دنیای سینمایی مارول تاثیر زیادی بر فرهنگ عامه دارد اما همه‌ی چیزهای خوب روزی به نقطه پایان می‌رسند، از جمله این دنیای محبوب.

از سال ۲۰۰۸ مارول در حال بافتن ملیله‌ای به ظاهر پایان‌ناپذیر از داستان‌های اقتباسی است که پایان فصل اول آن، که معمار این سری‌فیلم یعنی کوین فیج از آن به عنوان حماسه بی‌نهایت یاد می‌کند، در انتقام‌جویان: بازی پایانی در سال ۲۰۱۹ رخ داد. با این حال، سه فاز اول تنها آغاز کار بود، زیرا فاز چهار قرار است دنیای مارول را به گونه‌ای گسترش دهد که قبلا هرگز شاهد آن نبوده‌ایم.

در حال حاضر هواداران با جادوی آشوب و چندجهانی، سریال‌های تلویزیونی مانند وانداویژن و لوکی و هم‌چنین کاپیتان آمریکای جدید در پایان شاهین و سرباز زمستان آشنا شده‌اند. پس از پخش دو قسمت از لوکی، به نظر می‌رسد که این مجموعه به خوبی با جدول زمانی مارول درگیر است و دریچه‌های قصه‌هایی تکان‌دهنده و غیر‌منتظره را در آینده باز می‌کند. همان‌طور که موبیوس با بازی اوون ویلسون در آخرین قسمت بیان کرد، محافظان زمان به صورت محرمانه در حال برنامه‌ریزی برای داستان پایان جهان هستند. این بدان معناست که بالاخره همه چیز به پایان می‌رسد.

با وجود بسیاری از داستان‌های عالی که قبلا گفته شده و بسیاری دیگر که در آینده گفته خواهد شد، به نظر می‌رسد اگر مارول واقعا بخواهد، می‌تواند برای همیشه به کار خود ادامه دهد. اما اگر واقع‌بین باشیم، چه به صورت طبیعی و چه به طور غیرمنتظره، سری‌ فیلم‌های طولانی ابرقهرمانان سرانجام به پایان می‌رسند و با توجه به این‌که هیچ نشانه‌ای از چگونگی پایان آن وجود ندارد، اوضاع کمی گیج‌کننده است. چطور ممکن است این سری‌ فیلم‌های پرفروش که سینما را آن طور که طرفداران شاهد آن  هستند متحول کرد، به پایان عمر خود برسد؟

آیا مارول اصلا پایان خواهد یافت؟

مارول

موفقیت دنیای سینمایی مارول تا امروز کاملا بی‌سابقه بوده است و بسیار فراتر از هر چیزی کسی در سال ۲۰۰۸ فکرش را می‌کرد پیش رفته است. هم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و هم انتقام‌جویان: بازی پایانی به آستانه فروش دو میلیارد دلار رسیدند، دو فیلم از سه فیلمی که در تاریخ توانسته چنین کاری انجام بدهد. به نظر می‌رسد موفقیت گسترده‌ی تجاری ضامنی باشد تا این مجموعه برای مدتی ادامه بدهد اما روند و منطق دنیای واقعی حکایت از این دارد که در برخی مواقع مارول در گیشه ثابت قدم و موفق نبوده است.

از یک طرف، اگر کیفیت پروژه‌ها به حدی نرسد که تحسین طرفداران را از دست بدهند، دلیلی ندارد که دنیای سینمایی مارول به زودی پایان یابد. با این حال، خستگی ابرقهرمانان نگرانی واقعی بسیاری از طرفداران کمیک بوک است و با افزایش محبوبیت ژانر، به نظر می‌رسد واقعا هیچ راهی برای جلوگیری از فراوانی پروژه‌های ابرقهرمانی روی پرده سینما و صفحه تلویزیون وجود ندارد. درست مثل رونق وسترن در دهه ۵۰ و فروپاشی آن در طول دهه ۶۰، احتمال این وجود دارد که مخاطبان از وجود بیش از حد داستان‌های ابرقهرمانی و پارودی‌ها، علی‌رغم تلاش‌های فراوان برای منحصر به فرد و برجسته ساختن آن‌ها، خسته شوند.

