تام کروز یکی از مشهورترین ستارگان سینمای هالیوود است و در حرفه‌ی طولانی و درخشان خود، در چندین اثر قابل توجه در ژانر علمی تخیلی نقش‌ آفرینی کرده است.

اهالی هالیوود کروز را به حق به‌عنوان یکی از آخرین ستاره‌های درجه یک و سنتی می‌دانند. از آنجا که مجموعه‌ها بیشتر از گذشته به واسطه مالکان معنوی آن‌ها تعریف می‌شوند، لیست بازیگرانی که می‌توانند از طریق نامشان بر یک فیلم تأثیر بگذارند، به شدت در حال کاهش است. با این حال، فیلم‌های تام کروز همیشه یک نمونه‌ی خاص و ویژه است.

کروز تقریبا ۴۰ سال است که در این صنعت فعالیت می‌کند و به‌عنوان عضوی انکارناپذیر، در مجموعه‌ای از درام‌ها و فیلم‌های اکشن معتبر حضور داشته. در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، او در فیلم‌هایی مانند اسلحه برتر، چند مرد خوب، مأموریت غیر ممکن و مگنولیا بازی کرد. کروز تبدیل به یکی از بازیگران با نفوذ در گیشه شد و چندین جایزه دریافت کرد و در فیلم آخر استنلی کوبریک، چشمان کاملا بسته، حضور داشت.

شاید جالب باشد که او در ژانر علمی تخیلی بازی نکرد تا این‌که پس از پایان قرن، اولین حضور خود را در این ژانر، در فیلم جسورانه کامرون کرو، آسمان وانیلی تجربه کرد. این فیلم، قدم اول برای برخی از جالب‌ترین و شگفت‌آورترین اجراهای کروز در قرن ۲۱ بود. از دو همکاری وی با استیون اسپیلبرگ گرفته تا فیلم‌هایی مانند لبه فردا.

۵. فراموشی (Oblivion)

تام کروز
  • کارگردان: جوزف کوزینسکی
  • بازیگران: تام کروز، اولگا کوریلنکو، مورگان فریمن
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

تقریبا هیچ ستاره سینمایی تأثیرگذار‌تر از تام کروز وجود ندارد اما حتی او هم نتوانست نقص‌های این فیلم از لحاظ بصری خیره کننده اما فوق‌العاده کسل کننده را برطرف کند. داستان فراموشی مربوط به یک نیروی امنیتی در سیاره متروک زمین است که طی اتفاقاتی به جنگی برای نجات بشریت کشیده می‌شود. کارگردان فیلم، جوزف کوزینسکی که دنباله ترون: میراث را هم در کارنامه کارگردانی خود دارد، کل فیلم را به صورت جدی در یک فضای حماسی و روانی فیلم‌برداری می‌کند اما تقریبا می‌توان احساس کرد که کروز از جو فیلم خارج شده و فیلم، تبدیل به اثری اکشن و نوپا می‌شود. فیلم‌برداری کلودیو میراندا تلاش می‌کند تا طرح قابل پیش‌بینی کار را جبران کند و تصاویر فیلم تا حد زیادی مطلوب هستند. از منظر زیبایی‌شناسی نمی‌توان فیلم را بررسی کرد، چرا که نمی‌دانیم کارگردان می‌خواهد داستانی شلوغ و پر جنب و جوش داشته باشد یا اثری با نبض ثابت و آرام.

۴. آسمان وانیلی (Vanilla Sky)

تام کروز
  • کارگردان: کامرون کرو
  • بازیگران: تام کروز، پنه‌لوپه کروز، کامرون دیاز
  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۹ از ۱۰

تام کروز و نویسنده و کارگردان، کامرون کرو برای ساخت این کار با یک‌دیگر همکاری کردند تا اثری بازسازی شده و متفاوت از نظر ذهنی نسبت به فیلم اسپانیایی چشم‌هایت را باز کن بسازند. تجزیه و تحلیل این فیلم دشوار است اما داستان نشان می‌دهد که کروز در نقش یک غول انتشاراتی در منهتن است که سعی دارد با استفاده از یک روش درمانی عجیب و علمی تخیلی، پس از یک سانحه رانندگی، به روال عادی برگردد. این یک فیلم پر نوسان است و قابل مقایسه با عظمت همکاری کوبریک و کروز در فیلم چشمان کاملا بسته نیست اما باز هم می‌تواند در کنار آن شاهکار هنری، به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین آثار در حرفه گسترده این بازیگر بنشیند. فیلمی هیجان‌انگیز و روان‌شناختی که در آن به طور مداوم با تصاویر کابوس شبانه روبه‌رو هستیم. معروف‌ترین نمونه این کابوس‌ها، کروز را در حالی نشان می‌دهد که در میدان کاملا خالی تایمز می‌دود. آسمان وانیلی دومین همکاری این کارگردان و تام کروز، بعد از فیلم جری مگوایر است.

