از زمان شکل‌گیری زمین در حال چرخیدن در محوری از غرب به شرق است، اگر روزی سیاره ما برخلاف جهت بچرخد دیگر آن زمینی که ما می‌شناسیم نخواهد بود. زمین چقدر متفاوت خواهد بود؟ آیا خانه شما به یک صحرا تبدیل می‌شود؟ در ادامه با ویوین و داستان چرخش برعکس زمین همراه باشید.

شما متوجه چرخش بسیار سریع سیاره زمین نمی‌شوید! چهار صد و شصت متر در ثانیه طبق محاسبات صورت گرفته در خط استوا! تغییر ناگهانی در چرخش باعث ایجاد بادهای مهلک و موج‌های عظیم خواهد شد! این اوضاع جوی غیرعادی همراه با هم تقریبا هر آنچه بر روی زمین وجود دارد را از بین می‌برد. بیایید از این قسمت مخرب بگذریم.

تصور کنید جهت چرخش سیاره ما میلیاردها سال پیش تغییر می‌کرد. طلوع خورشید و ماه را از غرب و غروب آن‌ها را از شرق می‌دیدید و وجود صحرای بزرگ آفریقا باورتان نمی‌شد. اما سیاره ما چقدر متفاوت خواهد بود؟ پاسخ کوتاه: چرخش برعکس زمین را بسیار سبزتر می‌کرد! پاسخ بلندتر: این چرخش باعث ایجاد تغییر در بادها و جریان‌های اقیانوسی می‌شد و این باعث تغییر کامل اقلیم سیاره می‌شد. اقیانوس‌ها به عنوان کنترل کننده اقلیم جهان عمل می‌کنند که گرمای خورشید را در سرتاسر سیاره پخش می‌کنند. آن‌ها انتقال دهنده رطوبت از خشک‌ترین و گرم‌ترین زمین‌های لم‌یزرع و آورنده باران به جنگل‌ها هستند.

نزدیک به ۴٫۵۴ میلیارد سال از پیدایش زمین می‌گذرد؛ و زندگی بر روی سطح آن در طول یک میلیارد سال پدیدار گشته‌است. هم‌اکنون زمین خانهٔ میلیون‌ها گونه از جانداران است که انسان یکی از آن‌ها است. زیست‌کرهٔ زمین با گذر زمان جو زمین و دیگر شرایط فیزیکی و شیمیایی این سیاره را دچار دگرگونی‌های شگرفی کرده‌است و محیطی را فراهم کرده‌است تا جانداران زنده بتوانند به رشد و زیست‌زایی بپردازند. همچنین در اثر این دگرگونی‌ها لایهٔ اوزون به دور این سیاره تشکیل شده‌است، لایه‌ای که با کمک میدان مغناطیسی زمین مانع از ورود پرتوهای آسیب‌رسان خورشید می‌شود و به این ترتیب اجازه می‌دهد در زمین زندگی ادامه یابد.

ویکی‌پدیا

اگر چرخش زمین برعکس شود یک جریان مهم اقلیمی از اقیانوس اطلس محو خواهد شد، در عوض یک جریان متفاوت در سطح اقیانوس آرام ایجاد خواهد شد که مسئولیت گسترش گرما در سرتاسر جهان را به عهده خواهد داشت. این جریان جدید باعث عقب نشینی صحراها از آفریقا و اوراسیا می‌شود. حال باید به آن سوی سیاره بروید تا بتونید بر روی این چشم‌انداز طلایی موتورسواری کنید. دقیقا به برزیل!

جنوب آمریکا نیز بسیار خشک خواهد شد اما هیچ یک از خشکی‌های جدید مشابه صحرای بزرگ آفریقا نخواهد بود. زندگی گیاهی بیشتری بر روی زمین خواهد بود و این یعنی اکسیژن بیشتری برای همه ما. اما آن‌هایی که در غرب اروپا زندگی می‌کنند در تعجب بزرگی خواهند بود. جریان‌های اقیانوس آرام آب سرد زیادی را به آن سمت انتقال خواهد داد که باعث ایجاد زمستان‌های منجمد کننده در این منطقه خواهد شد. از سوی دیگر روسیه گرم خواهد شد و از سردترین کشور بر روی زمین فاصله خواهد گرفت. زندگی بر روی این زمین نیز متفاوت خواهد بود.

در اقیانوس‌ها، سیانوباکتری‌ها بر گونه فیتوپلانکتون‌ها چیره خواهند شد. میلیاردها سال پیش، سیانوباکتری‌های اکسیژن‌ساز فتوسنتز را ابداع کردند و جو زمین را تغییر دادند. شاید وجود این همه سیانوباکتری بر روی زمین جو را بیشتر تغییر دهد. آن‌قدر اکسیژن زیاد شود که وجود ما هم زیر سوال رود. بیایید سیاره‌مان را به همان گونه که می‌چرخد رها کنیم و به این فکر کنیم که اگر روزی از توقف بایستد چه رخ می‌دهد؟ داستانی که در دیگر مطالب ویوین می‌توانید پیگیری کنید. نظر شما در این رابطه چیست؟ به نظر شما تغییر بزرگ دیگری که با چرخش برعکس زمین رخ می‌دهد چیست؟