد Yellow Chrysoberyl
کریسبریل زرد Yellow Chrysoberyl

سیترین زرد Yellow Citrine

سیترین یکی از محبوب‌ترین جواهرات امروز است. این به عنوان زرد به کوارتز macrocrystalline نارنجی طلایی تعریف شده است. نام “citrine “از “citron “است، کلمه فرانسوی برای لیمو، اما رنگ citrine به سمت زرد عسل به جای لیمو زرد تمایل دارد. سنگ‌های قیمتی Citrine دارای سختی ۷Mohs و درخشندگی شیشه‌ای هستند که آنها را برای جواهرات مناسب می‌کند. بیشترین تجارتی که سیترین از در برزیل استخراج می‌شود، گرچه جواهر سنگین با کیفیت بالا در سایر نقاط جهان نیز یافت می‌شود. گرانیت نارنجی سیترین گاهی به عنوان “citrine Madeira “به دلیل رنگ غنی آن با Madeira قابل مقایسه است.

سیترین زرد Yellow Citrine
سیترین زرد Yellow Citrine

ژئود سیترین زرد Yellow Citrine Geode

ژئود سیترین، حفره‌های سنگی هستند که از بلورهای کوارتز نارنجی زرد تا طلایی پرتقالی تشکیل شده‌اند. کریستال‌های سیترین درون حفره‌ها رشد می‌کنند و ساختار جالیز طالیی ایجاد می‌کنند. سنگ‌های قیمتی سیترین ژئود از قطعات ژئودز سیترین تولید می‌شوند. این سنگ‌های قیمتی ممکن است برش‌های ژئود یا خوشه‌های کریستالی است و از نظر طبیعی نامتام و شگفت انگیز هستند. اندازه‌های باور نکردنی آن به‌خصوص در برزیل، یافت می‌شود.

ژئود سیترین زرد Yellow Citrine Geode
ژئود سیترین زرد Yellow Citrine Geode

گارنت دمانتوئید زرد Yellow Demantoid Garnet

گارنت Demantoid یک گارنت اندریدیت نادر است که رنگ سبز آن شناخته شده است، اما دمیناتوئید نیز می‌تواند در زرد و سبز زرد رخ دهد. خواص گرانت demantoid که آن بسیار ارزشمند است شامل پراکندگی عالی [توانایی تقسیم نور مرئی به رنگ طیفی آن] و یک شاخص انکساری بسیار بالا است. اینها به دودمانتو گارنت آتش و درخشندگی باور نکردنی می‌دهند. سنگ‌های قیمتی گرانیت Demantoid چندوجهی هستند و سنگ‌های دارای وزن بیش از ۲ قیراط بسیار نادر هستند. گران‌تر demantoid از روسیه است.

گارنت دمانتوئید زرد Yellow Demantoid Garnet
گارنت دمانتوئید زرد Yellow Demantoid Garnet

الماس زرد Yellow Diamond

الماس یک فرم کریستالی از کربن و سخت‌ترین مواد روی زمین با سختی ۱۰Moh است. الماس زرد الماس فانتزی است که با توجه به شدت رنگ آنها درجه بندی شده. سنگ‌های الماس زرد با شدت بالا به قیمت‌های بالا و اغلب به عنوان “الماس قناری” خریدوفروش می‌شود. زرق و برق برجسته الماس بهتر است با کاهش فاکتورها، به ویژه برش‌های درخشان، نشان داده شود. سختی، درخشندگی و درخشش adamantine الماس آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوع سنگ جواهر، به ویژه برای حلقه‌های نامزدی به شمار آورد.

الماس زرد Yellow Diamond
الماس زرد Yellow Diamond

اپال آتش زرد Yellow Fire Opal

اوپال آتش یک رنگ طلایی زرد تا رنگ قرمز است که برای رنگ بدن شدید و آتشین آن به بازی با رنگ گرایش دارد. محبوب‌ترین رنگ اوپال آتش نارنجی و نارجنی-قرمز است، اما برخی رنگ زرد طلایی را ترجیح می‌دهند. سنگ‌های قیمتی اوپال آتش شفاف تا نیمه شفاف و ممکن است وجهی و یا برش دامله EN باشد. سختی اوپال همان ۵.۵-۵.۶ در مقیاس Mohs است. مکزیک منبع اصلی سنگ‌های قیمتی اوپال است؛ بنابراین، سنگ‌های اپال آتش نیز به‌عنوان « اپال مکزیکی » نامیده می‌شود.

اپال آتش زرد Yellow Fire Opal
اپال آتش زرد Yellow Fire Opal

فلوریت زرد Yellow Fluorite

فلوریت شکل رنگی از فلوراید کلسیم است که در بسیاری از رنگ‌ها، از جمله زرد وجود دارد. پدیده نوری فلورسانس پس از فلوریت نامگذاری شده که یکی از معروف‌ترین مواد فلورسنت شناخته شده و یکی از نخستین مورد مطالعه شده است. اولین نام برای فلوریت فلورسپار بود، هم‌اکنون نوع صنعتی و شیمیایی این مواد معدنی را شرح می‌دهد. سختی کم فلوریت [Mohs4،] سبب توجه بیشتر جواهرفروشان به آن شده است.