۳. جنگ دنیاها (War of the Worlds)

تام کروز
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: تام کروز، داکوتای فانینگ، آن رابینسون
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

در اوایل داستان این فیلم به کارگردانی اسپیلبرگ در سال ۲۰۰۵، تام کروز وقتی فهمید گرد و غباری که سطح شهر را پوشانده، در واقع خاکستر افرادی است که توسط بیگانگان وحشتناک، تبخیر شده‌اند، دچار شوک عصبی شد. این صحنه اولیه، نشان دهنده این است که اسپیلبرگ علاقه‌ای به ساخت یک فیلم صرفا سرگرم‌کننده ندارد. جنگ دنیاها شاید بهترین اثر میهن‌محور کروز باشد اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که یکی از وحشتناک‌ترین فیلم‌های اسپیلبرگ و تام کروز است. در واقع بسیاری از طرفداران و منتقدان اسپیلبرگ این فیلم را همراه با ترمینال ۲۰۰۴ و مونیخ ۲۰۰۵، سه فیلم متمرکز بر شرایط آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر می‌دانند. در حالی که فیلم اولی، بیشتر دلگرم کننده و دومی بیشتر بر جوایز متمرکز است، جنگ دنیاها از هر دو مرحله فراتر رفته و به یکی از دلهره آورترین فیلم‌های آمریکا محور تبدیل می‌شود. این یک فیلم پر از تصاویر کابوس‌وار و ترسناک است، از دریایی از اجساد شناور گرفته تا شمایل ترسناک بیگانگان. به هر حال می‌توان گفت که تام کروز به‌خوبی از عهده اجرای یک نقش پدر برآمده است.

۲. لبه فردا (Edge of Tomorrow)

تام کروز
  • کارگردان: داگ لیمان
  • بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پکستون
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۹ از ۱۰

کارگردان برجسته و شگفتی‌ساز قرن بیست‌ویکم، داگ لیمان که فیلم روز گراندهاگ را آفریده، در لبه‌ی فردا با هوشیاری کامل و با استفاده از تام کروز و امیلی بلانت، اثری قابل توجه را ساخته است. کروز در این فیلم خارق‌العاده است اما شگفتی بزرگ را در بازی امیلی بلانت می‌بینیم که پیشرو می‌شود و توجه‌ها را به سمت خود متمرکز می‌کند. رابطه‌ی بین دو شخصیت اصلی، کاملا سنگین و خشک است. فیلم‌نامه، تازه و با چاشنی طنز به نظر می‌رسد و کارگردانی لیمان به اثر، پویایی بخشیده و هرگز اجازه نمی‌دهد تکرار ذاتی فیلم موجب از چشم افتادن آن شود. کروز همیشه یکی از برجسته‌ترین بازیگران ژانر اکشن بوده است اما جالب است که هیچ‌کدام از فیلم‌های پرفروش او تاکنون به اندازه لبه فردا، حس هیجان و تازگی را منتقل نکرده. بدون شک، این یکی از بهترین فیلم‌های اکشن دهه و مطمئنا یکی از بهترین آثار کروز در ژانر علمی تخیلی است.

۱. گزارش اقلیت (Minority Report)

تام کروز
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: دنیل لاندن، تام کروز، سامانتا مورتون
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۶ از ۱۰

تام کروز و استیون اسپیلبرگ سال‌ها پیش از این فیلم، در حال مذاکره برای همکاری با یک‌دیگر بودند اما تعداد کمی از افراد می‌توانستند تصور کنند که اولین فیلم آن‌ها، گزارش اقلیت، به این اندازه پر حس و جذاب باشد. این فیلم که مدت‌ها قبل از ۱۱ سپتامبر فیلم‌برداری شده بود، یک پارانویای اجتماعی و شرایطی نظارتی را به تصویر می‌کشد. جایی که پلیس‌های آینده‌نگر می‌توانند مردم را فقط به دلیل این‌که قصد قتل دارند، دستگیر کنند و به روشی کاملا ناپسند به شرایط روحی جامعه خدشه وارد کنند. این خط داستانی تا حد زیادی برگرفته از منبع اصلی است، یک رمان به نام گزارش اقلیت در سال ۱۹۵۶ و نوشته شده توسط فیلیپ دیک که آثار او الهام‌بخش سایر فیلم‌های علمی تخیلی مانند بلیدرانر و یادآوری کامل است.

با این حال، این فیلم از همکاری متفاوت و خوب اسپیلبرگ و کروز بهره می‌برد که فیلم‌برداری جذاب یانوش کامینسکی آن را مزین کرده، به گونه‌ای که انگار فیلم شاهکار شاهین مالت را دوباره در قرن ۲۱ شاهد هستیم. اسپیلبرگ مضمون ژانر را با پوچی جهان ترکیب می‌کند که در تضاد با اکثریت فیلم‌های او است و بازی کروز که به طور معمول محکم است، یک تراژدی غم‌انگیز و بی‌حاصل را برای آمریکا رقم می‌زند که از اصول خود فاصله گرفته است.

منبع: Screenrant

منبع