مینی سریال درام Inventing Anna در اوایل سال جاری با نقدهای متفاوت پخش شد و به سرعت تبدیل به موضوعی قطبی در میان طرفداران و منتقدان شد. جولیا گارنر با استادی نقش اصلی آنا سوروکین را بازی می کند، که یک قهرمان زن به یاد ماندنی است که راه خود را به محافل نخبگان نیویورک می کشد.

چندین مینی سریال دیگر با رهبری زنان وجود دارد که برای کسانی که می‌خواهند زنان قوی را در مرکز داستان ببینند، ارزش دیدن دارند. این برنامه‌های تلویزیونی کوتاه تقریباً همیشه به خاطر روایت‌های جذاب و پیام‌های قدرتمندشان که از طریق اجراهای باورنکردنی توسط بازیگران با استعدادشان ارائه می‌شوند، شناخته می‌شوند.

Inventing Anna (2022)

Inventing Anna یک مینی سریال است که الهام گرفته از پرونده گیج کننده واقعی یک کلاهبردار معروف به آنا سوروکین است. این نمایش نشان می‌دهد که او چگونه هویت جعلی یک وارث آلمانی را ایجاد می‌کند و نام آنا دلوی را برای مطابقت با داستان خود انتخاب می‌کند. این سریال تفرقه‌انگیز داستان وحشیانه آنا را از طریق تجربیات روزنامه‌نگار ویویان کنت (آنا کلمسکی) هنگام مصاحبه با او قبل از محاکمه به تصویر می‌کشد.
داستان شخصی ویویان اغلب می تواند به همان اندازه آنا جالب باشد، و او تنها شخصیت زن برجسته دیگر در نمایش نیست. دوستان آنا – کیسی دوک (لاورن کاکس)، ریچل ویلیامز (کتی لووز) و نف دیویس (الکسیس فلوید) – همگی با بازگو کردن داستان‌هایشان در مورد کلاهبردار، لحظه‌ای در کانون توجه قرار می‌گیرند.

The Queen’s Gambit (2020)

بازی The Queen’s Gambit بر اساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۸۳ حول محور زندگی بث هارمون (با بازی آنیا تیلور جوی)، یتیمی است که در سنین جوانی تبدیل به یک اعجوبه شطرنج می شود. همانطور که او وارد دنیای رقابتی شطرنج می شود، مشکلات گذشته او را تهدید می کند که پیشرفت سریع او را به سمت اوج متوقف کند.
به تصویر کشیدن بث به عنوان یک شخصیت معیوب که هنوز از تجربیات دردناک دوران کودکی خود آسیب دیده است، همدردی با او را آسان می کند. همانطور که اعتیاد او به مواد مخدر و الکل بدتر می شود، جزئیات بیشتری از گذشته غم انگیز او آشکار می شود و کل سریال محدود را از ابتدا تا انتها جذاب می کند.

Little Fires Everywhere (2020)

وقتی النا ریچاردسون (ریس ویترسپون) ملکی را به هنرمند معمایی میا وارن (کری واشنگتن) و دخترش در فیلم اجاره می‌دهد، همه چیز برای خانواده عالی ریچاردسون تغییر می‌کند. بعد از اینکه النا اسرار آزاردهنده ای را در مورد گذشته مستأجرش کشف می کند که به زودی وارد زندگی و رابطه او با دخترش می شود، همه چیز بین آنها به سرعت بالا می رود.
بر اساس رمانی به همین نام در سال ۲۰۱۷، نمایش پرقدرت در سری محدود Hulu هیچ کمبودی در پیچ و خم های جذاب ندارد. همانطور که زندگی النا و میا به طور فزاینده ای در هم پیچیده می شود، سوالات جسورانه ای در مورد مادری، هویت و هنر مطرح می شود.

Sharp Objects (2018)

بر اساس رمانی به همین نام در سال ۲۰۰۶، داستان کامیل پریکر (امی آدامز)، یک خبرنگار سرخورده را روایت می کند که به زادگاهش ویند گپ، میسوری برمی گردد تا قتل دو دختر را پوشش دهد. در این فرآیند، او باید با مادر بیش از حد منتقدش، آدورا کرلین (پاتریشیا کلارکسون) روبرو شود که حضور او خاطرات ناراحت کننده ای را برای قهرمان داستان به ارمغان می آورد.

مینی سریال هیجان‌انگیز روان‌شناختی اغلب می‌تواند شبیه یک فیلم ترسناک باشد، با فضای تاریک و صحنه‌های تلخش که با بررسی بیشتر روان کامیل، شدیدتر می‌شوند. یکی از نکات برجسته این نمایش رابطه آشفته بین او و مادرش است که تهدید می کند همه چیزهایی را که کامیل تلاش کرده فراموش کند، آشکار کند.

