پیست‌های اسکی از بهترین جاها برای تماشای هاله‌های خورشیدند- حلقه‌هایی از نور که اگر آسمان پر از بلور یخ باشد به گرد خورشید پدید می‌آیند. در روز ۲۷ نوامبر، جولی موریس که سرگرم اسکی در پیست اسکی Snowbasin Resort در هانتزویل یوتا بود این چشم‌انداز باورنکردنی را در آسمان دید و به تصویر کشید.

او می‌گوید: «تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. تا ۱۵ دقیقه در آسمان دیده می‌شد.»

هاله‌های معمولی خورشید توسط بلورهای یخ در بلندای آسمان، در ابرهای پَرسا (سیروس) پدید می‌آیند. ولی “هاله‌های اسکی” را بلورهای یخ نزدیک سطح زمین پدید می‌آورند، بلورهایی که از حرکت اسکی‌بازها و یا فعالیت ماشین‌های برف‌ساز در هوا پخش شده‌اند. موریس هم می‌گوید در آن هنگام ماشین‌های برف‌ساز سرگرم کار بودند.

ابر پَرسا یا سیروس (Cirrus) به‌طور کلی به ابرهایی گفته می‌شود که غالباً نازک بوده و به صورت پر مانند و سفید رنگ و شفاف دیده می‌شوند و ارتفاع نسبتاً زیادی از سطح زمین دارند. واژه پَرسا در فارسی به معنی پرمانند است. ابرهای پرسا به شکل رشته‌های ظریف سفید یا تکه‌ها یا نوارهای باریک عمدتاً سفید جدا ازهم هستند. این ابر جلوه‌ای ریسه‌دار یا گیسودار یا ابریشمی یا هر دو را دارد.

گاهی اوقات این ابرها به حدی گسترده هستند که از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. ابرهای پرسا حدود ۳۰٪ از ابرهای زمین را تشکیل می‌دهند. این ابرها با عبور دادن نور خورشید از فضا و اجازه ندادن به انعکاس امواج مادون قرمز باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای در سطح زمین می‌شوند.

ماشین‌های برف‌ساز گونه‌ای یخ بسیار ویژه تولید می‌کنند. این مهم بود چون بلوری که این ماشین‌ها پدید می‌آورند به نام “گرد الماس” شناخته می‌شود. بلورها به آرامی در مسیر باد این ماشین‌ها شکل می‌گیرند. این بلورهای انسان‌ساخته اثر اپتیکی بیشتری نسسبت به بلورهای طبیعی در ابرها دارند و هاله‌هایی درخشان‌تر و تمیزتر پدید می‌آورند.

در این عکس فوری که موریس با موبایلش گرفته گونه‌های کمیابی از هاله نیز دیده می‌شود: هاله‌ی ۲۲ درجه، کمان‌های پاراخورشید (خورشید دروغین، sundog)، زیر-پاراخورشیدها (sub-sundog)، یک زیر-خورشید (sub-sun)، یک ستون خورشید پایینی، یک کمان سایان (تانژانت، tangent) بالایی، یک کمان فرا-پهلویی (supralateral)، یک کمان پری (Parry)، یک هاله‌ی ۴۶ درجه، و یک کمان پیرا-سرسویی (circumzenithal)، و یک دایره‌ی پراهوری (parhelic)- همه‌ی این جلوه‌ها توسط ذرات گرد شناور الماس در هوا پدید آمده بودند- تصویر زیر چندی پیش در یلونایف کانادا گرفته شده بود، ولی شماری از این هاله‌ها در آن هم دیده می‌شود:

دایره پارهلیک یا پرهون پاراهوری هاله ای است که بصورت خط سفید افقی در فرازای خورشید یا ماه دیده می شود.

منبع spaceweather، برگرفته از یک ستاره در هفت آسمان