ایران همیشه با داشتن بیابان‌های عظیم و کویرهای پهناور و کوه‌های بلند یکی از بهترین مناطق در دنیا برای رصد آسمان و تماشای اجرام آسمانی بوده است.

نام‌ دانشمندان بزرگی در نجوم و ریاضی و تاریخ ما زیاد دیده می‌شوند. از آن گذشته‌های تاریخی تا امروز که آلاینده‌های نوری، زلالی آسمان را از بین برده‌اند، ایران با مناطق تاریکش مکانی مناسب برای نجوم و رصد آسمان به ‌شمار می‌رود. برای تماشای زیبایی‌های آسمان در ایران باید از شهرهای بزرگ فاصله بگیریم تا از آلودگی‌ها دور شویم. بعد از آن، باید وضعیت آب و هوایی، زمان رصد و ابزار مناسب را هم در نظر گرفت. در این مطلب مکان‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند پیشنهاد سفری خوب برای مشاهده ستارگان و کهکشان تلقی شوند.

منطقه طالقان
شهرهای مناطق شمال ایران با داشتن آب و هوای بارانی و آسمان ابرای برای مشاهد‌ه مکان های نامناسبی هستند. اما اگر به آسمان صاف این مناطق بعد از بارندگی بر بخورید، آسمان پرستاره‌ای خواهید دید. در مناطق کوهستانی که به دور از شهرها قرار دارند به دلیل وزش باد  و افق‌های بسته، آسمانِ تاریکی را به نمایش می‌گذارند.

شهر طالقان یکی از شهرهای نیمه شمالی ایران است که با داشتن آسمان و طبیعت منحصر به فرد، رودخانه‌ی پر آب مکانی مناسب است.

طالقان

کاروانسرای قصر بهرام
ساکنین پایتخت برای گزران شبی با رصد ستاره میتوانند به قصر بهرام سفر کنند. این مکان برای ساکنین شهرهای کاشان و اصفهان نیز قابل دسترس است.

دور بودن از آلودگی نوری شهرهای بزرگ باعث شده که این منطقه آسمانی پر ستاره را داشته باشد. این کاروانسرا در جنوب شرقی استان تهران و در پارک ملی کویر قرار واقع شده است. برای رفتن به قصر بهرام و گذراندن یک شب پرستاره، نزدیک‌ترین راه از مسیر شهر ورامین است.

رصدخانه رادکان
یکی از بهترین مناطق برای تماشای آسمان رصدخانه رادکان است که در ۷۸ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد مقدس قرار دارد. برج تاریخی رادکان در بخش چناران خراسان رضوی، تنها برجی است که قابلیت تعیین چهار فصل سال کبیسه و آغاز نوروز را دارا است. گروه خواجه نصیرالدین طوسی این برج را در ۱۳ فرسنگی مشهد بنا کردند.

چک ‌چک یزد
یزد یکی از شهرهای کویری ایران است که آسمان تمیز و بدون آلودگی را دارد. در کنار کویر، روستای چک چک است که زرتشتیان آن را مقدس می‌دانند. در این مکان علاوه بر آسمانی تاریک و به دور از آلودگی نوری می‌توان بناهای تاریخی متعددی را نیز تماشا کرد. این روستا آسمان پرستاره‌ای دارد که بدلیل دور بودن از شهر بزرگ یزد است.

تخت سلیمان تکاب
آسمان تاریک و پر از ستاره مجموعه تخت سلیمان مکان جذابی برای اهالی ستاره شناسی و تاریخ است. تخت سلیمان که چهارمین اثر تاریخی ایرانی و ثبت شده در یونسکو به شمار می‌آید، بیش از ۶۰ بار در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته شده است.

دور بودن از شهرهای بزرگ و واقع شدن در یک دره و حضور بادهای موسمی ملایم، آلودگی را از آسمان این منطقه دور کرده است. تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب قرار دارد.