به آسمون نگاه کنید. هوا ابریه؟ احتمالا مجبور باشید یک روز بارونی رو بدون استفاده از وسایل الکترونیکی مثل روشن کردن تلویزیون تحمل کنید.

تا حالا این سوال به ذهنتون رسیده که آیا باید در زمان رعد و برق یا همان صاعقه و آذرخش، باید وسایلی مثل پلی استیشن، اکس باکس، تلویزیون یا یخچال رو از برق بکشید تا ریسک سوختن اون‌ها رو در طی طوفان و صاعقه کاهش بدید؟

اگر چنین سوالی برای شما پیش اومده باید بگیم که پرسش بسیار درستیه! اگر اوضاع آسمون و ابرها خیلی درست نیست و صداهای ترسناکی می‌شنوید، ریسک نکنید و در مورد ادامه فعالیتتون در طی روز کمی فکر کنید. شاید بپرسید که چرا دقیقا؟ خب، اگر صاعقه به یک قطب الکتریکی برخورد کنه، مقدار زیادی بار الکتریکی رو تخلیه میکنه که باعث از بین بردن و سوختن هر چیزی که در مسیرش قرار گرفته میشه.

بطور مثال، هر چیزی که در آمریکای شمالی ساخته شده از برق ۱۲۹ ولت استفاده می‌کنه و اگر حداکثر رو بخواهیم بیان کنیم به ۱۶۹ ولت می‌رسیم. اما تخلیه بار الکتریکی در یک صاعقه میلیون‌ها ولت قدرت داره، پس می‌شه گفت اگر بدشانس باشید یخچال یا تلویزیون شما طلوع خورشید فردا رو نخواهد دید.

اما سوال دیگه‌ای که شاید پیش بیاد این هست که چه زمانی این اتفاق ممکنه رخ بده؟ تحقیق زیادی در این مورد انجام نشده که چه تعداد مشکل در طول تاریخ به وجود اومده، گرچه در سال ۲۰۱۴، رعد و برقی در شیکاگو باعث به وجود اومدن خسارات شدیدی برای ۲۴۴ خانه شد، که دقیقا همین داستان مجددا در سال ۲۰۱۸ در همین نقطه رخ داد.

هر سال در آمریکا چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ رعد و برق وجود داره، و در هر لحظه در کل کره زمین ۲۰۰۰ صاعقه رخ میده#.

زمانی که در پیش‌بینی وضعیت هوا از طوفان و صاعقه می‌شنوید، خیلی سریع وسایل الکترونیکی خود را از برق بکشید و سعی کنید قبل از رعد و برق این کار را انجام دهید و نه در حین شنیدن صدای وحشتناک آن. حتی خدمات هواشناسی آمریکا توصیه میکنه که در حین طوفان و رعد برق از رفتن به حمام و دوش گرفتن جدا خودداری کنید تا از اتصال آب با الکتریسیته جلوگیری کنید.

البته نیازی به از پریز کشیدن همه وسایل الکترونیکی نیست. سعی کنید وسایلی که برای بررسی آب و هوا استفاده می‌کنید را روشن نگه دارید (البته که از پریز کشیدن لپتاپ هم بسیار کار درستیه). و همینطور از هر کابل و سیم برق متصل به پریز دوری کنید.

در نهایت اینکه خیلی به وسایل تخلیه کننده بار الکتریکی اعتماد نکنید و پلی استیشن خود را از برق بکشید تا بتونید باز هم فیفا بازی کنید.