فلوریت زرد Yellow Fluorite
فلوریت زرد Yellow Fluorite

بریل زرد طلایی Yellow Golden Beryl

بریل طلایی شاید کمترین شناخته شده ترین گروه بریل از سنگ‌های قیمتی است که شامل زمرد، مورگانیت و آکوامارین است. سنگ‌های قیمتی سبک و زرد، طلایی، عسلی، همچنین به ریل طلایی به‌عنوان بریل گرانبها شناخته شده است و برخی از خواص دیگر جواهرات به ریلی را شامل می‌شود، ازجمله سختی ۷/۵-۸. به ریل طلایی ارزان‌ترین جواهر سنگ به ریلی است و به راحتی در دسترس است. گوهرهای بریلی طلایی رنگی گاهی heliodor نامیده می‌شود که از یونانی به معنای هدیه خورشید می‌آید.

بریل زرد طلایی Yellow Golden Beryl
بریل زرد طلایی Yellow Golden Beryl

توپاز امپریال زرد Yellow Imperial Topaz

توپاز طلایی طبیعی یکی از پر ارزشترین و کمترین رنگ‌های توپاز موجود است. این سنگ قیمتی خیره کننده به نام توپاز امپراتوری است، زیرا به‌طور انحصاری برای تزار روس استفاده می‌شد. توپاز امپریال  برای اشاره به توپاز نارنجی با دی کروم قرمز استفاده می‌شود، اما در حال حاضر بیشتر به رنگ‌های، طلایی، قرمز، بنفش کمرنگ و هلویی وجود دارند. نام دیگر توپاز امپراتوری توپاز گران‌بها است. بسیاری از سنگ‌های تجاری در برزیل استخراج می‌شوند.

توپاز امپریال زرد Yellow Imperial Topaz
توپاز امپریال زرد Yellow Imperial Topaz

جاسپر زرد Yellow Jasper 

جاسپر کلسدونی مات است که نام خود را از واژه یونانی برای “سنگ خال خال” است و اغلب گروه‌های قیمتی خود را به دلیل ساختار دانه دار آن داده شده است. سنگ‌های قیمتی جاسپر ممکن است حاوی رنگدانه، راه راه یا الگوهای مختلف و بسیاری از رنگ‌های گوناگون، از جمله زرد باشد. دلیل این دگرگونی این است که حاوی ۲۰ درصد مواد خارجی است، ” jumper bumble bee “که مواد زرد تا نارنجی از اندونزی است که در واقع از گدازه و رسوبات آتشفشانی تشکیل شده است.

جاسپر زرد Yellow Jasper

مالی گارنت زرد Yellow Mali Garnet

مالی گارنت “هیبرید” انواع گارنت آتشین و درخشان است که در سال ۱۹۹۴ در مالی، در غرب آفریقا کشف شده است. تنها منبع برای این افزودنی جدید به گروه گوهر گرانیت است. پر ارزش‌ترین رنگ آن سبز است سنگ‌های گارنت مالزی رنگ‌های زرد سبز، زرد طلایی، نارنجی و قهوه‌ای وجود دارد. پراکندگی و ضریب شکست بالا آن را باورنکردنی جلوه‌گر می‌سازد. جواهرات گرانیت مالزی شفاف و مات با درجه سختی Moh7 است.

مالی گارنت زرد Yellow Mali Garnet
مالی گارنت زرد Yellow Mali Garnet

ارتوکالیز زرد Yellow Orthoclase

Orthoclase سنگ فلدسپات است و نیز “spar-K “نامیده می‌شود. Orthoclas غیر GEMMY به عنوان یک ماده شستشو در ساخت برخی از لیوان‌ها و سرامیک استفاده می‌شود. بیشتر جواهرات ارتوکالیز به رنگ شامپاین زرد، طلایی زرد یا سبز و مات و شفاف با یک درخشش شیشه‌ای هستند. بهترین سنگ‌های قیمتی ارتوکالیز، شفاف با سختی ۶Moh تا ۵.۶ هستند. منابع معدنی برای سنگ‌های ارتوکالیز شامل ماداگاسکار، میانمار و کنیا هستند.

ارتوکالیز زرد Yellow Orthoclase
ارتوکالیز زرد Yellow Orthoclase

مروارید طلایی Golden Pearl

مروارید متعلق به گروه کوچکی از سنگهای قیمتی ارگانیک است مروارید از صدف تشکیل شده و یک اتفاق بسیار نادر در طبیعت است؛ بنابراین، مروارید اغلب کشت می‌شود. مروارید در رنگ‌های گوناگون، از جمله سفید، کرم، نقره‌ای، سبز، صورتی و طایی وجود دارد.

