گوستاوو آلفردو سانتائولایا (Gustavo Santaolalla)، متولد ۱۹۵۱ در شهر ال پالومار (El Palomar)،‌ نوازنده، آهنگ‌ساز فیلم و تهیه‌کننده آرژانتینی است. او از همان کودکی به موسیقی روی آورد و در گروه‌های موسیقی مختلفی به نوازندگی پرداخت. آلبوم‌های موسیقی هم که او در دهه‌ی هشتاد در آرژانتین عرضه کرده محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.
سانتائولایا به ادغام موسیقی راک با موسیقی محلی آرژانتینی معروف است. سبک جدیدی که او به‌وجود آورد، نقش بسزایی در محبوبیت‌اش در آرژانتین دارد. آثار او عموما مورد ستایش قرار گرفته و نقدهای بسیار مثبتی را برای او به ارمغان آورده است. «مایکل مان» (Michael Mann) اولین نفری بود که از آهنگ سانتائولایا در فیلم‌اش استفاده کرد. او یکی از آهنگ‌های آلبوم‌اش را برای فیلم The Insider انتخاب کرده بود.
سانتائولایا برای فیلم‌های زیادی از جمله «۲۱ گرم»(۲۱ Grams) ،‌ «درمیان طبیعت وحشی» (Into the Wild) و «کتاب زندگی» (The Book of Life) آهنگسازی کرده است و دو بار موفق به دریافت جایزه اسکار برای بهترین آهنگ‌سازی در فیلم‌های «کوهستان بروکبک» ( Brokeback Mountain) و «بابل» (Babel) در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ شده‌است.

سانتائولایا اولین تجربه ساخت موسیقی بازی کامپیوتری مشهور «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) را دارد که علاوه بر موفقیت‌های بسیاری که برایش فراهم کرد موجب شد ستایش های پرشماری روانه او شود.
کارگردان «آخرین بازمانده از ما»، «نیل دراکمن» درباره‌ی انتخاب گوستاوو سانتائولایا برای بازی‌اش می‌گوید که با توجه به علاقه‌ی زیادی که به موسیقی سانتائولایا داشت، او را برای کار در پروژه‌ی «آخرین بازمانده از ما» انتخاب کرد و به او آزادی کامل داد. سانتائولایا هم داستانی خاص در «آخرین بازمانده از ما» دیده بود و نحوه‌ی به تصویر کشیده شدن روابط انسانی در بازی را دوست داشت. با توجه به فیلم‌های قبلی سانتائولایا که بیش‌تر درباره‌ی روابط پیچیده‌ی افراد و به تصویر کشیدن‌شان بود، انتخاب او برای آخرین بازمانده از ما صحیح به‌نظر می‌رسید. سازندگان بازی می‌خواستند با استفاده از موسیقی احساس زیادی را تداعی کنند و در هدف‌شان هم موفق بوده‌اند. موسیقی این بازی توانست در جوایز BAFTA سال ۲۰۱۳ نامزد بهترین موسیقی سال شود.

آلبوم موسیقی که سانتائولایا با آن در آرژانتین معروف شد، چند آهنگ داشت که توسط یک «چارانگو» (Charango) نواخته می‌شد. چارانگو یک ساز زهی است که در آمریکای جنوبی محبوبیت بسیاری دارد. این چند آهنگی که سانتائولایا با چارانگو نواخته بود، از همان موقع سبک موسیقایی او را شکل داد و سبب محبوبیت او و خاص بودن آثارش شد.

در ادامه با اجرای کنسرت موسیقی بازی «آخرین بازمانده از ما» توسط گوستاوو سانتائولایا با ویوین همراه باشید.