Unbelievable (2019)

باور نکردنی که اغلب در کنار بهترین مینی‌سریال‌های نت‌فلیکس ذکر می‌شود، بر اساس داستانی واقعی درباره نوجوانی به نام ماری آدلر (با بازی کیتلین دوور) است که برای متقاعد کردن مقامات به تجاوز به او دشوار است. گریس راسموسن (تونی کولت) و دت. کارن دووال (مریت وور) در نهایت متوجه می شود که پرونده او با الگویی مطابقت دارد که می تواند فقط به یک مجرم مرتبط باشد.
نمایش جنایی واقعی با تمرکز بر قربانیان خود را از سایرین در این ژانر متمایز می کند. تأثیرات روانی و عاطفی ناشی از این که به ماری گفته می شود که او آن را ساخته است، تأثیر خود را بر ماری می گذارد. جدای از توصیف خام تجربیات این قربانیان، تحقیقات کارآگاهان با کشف جزئیات درباره جنایتکار مرموز جذاب تر می شود.

Maid (۲۰۲۱)

وقتی الکس (مارگارت کوالی) با شجاعت دوست بدرفتار خود را در خدمتکار ترک می‌کند، در نهایت مجبور می‌شود جایی برای خوابیدن و راهی برای پول درآوردن پیدا کند، همه اینها در حالی که از فرزند خردسالش مراقبت می‌کند. این سریال، دوران او را در یک مرکز خشونت خانگی و شغل جدید او که برای Value Maids کار می‌کند، روایت می‌کند.

در طول مسیر، این مینی سریال تعاملات قهرمان داستان با خانواده ناکارآمدش و همچنین مشکلات او در راهیابی نوار قرمز دولت را بررسی می کند. این به همان اندازه درباره مشکلاتی است که قربانیان با آن مواجه می شوند، به همان اندازه که درباره سفر شخصی الکس است، با لحظات تلخی که گذشته و رویای قدیمی او برای نویسنده شدن را برجسته می کند.

Alias Grace (2017)

Alias Grace بر اساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۹۶، داستان گریس مارکس (سارا گادون)، یک مهاجر ایرلندی و خدمتکار خانه را روایت می کند که متهم به قتل صاحب کار و خانه دارش شده است. دکتر سایمون جردن (ادوارد هولکرافت)، روانپزشک، در حین گذراندن دوران زندان خود، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنایت به او نزدیک می شود.

با پیشرفت مکالمات آن‌ها، مشخص می‌شود که گریس ممکن است به نوعی فراموشی مبتلا باشد، اما حتی خود او هم اعتراف می‌کند که برای اطلاع از جزئیات آن شب وحشتناک مردد است. پرونده عجیب او به زودی مورد توجه نیروهای خارجی در شهر قرار می گیرد که به دنبال تعیین دقیق نقش او در قتل ها هستند.

Unorthodox  (۲۰۲۰)

بر اساس داستان واقعی دبورا فلدمن، Unorthodox یک برنامه تلویزیونی بین المللی مشهور است که حول تجربیات استی شاپیرو (شیرا هاس) ۱۹ ساله که بخشی از فرقه Satmar از جامعه فوق ارتدکس در ویلیامزبورگ، بروکلین است می چرخد. وقتی تصمیم می گیرد برای تلاش برای زندگی سکولار به برلین فرار کند، توسط شوهرش تعقیب می شود که توسط خاخامشان دستور می دهد تا او را بازگرداند.
از آنجایی که استی متوجه می شود چقدر بیشتر از آنچه به او آموخته اند برای زندگی وجود دارد، شروع به در آغوش گرفتن خانه و دوستان تازه یافته اش می کند. با ازدواج ناخوشایندی که او در نیویورک داشت فاصله زیادی دارد، اما او باید برای حفظ آزادی خود بجنگد.

The Honourable Woman (2014)

The Honorable Woman یک مینی سریال برنده جوایز مختلف است که بر روی تاجر زن نسا استاین (مگی جیلنهال) متمرکز است که پس از مرگ برادرش به صدر گروه Stein می رسد. آینده بلندپروازانه ترین پروژه این شرکت هنوز در دستان اوست، اما به نظر می رسد همه چیز ممکن است پس از شروع دخالت اشخاص ثالث علاقه مند از هم بپاشد.
سریال محدود تریلر جاسوسی سیاسی عمدتاً به دلیل اجرای فراموش نشدنی جیلنهال لذت بخش است. این نمایش همچنان بالا می‌رود و تعداد باورنکردنی از لحظات تکان‌دهنده را در خود جای می‌دهد که حتی به یک آدم‌ربایی فاجعه‌بار تشدید می‌شوند.

I May Destroy You (2020)

آرابلا اسیدو (مایکل کوئل) در ابتدا در جایگاهی عالی در زندگی‌اش در من می‌توانم تو را نابود کنم، با شهرت توییتر و یک رمان پرفروش او را به نمادی برای هزاره‌ها تبدیل کرده است. وقتی او از نوشتن کتاب موفق بعدی خود با بیرون رفتن برای نوشیدنی با دوستانش استراحت می کند، یک تجربه آسیب زا مسیر زندگی او را تغییر می دهد.
مینی سریال کمدی-درام سیاه نشان می دهد که چگونه آرابلا سعی می کند قطعات گم شده آن شب اسرارآمیز را به خاطر بیاورد. یکی از جنبه های مهم نمایش دوستی او با تری پراچارد (Weruche Opia) است که به او کمک می کند تا احساسات و خاطرات خود را هدایت کند.