مروارید طلایی Golden Pearl
مروارید طلایی Golden Pearl

کوارتز زرد لیمویی Yellow Lemon Quartz

کوارتز لیمویی شفاف ممکن است یک افزایش رنگ پایدار و دائمی داشته باشد که توسط تمام نمایندگی های خوب جواهر فروشی افشا شده است. سنگ‌های کوارتز لیمویی ممکن است زرد کمرنگ یا زرد روشن و با ستارگان [اثر ستاره] و یا به ندرت، چاکولی [اثر چشم گربه] وجود داشته باشند. سختی ۷Mohs است.

کوارتز زرد لیمویی Yellow Lemon Quartz
کوارتز زرد لیمویی Yellow Lemon Quartz

یاقوت زرد Yellow Sapphire

Sapphire زرد رنگ شناخته شده نیست، اما از زمان روند “الماس قناری” محبوب شده است. Sapphire را می‌توان در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های فانتزی مانند سبز، صورتی، بنفش، هلو و زرد پیدا کرد. تعریف از یاقوت کبود دارای گوهر با کیفیت است که همه رنگ‌ها به استثنای قرمز [corundum قرمز ruby] است و دارای سختی و دوام بسیار عالی است که تنها از الماس به آن مقایسه می‌شود. ممکن است با گرما یا درمان بریلیوم رنگ آنها را شدت دهند. مهم‌ترین منابع فعلی برای یاقوت زرد تانزانیا و ماداگاسکار است.

یاقوت زرد Yellow Sapphire
یاقوت زرد Yellow Sapphire

اسکاپولیت زرد Yellow Scapolite

ترکیبات اسکاپولیت سیلیکات آلومینیوم کلسیم است. این یک سنگ قیمتی شناخته شده نیست؛ با این حال، سنگ‌های قیمتی اسکاپولیت جذاب هستند و در رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی، قهوه‌ای، بی رنگ و بنفش وجود دارند. این سنگ معمولا در مجموعه سنگ‌های قیمتی مشاهده می‌شوند، و برخی از گونه‌های Scapoliteare برای جواهرات محبوب هستند، مانند Scapolite رنگین‌کمان، که Scapolite رنگی با رنگ‌های مختلف است؛ و scapolite چشم گربه، که دارای اتصالات موازی است که باعث می‌شود نور در شکل شکاف چشم یک گربه دیده شود. Scapolite چشم گربه غالباً یک رنگ قهوه‌ای طلایی رنگ است.

اسکاپولیت زرد Yellow Scapolite
اسکاپولیت زرد Yellow Scapolite

سیلیمانیت زرد Yellow Sillimanite

Sillimanite سنگ قیمتی آلومینیوم سیلیکات است که ترکیب همانند آندالوزیت و کایانیت را به خود اختصاص می‌دهد، اما ساختار بلوری مختلفی دارد. سیلیمانیت شفاف به ندرت یافت می‌شود، بیشتر زرد یا سبز است. رنگ‌های رایج برای سنگ‌های سلیمانیتی نور آبی و بنفش قهوه‌ای هستند. سیلیمانیت چشم گربه تمایل به قهوه‌ای دارد، اما ممکن است بنفش نیز باشد. Sillimanite برای اولین بار در کانکتیکات [شمال شرقی آمریکا] یافت شد، اما معدن رسمی دولت دلاور [یک رودخانه در شمال شرقی آمریکا] است.

سیلیمانیت زرد Yellow Sillimanite
سیلیمانیت زرد Yellow Sillimanite

اسفالریت زرد Yellow Sphalerite 

اسفالریت از سولفید روی تشکیل شده و به عنوان جواهرات زرد، نارنجی، قرمز، سبز و بی رنگ دیده می‌شود. افسانه » آتش«اسفالریت ناشی از پراکندگی بسیار بالا و صمغی بودن و پرزرق‌وبرق بسیار سنگین و جذاب و درخشان است. سطح سختی کمابیش کم اسفالریت [۵.۳ تا Mohs4] باعث می‌شود آن برای جواهرفروشان جذاب باشد. به علت ترکیب آن، اسفالریت گاهی به عنوان» ترکیب روی«مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسفالریت در مناطق گوناگون جهان مانند بلغارستان، کانادا، اسپانیا، کنگو، نامیبیا، ایالات متحده آمریکا و زئیر یافت می‌شود، سنگ‌های قیمتی اسفالریت با کیفیت نادر است.

اسفالریت زرد Yellow Sphalerite
اسفالریت زرد Yellow Sphalerite

چشم ببر طلایی Golden Tiger’s Eye

چشم ببر یک سنگ جواهر کوارتز فیبر مات است که طلایی یا قهوه‌ای آن نیز یافت می‌شود. برای نشان دادن این پدیده نوری جذاب، اغلب از برش کابوسون استفاده می‌شود. چشم ببر به صورت تجاری در نقاط گوناگون جهان استخراج شده است، باارزش‌ترین سنگ قیمتی چشم ببر در آفریقای جنوبی و تایلند است.

چشم ببر طلایی Golden Tiger's Eye
چشم ببر طلایی Golden Tiger’s Eye

این مطلب اولین بار در نشریه لعل سرخ به قلم مژگان سیاوشی منتشر شده است.