شما هر کاری می‌توانید انجام دهید! در یک دقیقه یک اثر هنری نقاشی کنید، هر زبانی را در یک ساعت یاد بگیرید، یک شرکت چند میلیارد دلاری را یک شبه راه اندازی کنید و تا فردا بر دنیا حکم‌رانی کنید! پس چرا نشسته‌اید؟ چرا چیزی که میخواهید را انجام نمی‌دهید؟ در کودکی به اندازه کافی موتسارت گوش نکرده‌اید؟ برای رشد کردن به اندازه کافی سبزیجات نخورده‌اید؟ یا اینکه از تمامی پتانسیل مغزتان استفاده نمی‌کنید؟ میخواهید نحوه استفاده از تمام ظرفیت مغز را بدانید؟ در ادامه با ویوین و داستان استفاده از تمام ظرفیت مغز همراه باشید.

مَغْز یکی از حسّاس‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی‌مهرگان است که در برخی گونه‌ها ۲ درصد از وزن بدن جان‌دار را تشکیل می‌دهد. در انسان حدود ۲۰ تا بیش از ۲۵ درصد کالری (انرژی) روزانه را مصرف می‌کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها (گلوکز خون) جذب می‌کند و این سوخت را سریع می‌سوزاند حتّی زمانی‌که شخص در خواب است، مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اکسیژن مصرف می‌کند.

مغز دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای است. قرن‌ها بر روی آن مطالعه کرده‌ایم و هنور هم در حال یادگیری رمز و رازهای آن هستیم. اما مراقب باشید! گاهی اوقات جستجو برای حقیقت میتواند به خیال‌پردازی ختم شود.

برای باهوش بودن باید مغز بزرگتری داشته باشید؟ اشتباه!

اندازه مغز به نسبت آن ارتباط دارد تا به هوش. به‌طور مثال، در اینجا مغز شما در کنار مغز یک نهنگ قرار دارد، حدس بزنید کدام باهوش‌تر است؟ حدس بزنید بدن کدام‌یک به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارد؟ مغز شما از مغز نهنگ کوچکتر است چون بدنتان کوچکتر است، با این حال، ساختار مغز شما به گونه‌ای است که شما را قادر به موفقیت و نجات یافتن می‌کند.

مغز انسان و مغز نهنگ

با این اوصاف، آیا باور می‌کنید که انسان‌ها فقط از ده درصد مغزشان استفاده می‌کنند؟ بیایید این مقدار را به صد درصد افزایش دهیم. قبلا دیده‌ایم که انسان‌های واقعا باهوش چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. آن‌ها الهام‌بخش ما در هنر، موسیقی و ادبیات هستند. آن‌ها تغییر دهنده‌ی احتمالات در ورزش‌ها هستند. آن‌ها ابداع کننده ابزارهایی هستند که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند و به سازماندهی جامعه کمک می‌کنند تا ما را قدرت‌مندتر کنند: در خوبی یا بدی!

با دسترسی به تمام ظرفیت مغزتان، نامحدود خواهید شد. بنابراین چه کاری انجام خواهید داد؟ اول از همه بالاخره موفق خواهید شد که مکعب روبیک را که در حال خاک خوردن بر روی طاقچه است را حل کنید. به باهوش‌ترین دوستتان تلفن کنید و او را به چالش بازی شطرنج دعوت کنید و او را با دو حرکت کیش و مات کنید. چه لذتی!

زمانی که هوشمند شدید به دنبال یک چالش واقعی خواهید گشت. از آنجایی که باهوش بودن به معنای تحریک نشدن توسط چیزهای ساده برای خوشحال نگه‌داشتنان است بنابراین به چه چیزی علاقه خواهید داشت؟ هنر؟ علم؟ تکنولوژی؟ وقتی نامحدود باشید، نیازی به انتخاب ندارید.

خب، دیگه بسه! نامحدود؟ چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد زمانی که همه انرژی مغزتان را صرف ساخت، درمان یا اختراع می‌کنید؟ تنفس ریه‌ها، تپش قلب، هضم غذا، گردش خون، همه اینها از مغز شماست. حتی اگر می‌توانستید به صد درصد ظرفیت مغزتان دسترسی داشته باشید، نمیتوانستید از آن استفاده کنید. شما توسط نیازهای حیاتی بدنتان محدود می‌شدید. بخاطر دارید وقتی پرسیدیم آیا باور می‌کنید که انسان‌ها فقط از ده درصد مغزشان استفاده می‌کنند؟ آیا باور کردید؟ کارکرد ده درصدی مغز فقط یک افسانه است و احتمالا از یک اشتباه ساده نشئت گرفته است مغز شما از ۱۰ درصد یاخته عصبی و ۹۰ درصد سلول گلیال تشکیل شده. یاخته‌های عصبی متفاوتی برای عملکردهای متفاوت وجود دارد. اما به طور کل، یاخته‌های عصبی شما را قادر به پردازش و انتقال اطلاعات می‌کنند. در حالی که سلول‌های گلیال یاخته‌های عصبی را احاطه کرده تا پشتیبانی و عایقی برای آن باشد. مغز تمامی انسان‌ها دارای یک طرح مشابه است. مغز شما همان تعداد یاخته عصبی را دارد که مغز آلبرت اینیشتین داشت، بنابراین چطور می‌توانید باهوش‌تر باشید؟ با مغزتان مانند یک ماهیچه رفتار کنید. تحریکش کنید. چیزهای جدید را امتحان کنید. خودتان را به چالش بکشید و به اندازه کافی استراحت کنید. عادات غذایی سالم را حفط کنید.