چرا و چه زمانی دنیای سینمایی مارول پایان می‌یابد؟

مارول

اگر واقعا خستگی ابرقهرمانان یک مشکل باشد، مطمئنا هنوز به حدی نرسیده است که بتواند تهدیدی برای پایان یافتن و سرنگونی این غول دنیای سرگرمی، مارول شود. ۹ سال پیش بود که تب و تاب ابرقهرمانان با انتشار فیلم انتقام جویان واقعا بالا گرفت. از آن زمان به بعد محبوبیت این ژانر اوج گرفت و در میان فاز ۳ مارول به بیشترین حد خود رسید. اگر روند فروش گیشه را نشانه در نظر بگیریم، این مجموعه برای سال‌های آینده نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

با این اوصاف، هیچ چیز برای همیشه دوام نخواهد داشت و واقعا روزی فرا می‌رسد که هیچ فیلم جدیدی از مارول در سینماها پخش نشود. بعد از بررسی خستگی ابرقهرمانان به عنوان نیروی محرکه سقوط مارول، بد نیست نگاهی به محبوبیت وسترن‌های گذشته بندازیم که نشانه‌ای از مدت زمان تغییر حساسیت مخاطب است. وسترن در دهه ۵۰ میلادی اوج محبوبیت خود را تجربه کرد و یک تکیه‌گاه اصلی فرهنگی از دهه ۴۰ تا ۶۰ بود، یک دوره نزدیک به ۲۰ ساله سلطه بی‌وقفه بر سینما. اگر دنیای سینمایی مارول با وسترن قابل مقایسه باشد، این بدان معناست که تا حدود سال ۲۰۲۸ و احتمالا در اواخر فاز ۶، خیلی صحبت خاصی درباره مارول و چگونگی روند آن نخواهیم شنید.

مشکلات پایان یافتن دنیایی سینمایی مارول

مارول

برای اکثر طرفداران و تحلیلگران مارول، فرض بر این است که این دنیا در نتیجه خستگی یا بی‌علاقگی مخاطبان پایان می‌یابد اما اگر این‌طور نباشد، پایان طبیعی داستان اصلی چگونه ممکن است باشد؟ فقط در طی این چهار فاز، فیج و بسیاری دیگر از فیلم‌سازان درگیر (اصلی و جایگزین) این مجموعه ده‌ها داستان مختلف را تعریف کرده‌اند که برخی از آن‌ها نتایجی مناسب در برداشته و بسیاری دیگر از آن‌ها به طور کامل به پروژه‌های مختلف دیگر منتقل شده‌اند. با توجه به ماهیت مجموعه که یک کار گسترده و مشترک است، هیچ راه منطقی برای پایان دادن به آن با رضایت بخشی کامل وجود ندارد که سر گم این کلاف را نمایان کند.

مارول چگونه به دنیای سینمایی مارول پایان می‌دهد؟

مارول

پایان واقعی این دنیای سینمایی در آینده، به احتمال زیاد شبیه چیزی نخواهد بود که طرفداران کمیک‌بوک‌ها و مخاطبان فیلم‌های سینمایی قبلا روی پرده دیده‌اند. اگر در ذهن خود سه گانه شوالیه تاریکی نولان و نسخه اصلی مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی را مرور کنیم می‌بینیم که بسیاری از مجموعه‌های مبتنی بر کمیک‌بوک‌ها، پایان طبیعی و مناسبی نداشته‌اند.

در حالی که در پایان آن فیلم‌ها فقط باید داستان یک گروه اصلی از شخصیت‌ها را جمع و جور می‌کردند، مارول این وظیفه دشوار را بر روش دارد تا روایت کل جهان را به گونه‌ای جمع کند که خوانندگان سرسخت کمیک‌بوک را به همان اندازه طرفداران معمولی فیلم‌های سینما خشنود کند. خوشبختانه کمیک‌بوک‌ها مدت‌ها پیش راهی پیدا کردند که بتوانند پایانی برای روایت‌های سنتی رقم بزنند، حتی اگر همیشه از راه درست و صحیح که بازسازی مجدد چندجهانی است این کار را نکنند.

جدیدترین بازسازی مارول، جنگ‌های مخفی به کارگردانی جاناتان هیکمن، از بهترین پایان‌های یک سری به گونه‌ای ساخته شده که نتیجه‌گیری از داستان قبلی است در حالی که به آینده نیز می‌پردازد. با توجه به این‌که مارول در آینده نزدیک قصد اکران چهار شگفت انگیز را دارد، احتمال دیدن دکتر دوم برای بازنویسی اصل واقعیت، بیشتر از چیزی است که هر کس فکر کند.

حتی اگر داستان به طور کامل اقتباس نشود، ایده‌ی بازسازی یک شخصیت از ابتدا و تبدیل او به یک شخصیت با امکاناتی بی‌حد و حصر مطرح می‌شود و از جمله موارد احتمالی، پایان دادن به دنیای مارول به گونه‌ای است که دوباره درون دنیای دیگر ساخته شود و اگر تقاضا وجود داشته باشد، حتی در آینده داستان‌های بیشتری ارائه خواهد شد.

در حالی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر کند شدن یا پایان دنیای سینمایی مارول وجود ندارد، فکر کردن در مورد اتمام یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های فرهنگ عامه همیشه جذاب است.

منبع: Screenrant

منبع