چه می‌شود اگر افزایش شدید در تغییر اقلیم باعث شود تمامی یخ‌های زمین در یک شب ذوب شوند؟ آیا در آب غرق خواهید شد؟ آیا ایران در آب فرو خواهد رفت؟ احساس به آرامی خفه شدن تا حد مرگ چگونه خواهد بود؟ در ادامه با ویوین و داستان ذوب شدن یخ‌های زمین همراه باشید.

گرمایش جهانی یا گرم شدن زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها شده‌است. طی ۱۰۰ سال گذشته، کرهٔ زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجهٔ سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۷ به ثبت رسیده‌است که این میزان در ۱۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است. به نظر می‌رسد فعّالیّت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار مؤثّر بوده‌اند و به گرم‌شدن کرهٔ زمین کمک می‌کنند.

آیا تاکنون آب شدن یک قطعه یخ را که در لیوانی پر از آب قرار گرفته است دیده‌اید؟ این یخ چطور سطح آب را تغییر می‌دهد؟ حقیقت این است که تغییری ایجاد نمی‌شود چه در بالا یا پایین سطح آب قرار گرفته باشد. یک مکعب یخ ذوب شده دقیقا به همان اندازه خودش حجمی را اشغال می‌کند. حال بیایید کمی نمک به این مخلوط اضافه کنیم. در مورد یک مکعبِ یخِ یک اینچِ مکعبی، سطح آب لیوان سه صدمِ اینچِ مکعبی افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش، جایگزین آب نمک خواهد شد. افزایشی در حجم تقریبا سه درصد مقدار تقریبا کمی است. اینطور نیست؟ اما چه می‌شود اگر همین کار را روی یخچال‌های طبیعی و یخ‌های شناور سطح آب انجام دهید؟

آب شدن یخ های قطبی

پنج و هشت میلیون مایل مربع از سیاره ما با یخ پوشیده شده است. اگر همه‌ی این یخ‌ها در یک شب آب می‌شدند سطح جهانی دریا تقریبا ۲۳۰ پا افزایش می‌یافت. مقداری که برای زیر آب رفتن تاور بریج لندن کافی است. همه‌ی هفت قاره تقریبا زیر آب خواهند رفت. جایی به اسم میامی و لندن وجود نخواهد داشت. ساحل استرالیا همراه با ۸۰ درصد ساکنینش به زیر آب خواهد رفت. همینطور ونیز و هلند. اتفاقات برای آفریقا آنقدرها هم بد نخواهد بود اما با وجود موج‌های گرمای شدید اکثر این قاره غیر قابل سکونت خواهد بود. فکر می‌کنید سیل، بشریت را از بین خواهد برد؟ خب، نه همه اما هر کسی که باقی بماند باید با خطرات زیادی سر و کله بزند. آن همه یخ ذوب شده باعث انتشار کربن دی اکسید در هوا خواهند شد. در ابتدا، یخ برای ذوب شدن نیاز به کربن دی‌اکسید با غلظت بالا دارد.

با اینکه اکسیژن موجود در جو به همان‌گونه خواهد ماند کم کم با تنفس هوا احساس خفگی خواهید کرد. زمان بسیار کمی برای خو گرفتن با دنیای جدید خواهید داشت. جریان‌های اقیانوسی مسیرشان تغییر خواهد کرد و بر روی زندگی دریایی تاثیر خواهند گذاشت. بدون زمان کافی برای تکامل پیدا کردن با این تغییرات عظیم موجودات دریایی و حیوانات قطبی با انقراض بزرگی روبرو خواهند شد. آن‌هایی که زنده مانده‌اند باید خانه خود را ترک کنند و جایی بهتر برای زندگی پیدا کنند. این ماجرا باعث کاهش ذخیره غذایی انسان خواهد شد. تغییر در جریان دریا به معنی تغییر شدید اقلیم خواهد بود. باران‌های سنگین در بیابان‌ها خواهد بارید و مکان‌هایی که بارندگی زیادی در آن بوده خشک خواهند شد. این داستان باعث از بین رفتن کشاورزی و قحطی جهانی خواهد شد. الگوی باد نیز تغییر خواهد کرد. وقتی یخ برای انعکاس اشعه خورشید نباشد، خورشید رطوبت بیشتری از اقیانوس‌ها خواهد گرفت و در نتیجه ابرهای بیشتری در آسمان خواهد بود. ابرها در ابتدا در نزدیکی مناطق کوهستانی جمع خواهند شد و در نهایت باران آن‌ها را غرق خواهد کرد.

طوفان‌های اقیانوسی بیشتر اتفاق خواهد افتاد که باعث سیل‌های بیشتری می‌شود. حتی کوچکترین زلزله دور از ساحل می‌تواند مناطق نزدیک را با یک سونامی بزرگ از بین ببرد. همه این‌ها باعث مهاجرت‌های جهانی خواهد شد که دولت‌ها از پس آن برنخواهند آمد. دنیایی که می‌شناسیم فرو خواهد پاشید. خوشبختانه همه‌ی یخ‌ها نمی‌توانند یک شبه ذوب شوند اما همین الان هم در حال ذوب شدن هستند. حتی قدیمی‌ترین هسته‌ی یخی دنیا که اطلاعات آب و هوایی زمین را برای ۱.۵ میلیون سال نگه داشته است. اگر به افزودن سوخت‌های فسیلی ادامه دهیم در ۵۰۰۰ سال آینده زمینی بدون یخ خواهیم داشت.